Jag tar chansen när nu den här sträckan har kommit upp. I boken ’Smalspår och sjöfart.....’ står att redan 1874 fick man koncession på en järnväg Nyhammar-Källbäcken nära Björbo. Man hann terrassera 13 km för spårvidd 891 mm innan man avbröt. Om man började från Nyhammar blir det till bortom Skallberget. Är det möjligt/troligt att SWB använde sig av det som redan var gjort? Jag har inte letat men det borde vara svårt att hitta några ev spår om det finns.
Under åren 1952 - 1960 åkte jag ofta sträckan Ludvika - Salån/Björbo. Då fanns tre dagliga tåg i vardera riktningen. Ett blandat tåg Stockholm - Malung och åter, samt två rälsbusståg. Blandade tåget gick alltid från/till spår 2 i Ludvika. På återgång var det möte med rälsbussen i Nyhammar. Där fann en liten träplattform mellan spår 1 och 2. Bussen alltid vid spår 2. Tåget som avgick från Ludvika vid 12-tiden på dagen gick vissa perioder från spår 6 i Ludvika. Där fanns en liten träplattform. Blandade tåget drogs av någon typ av S-lok eller av J-lok. På uppväg stannade detta inte i Salån utan då åkte man till Björbo. Vid Björbos försignal gavs alltid ’tre korta’. Det gjorde inte rälsbussarna.
Angående Salån:
Någon byggnad av den typ du tänkte på minns jag inte, inte heller någon kolbrygga. När jag åkte där var det endast sporadiskt det kunde stå en eller två O-vagnar vid lastkajen. Plåtstins fanns förstås. Semaforen mitt på plattformen visade alltid klart. Väntsalen som fanns i norra delen av stationshuset var alltid öppen. Huset var bebott, men jag tror inte att det var av någon anställd längs banan. Jag har sett bild på att det fanns en platsvakt, men det var före min tid. Samma gäller banvakt.
Två andra minnen från sträckan:
En sommardag på 50-talet befann jag mig i Björbo, dock inte på stationen. Djungeltrumman gick att idag var det ’Pyromanen’ som skulle dra godståget Vansbro - Ludvika. Javisst, det tände på tre ställen på Björbo - Salån. Det är ju en skaplig backe från Björbo och upp till viadukten under nuvarande väg 66, då 250. Att vi fick reda på det här k a n bero på att en släkting jobbade i brandkåren, och ev hade man ringt från stationen för att förvarna. Vad det var för lok har jag inte en aning om.
En varm sommardag 1959 åkte jag rälsbussen från Ludvika. Jag hade biljett till Björbo men talade om för konduktören att jag ville kliva av i Salån. Det skulle förstås inte vara något problem. Bredvid mig satt en kille på sådär nio år tillsammans med sin mamma. Troligen hade de kommit med Stockholmståget. Efter en liten stund hör jag killen fråga:
Mamma, måste man fråga för att få kliva av det här tåget?
Så rätt han hade ändå. Hade jag inte sagt till så hade nog inte tåget stannat i Salån, det var förstås bara jag som klev den gången och inte var det nån som klev på.
Salån en regnig dag för några år sen.
Från Stakheden - Nyhammars bruk en regnig dag.