Sedan några år tillbaka så finns boken om Jönköpings-Gripenbergs Järnväg. Den är författad av Lennart Welander och är utgiven i samarbete med ÖSlJ och Vireda Hembyggdsförening. ISBN 91-631-0334-6.
Både längst fram och längst bak finns samma karta + höjdprofil m m.
Väldigt mycket av banan är idag bilväg. Från Gisebo över Vista Kulle till Kaxholmen Och från Brötjemark över Bunn, Förnäs och förbi Stora Hultrum. Sista biten in mot Vireda är troligen fortfarande "traktorväg" eller liknande. Det var några år sedan jag var ända dit ut....:-)
JGJ har alltid varit "min" bana! Många gånger har jag åkt längs banan och drömt om hur det en gång var. Skärstad hembyggdsmuseum har också en hel del info i sina samlingar på museet i Kaxholmen. Det är ju de som äger JGJ lok nr 9 som nu är under renovering i Mariefred. Mina svärföräldrar ägde fram till i år den gamla strandserveringen i Kaxholmen som nu är fritidshus. I forna dagar så körde JGJ badtåg till denna plats. En bild hur det såg ut förr finns på sid 70 i Welanders bok. Jag brukade parkera min bil på den plats som loket på bilden står.
MVH
Torbjörn Gustafsson