Stämmer ganska bra. Jag jobbar med fysisk planering i Ljusdals kommun och försöker utröna om det finns behov av en djupare utredning av förorenad mark i området. Det här forumet är då en utmärkt kunskapskälla. Det finns planer på att göra en campingplats och marknadsplats i området.
Jag är dock inte helt utan järnvägsbakgrund själv. Jag har jobbat på SJ/Banverket i över 20 år (läste vidare senare i livet). Jag har jobbat som fjtkl/tkl och htsm mest över hela Sverige.
Mia
Campingplats i Hedsjö!!! ???
Jag har själv campat i området (husvagn).
Ärligt talat, så bedömer jag att marknadspotentialen som ytterst begränsad för ytterligare en campingplats i området.
Den utmärkta campingen som finns i Hennan uppfyller väl väl de förutsättningar som finns, dessutom ligger den vid en sjö.
Nästa camping ligger i Ramsjö och det vid bygdegården.
Norr om dessa orter finns i princip bara Mellansjö/Hedsjö och vad finns där?? Ett fåtal bofasta och ett antal fd permanethushåll som blivit sommarboställen.
Sedan kommer Östavall/Alby och sedan Ånge.
Det är verkligen en avfolkningsbygd vi pratar om, det är minst 50 km mellan möjligheterna att få någon som helst typ av service....
83:an är väl inte heller någon genfartväg av stora mått...
Iofs, vill man uppsöka en väldigt lugn vrå av Sverige så är det en bra ställe!!!
För att bygga någon typ av attraktion så är det ur byggnadsteknisk synvinkel ett bra ställe. En avplanad grusyta, längd minst 1 km, bredd minst 200 m, desstom på två ställen. Ja, jag har varit där!
När det gäller föroreningar, så kan jag ur ett lekmannperspektiv komma med följande: Det som troligtvis kan ha förekommit i Hedsjö är främst grustäktverksamhet, med tillhörande hantering av maskiner, dvs mindre mängder diesel och spillolja i anslutning till service och underhåll av maskiner.
Dessutom har det förekommit uppställning av beredskapfordon (främst ånglok) i några lokskjul. Någon större mängd oljehantering har dock troligtvis ej förekommit, enstaka ja, men i det stora hela försummbart.
Beträffande kreosot, så har jag faktiskt ingen aning, men finns det kresotförorening torde det var detekterbart med vanlig humana indikatorer, dvs luktsinnet. En sakkälla torde var arkivstudier av i denna tråd nämnda arkiv.
Finns det någonstans i materialet nämnt Hedsjö som ställe för kreostimpregning då torde en förorening finnas.
Med hänsyn till skogarna och att SJ hade stor ytor till sitt förfogande kan det inte vara osannolikt.
En annan faktor är när slutade man med mobila impregningsverk?
När var täktverksamheten som störst? Kolliderade dessa verksamheter med varandra?
Här gäller det att verkligen leta upp de sista överlevande och höra efter med dessa, dvs intervjua 80-90 åringarna och höra efter. Kreosotimpregningen började runt 1915 och de mobila verken verksamhet slutade någonstans runt 1950-60? Någon som vet? Så vill man ha tag i några som har personliga minnesbilder, så är man ute i sista stund!!!
Lycka till!!