Eskilstunabanan

av Kjell Andersson, Tuesday, October 07, 2008, 09:07 (5992 dagar sedan) @ Kjell Andersson

Tack för titten! Jag byter film för nytt inlägg snart!
OBS! Stillbilden ligger kvar på raden ovanför!

Eskilstunabanan

av Caspar Gielissen ⌂ @, Stålboga Eriksberg, Tuesday, October 07, 2008, 16:28 (5992 dagar sedan) @ Kjell Andersson

Hej Kjell!

Imorse tittade jag på filmen men nu är den borttagen. Jag bor i Stålboga och är mycket intresserad och ville visa filmen för min granne Totte. Han har varit lokförare och körde mycket på den gamla järnvägen Eskilstuna-Stålboga-Stockholm.

Förresten, i Stålboga byggdes ett byalag och vi har precis kommit igång med vår verksamhet. En webbsida är på G, och kanske kan/får vi använda din film??!

Tack i förväg!

//Caspar

Eskilstunabanan

av Kjell Andersson, Tuesday, October 07, 2008, 20:26 (5991 dagar sedan) @ Caspar Gielissen

Jag kan göra en DVD på hela filmen om du vill!
M.V.H.Kjell A.

Eskilstunabanan

av falo01, Sunday, April 07, 2013, 11:20 (4349 dagar sedan) @ Kjell Andersson

Har ett mångårigt förflutet från Ärla.

Blev medlem på detta forum pga. mitt intresse för industri/järnvägshistoria.
Är mycket intresserad av bilder filmer från banan som gick Eskilstuna, Hällberga, Ärla, Eklången etc. mot Stockholm.

Ser i detta inlägg att det verkar finnas film.. vore så intressant och ta del av den, då jag sökt med ljus och lyckta efter film från banan!
Är det när tågen fortfarande rullar?

Är som sagt mycket intresserad av bilder och filmer från denna numera rivna sträcka, så har någon material är jag tacksam!!

Jag har sett lite bilder här på forumet, men mkt verkar ej gå att se pga. inläggets ålder?

Eskilstunabanan

av Kent A, Sunday, April 07, 2013, 13:46 (4349 dagar sedan) @ falo01

Jag förmodar att du redan har kollat Gamla Forumet när det gäller gamla inlägg

Och sökt igenom Järnvägsmuséets bilddatabas efter bilder.

Sedan är det nog så att många som lägger ut bilder tar bort dem efter ett tag.
Detta beror sannolikt på att de för att kunna publiceras måste ligga på en publik server (typ Photobucket) och att man har ett begränsat utrymme där innan man måste betala hyra.
Ett tips kan vara att om man stöter på något som verkar extra intressant så kan man alltid (nåja för det mesta) komma i kontakt med den som lagt ut bilderna via det lilla gula kuvertet intill vederbörandes signatur.
De flesta som lägger ut bilder och filmer här gör det för att sprida kunskap kring ämnet och är inte alldeles ovilliga att dela med sig av sitt kunnande och visa sina alster, så det kan vara en framkomlig väg.

Eskilstunabanan

av falo01, Sunday, April 07, 2013, 19:24 (4348 dagar sedan) @ Kent A

Tack för ditt svar!
Trevliga länkar.

Hade du någon film? Fick för mig det från tidigare inlägg..!?

Det vore trevligt med bilder på tåg/banbilder från 70,80,90 tal (min uppväxt).

Drömmen lever fortfarande om att ngn filmat sträckan från förarhytten...:-)
Finns det ngn som har sådan film får den gärna höra av sig till mig! Ersättningsansanspråk eller ej! Alla svar välkommnas !

Eskilstunabanan

av Christer Fredriksson, Sunday, April 07, 2013, 19:40 (4348 dagar sedan) @ falo01

Banverket, Stockholmsdistriktet, filmade alla sina år 1980 tillhörande bandelar från förarhytten på lok.
Filmare var dåvarande medhjälparen på SJ Skolan, jag har glömt namnet, men har var den person som varit längst i tjänst på SJ, började mycket ung som springpojk, och var behjälplig med allt i allo vid SJ. Under 1980-90-talen satt han i sitt tjänsterum på Klarabergsviadukten 49, tror jag, plan 2, tillsammans med Lönekontoret för bl.a. SJ Gods samt SJ Data och granne med PROFS-projektet. Han var en mycket lång och humoristisk person med lite svårigheter att gå.
Han filmade och alla filmer konverterades till DVD-er, bandel för bandel.
Var dessa filmer nu finnes vet jag ej, eller vem som tog över dessa vid hans pensionering.

Eskilstunabanan

av falo01, Sunday, April 07, 2013, 19:55 (4348 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Oj ! Tack!!

Kommer bli ett samtal till banverket imorgon :-) :-P

Eskilstunabanan

av Kent A, Sunday, April 07, 2013, 20:05 (4348 dagar sedan) @ falo01

Blir nog svårt med tanke på att de är nedlagda!!!:-D :-D :-D
Men, ja, jag förstår att du menar Trafikverket

Eskilstunabanan

av falo01, Sunday, April 07, 2013, 20:10 (4348 dagar sedan) @ Kent A

Ja ja.. inte vara så nu :-P

Men det är ju en gammal järnväg så då borde det ju vara ett gammalt statligt verk oxå...! :-)

Eskilstunabanan

av Kent A, Sunday, April 07, 2013, 20:35 (4348 dagar sedan) @ falo01

Men det är ju en gammal järnväg så då borde det ju vara ett gammalt statligt verk oxå...! :-)

Jo, den är ju t.o.m. så gammal att den en gång var SJ:s

Eskilstunabanan

av Kjell Andersson, Sunday, April 07, 2013, 21:06 (4348 dagar sedan) @ falo01

Om du går in på www.stalboga.se Så finns min film på " Hus och historia " Kjell A.:-)

Eskilstunabanan

av falo01, Saturday, April 13, 2013, 11:07 (4343 dagar sedan) @ Kjell Andersson

Trevligt! :-)

Har ej fått tag på rätt person på trafikverket.. men ska jaga vidare nu i veckan! Ingen annan som har kul & trevliga bilder alt. film från sträckan E-tuna via Ärla mot Åker?

Eskilstunabanan

av falo01, Saturday, May 17, 2014, 19:11 (3943 dagar sedan) @ falo01

Hej igen..

Ett år har gått sedan senaste inlägget.. lång tid :-)

Men ställer om frågan. Finns det någon som har film eller förlag på hur man kan hitta film på denna sträcka, E-tuna och österut, mest intresserad av första delen, E-tuna mot Åker/Läggesta.

Hoppas på bättre tur nu, mina övriga efterforskningar har ej gett resultat :-(

Eskilstunabanan

av Lennart Petersen, Saturday, May 17, 2014, 21:20 (3943 dagar sedan) @ falo01

Hej igen..

Ett år har gått sedan senaste inlägget.. lång tid :-)

Men ställer om frågan. Finns det någon som har film eller förlag på hur man kan hitta film på denna sträcka, E-tuna och österut, mest intresserad av första delen, E-tuna mot Åker/Läggesta.

Hoppas på bättre tur nu, mina övriga efterforskningar har ej gett resultat :-(

Ett tips, när det gäller en så gammal tråd är det nog bäst att öppna en ny.
Den gamla tråden ligger kvar långt i botten och ingen ser ett nytt inlägg.
Ditt inlägg nu syns i högerkolumnen men försvinner rätt snart vartefter det görs inlägg i forumet.