Hedsjögropen, vad var det för ett ställe? (Bana)

av Mia @, Ljusdal, Tuesday, October 07, 2008, 11:56 (5992 dagar sedan)

Hej alla!
Jag skulle vara tacksam om någon kan berätta vad ni vet om Hedsjögropen.
Det ligger 3 km från Norra Stambanan mellan Mellansjö och Norrhög. Tidigare gick det in ett stickspår där, men det är borta sedan länge. Vid det gamla grustaget fanns en hel bangård, men de spåren är också borta.

Tacksam för svar
Mia

Hedsjögropen, vad var det för ett ställe?

av Staffan Granath, Tuesday, October 07, 2008, 14:40 (5992 dagar sedan) @ Mia

Hej alla!
Jag skulle vara tacksam om någon kan berätta vad ni vet om Hedsjögropen.
Tacksam för svar
Mia

farfarsfar august granath var stationsmästare på mellansjö station kring förra sekelskiftet och jag kan se att det finns anteckningar redan då för b.la grustransporter.

kan du säga lite närmare vad du behöver veta kan jag försöka tyda vidare och ev. besvara.

se min mailadress ovan om så önskas.

hoppfullt från ett soligt horndal :-)

av Sven Andersson, Uppsala, Tuesday, October 07, 2008, 19:47 (5992 dagar sedan) @ Mia

Hedsjö-gropen eller Mellansjö, kärt barn har många namn...

En liten snabb sökning på Hedsjö på tydal.nu generar ett antal träffar, söker man på mellansjö blir det 40 till.

postvagns arkivet

Ta en titt på dessa gamla meddelande så får du Postvagnen samlade kunskap...:-D

av Mia @, Wednesday, October 08, 2008, 09:13 (5991 dagar sedan) @ Staffan Granath

Tack för svar

Det som är intressant är, vilka verksamheter som förekommit i grustaget, förutom grusutlastningen. Enligt folk boende i trakten har det också förekommit uppställning av vagnar och rivning av lok och vagnar.

Tacksam för svar

Mia

Föresten........ vilket intressant forum ni har, det finns mycket spännande information att ta till sig!

av Staffan Granath, Wednesday, October 08, 2008, 21:05 (5991 dagar sedan) @ Mia

Tack för svar

Det som är intressant är, vilka verksamheter som förekommit i grustaget, förutom grusutlastningen. Enligt folk boende i trakten har det också förekommit uppställning av vagnar och rivning av lok och vagnar.

Tacksam för svar

Mia

Föresten........ vilket intressant forum ni har, det finns mycket spännande information att ta till sig!

farfarsfar august noteringsbok är kanske inte aktuell för din del då det rör sig om 105 år sen han slutade skriva.
tydligen ställdes vissa godståg upp nattetid på spårområdet under nattvila, det enda smaskiga är att en fånge som skulle omlastas i hedsjö slog ner vakten och rymde.
august fick rätt på det hela och tillsammans med två "rettsbetjenter" gick igenom alla norrgående tåg tills rymlingen återfanns (på annan ort).

i övrigt kan inte jag hjälpa till vad som hänt i modernare tider:-(

staffan uti horndal:-) :-D

av Conny Sernfalk, Wednesday, October 08, 2008, 22:20 (5990 dagar sedan) @ Mia

Som det nämnts bland gamla inlägg byggdes det i mitten av 1950 talet upp ett s.k lokhus (förvaring av beredskapsånglok) i grusgropen. detta lokhus var f.ö ett provlokhus av plåt som levererades från Tyskland innan den sedvanliga modellen av lokus (Västanförsmodell)kom ett par år senare. Ett par år senare påbyggdes det ursprungliga lokhuset av ett lokhus av s.k Västanforsmodell. profilen överenstämde ej helt på höjden. Men med påbygget blev lokhuset totalt 72,4 m. Beredskapsånglok har förvarats där fram till 1993. De sista åren även Ånges gamla ångkran.
1993 i april drogs loken och ångkranen ut isamband med avvecklingen av kvarvarande beredskapsånglok. Lokhuset revs samtidigt. Om jag inte missminner mig fanns även en stor oljecistern utmed spåret.

/ Conny

av kurt möller, Wednesday, October 08, 2008, 23:22 (5990 dagar sedan) @ Mia

Jajamensan - välkommen hit, Mia. Och sökmotorn är ganska snabb o bra; du hittar uppgifter om bokstavligen A L L T, fast vi bara hållit på några år. Prova!!

T ex kåkar av alla slag är bl a Rasmus A:s och Jöran Johanssons avdelning - många intressanta bilder finns oxå.

av Bobo L, Thursday, October 09, 2008, 14:20 (5990 dagar sedan) @ Mia

Tack för svar

Tacksam för svar

Mia

Hej Mia! Jag antar att du arbetar vid, eller åt, en miljöförvaltning eller lst med inventering av markföroreningar? Är det något som skall byggas eller anläggas i gropen, eller är det "bara" kunskapsinhämtning?

av Mia @, Friday, October 10, 2008, 13:32 (5989 dagar sedan) @ Bobo L

Tack för svar

Tacksam för svar

Mia

Hej Mia! Jag antar att du arbetar vid, eller åt, en miljöförvaltning eller lst med inventering av markföroreningar? Är det något som skall byggas eller anläggas i gropen, eller är det "bara" kunskapsinhämtning?

Stämmer ganska bra. Jag jobbar med fysisk planering i Ljusdals kommun och försöker utröna om det finns behov av en djupare utredning av förorenad mark i området. Det här forumet är då en utmärkt kunskapskälla. Det finns planer på att göra en campingplats och marknadsplats i området.

Jag är dock inte helt utan järnvägsbakgrund själv. Jag har jobbat på SJ/Banverket i över 20 år (läste vidare senare i livet). Jag har jobbat som fjtkl/tkl och htsm mest över hela Sverige.
Mia

av mia @, Friday, October 10, 2008, 13:52 (5989 dagar sedan) @ Sven Andersson

Hedsjö-gropen eller Mellansjö, kärt barn har många namn...

En liten snabb sökning på Hedsjö på tydal.nu generar ett antal träffar, söker man på mellansjö blir det 40 till.

postvagns arkivet

Ta en titt på dessa gamla meddelande så får du Postvagnen samlade kunskap...:-D

Tack för tipset!

Där fanns mycket matnyttigt att hämta.

Mia

av kurt möller, Friday, October 10, 2008, 20:30 (5989 dagar sedan) @ Mia

Imponerande - tjena, proffset...!!

Ang. slipersimpregnering o d: Kolla i gamla årgångar av Banavd. Berättelse fr o m ca 1910 elle så) om dom haft impregnering för sej, povisoriskt, på några ställen i Norrland, förr...!! Glöm inte att dom tidiga impr.-verken allihop var på hjul. Tjärolja o kreosot o arsenik var förvisso inte gratis då heller, men dom kan ju ha slabbat ner ordentligt nån gång ifall nån cylinder gick sönder eller så...

Jag vet inte om domdär årsböckerna kan finnas i Borlänge - om inte annat så hittar du dom dels i Svenska Järnvägsklubbens bibliotek i Sollentuna, dels i dom magasinerade delarna av gamla SJ Centralförvaltnings bibl.; lär finnas utanför Sthlm nånstans och går att få fram, även om det kan ta några månader...

av Sven Andersson @, Friday, October 10, 2008, 22:34 (5988 dagar sedan) @ Mia

Stämmer ganska bra. Jag jobbar med fysisk planering i Ljusdals kommun och försöker utröna om det finns behov av en djupare utredning av förorenad mark i området. Det här forumet är då en utmärkt kunskapskälla. Det finns planer på att göra en campingplats och marknadsplats i området.

Jag är dock inte helt utan järnvägsbakgrund själv. Jag har jobbat på SJ/Banverket i över 20 år (läste vidare senare i livet). Jag har jobbat som fjtkl/tkl och htsm mest över hela Sverige.
Mia

Campingplats i Hedsjö!!! ???
Jag har själv campat i området (husvagn).
Ärligt talat, så bedömer jag att marknadspotentialen som ytterst begränsad för ytterligare en campingplats i området.
Den utmärkta campingen som finns i Hennan uppfyller väl väl de förutsättningar som finns, dessutom ligger den vid en sjö.
Nästa camping ligger i Ramsjö och det vid bygdegården.
Norr om dessa orter finns i princip bara Mellansjö/Hedsjö och vad finns där?? Ett fåtal bofasta och ett antal fd permanethushåll som blivit sommarboställen.
Sedan kommer Östavall/Alby och sedan Ånge.
Det är verkligen en avfolkningsbygd vi pratar om, det är minst 50 km mellan möjligheterna att få någon som helst typ av service....
83:an är väl inte heller någon genfartväg av stora mått...
Iofs, vill man uppsöka en väldigt lugn vrå av Sverige så är det en bra ställe!!!
För att bygga någon typ av attraktion så är det ur byggnadsteknisk synvinkel ett bra ställe. En avplanad grusyta, längd minst 1 km, bredd minst 200 m, desstom på två ställen. Ja, jag har varit där!
När det gäller föroreningar, så kan jag ur ett lekmannperspektiv komma med följande: Det som troligtvis kan ha förekommit i Hedsjö är främst grustäktverksamhet, med tillhörande hantering av maskiner, dvs mindre mängder diesel och spillolja i anslutning till service och underhåll av maskiner.
Dessutom har det förekommit uppställning av beredskapfordon (främst ånglok) i några lokskjul. Någon större mängd oljehantering har dock troligtvis ej förekommit, enstaka ja, men i det stora hela försummbart.
Beträffande kreosot, så har jag faktiskt ingen aning, men finns det kresotförorening torde det var detekterbart med vanlig humana indikatorer, dvs luktsinnet. En sakkälla torde var arkivstudier av i denna tråd nämnda arkiv.
Finns det någonstans i materialet nämnt Hedsjö som ställe för kreostimpregning då torde en förorening finnas.
Med hänsyn till skogarna och att SJ hade stor ytor till sitt förfogande kan det inte vara osannolikt.
En annan faktor är när slutade man med mobila impregningsverk?
När var täktverksamheten som störst? Kolliderade dessa verksamheter med varandra?
Här gäller det att verkligen leta upp de sista överlevande och höra efter med dessa, dvs intervjua 80-90 åringarna och höra efter. Kreosotimpregningen började runt 1915 och de mobila verken verksamhet slutade någonstans runt 1950-60? Någon som vet? Så vill man ha tag i några som har personliga minnesbilder, så är man ute i sista stund!!!

Lycka till!!