Miss Cement utsedd. (Fordon: vagnar)

av morrgan, Tuesday, October 07, 2008, 21:23 (5970 dagar sedan)

I BJs "tävling" på liv eller död i söndags blev det nedanstående vagn, Ucs 910 5393-4 som vann och får leva vidare.
Efter en del ompyssling och sminkning kommer hon att pryda sin plats i det historiska godståget.
De andra vagnarna kommer att transporteras till "ättestupan" imorgon, bödel är Järnmalmer AB i Fjällbo.

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/BJs-vagnar/anita-vinn2-9105393-4.jpg[/img]

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/BJs-vagnar/anita-vinn3-9105393-4.jpg[/img]

morrgan

Motiveringen?

av Rasmus Axelsson, Wednesday, October 08, 2008, 08:49 (5969 dagar sedan) @ morrgan

...då frågar sig en smal allmänhet: på vilka grunder gjordes urvalet? Vad blev motiveringen till att just denna sparades?

Miss Cement utsedd.

av HJP @, Wednesday, October 08, 2008, 09:50 (5969 dagar sedan) @ morrgan

I BJs "tävling" på liv eller död i söndags blev det nedanstående vagn, Ucs 910 5393-4 som vann och får leva vidare.
Efter en del ompyssling och sminkning kommer hon att pryda sin plats i det historiska godståget.
De andra vagnarna kommer att transporteras till "ättestupan" imorgon, bödel är Järnmalmer AB i Fjällbo.

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/BJs-vagnar/anita-vinn2-9105393-4.jpg[/img]

morrgan

****
Utmärkt!

Den vagnen bafann sig i bästa tekniska skick, får man anta.
Hoppas nu bara att juryn valt rätt, och inte lurats av silikon ;-)
Lite makeup, gör förstås skönheten ännu vackrare :-P

Mycket bra initiativ, att bevara ett historiskt godståg!

HJP

Miss Cement utsedd.

av morrgan, Wednesday, October 08, 2008, 19:02 (5969 dagar sedan) @ HJP

****
Utmärkt!

Den vagnen bafann sig i bästa tekniska skick, får man anta.
Hoppas nu bara att juryn valt rätt, och inte lurats av silikon ;-)
Lite makeup, gör förstås skönheten ännu vackrare :-P

Mycket bra initiativ, att bevara ett historiskt godståg!

HJP

BJs jury som gjort urvalet har inte gått så mycket på yttre skönhet utan sett mer på den inre "skönheten". Man har granskat alla vagnars journaler, och vinnande kriterium var så lång tid som möjligt till nästa revision. Vagnen har brukats mycket litet sedan förra revisionen och är i mycket gott skick och vagnen kommer att snyggas upp till sin forna glans.
Vagnen hette från början Q14u 101478, min fråga är åt vem byggde Christian Olsson vagnen ?
morrgan

Miss Cement utsedd.

av HJP @, Wednesday, October 08, 2008, 23:27 (5969 dagar sedan) @ morrgan

****
Utmärkt!

Den vagnen bafann sig i bästa tekniska skick, får man anta.
Hoppas nu bara att juryn valt rätt, och inte lurats av silikon ;-)
Lite makeup, gör förstås skönheten ännu vackrare :-P

Mycket bra initiativ, att bevara ett historiskt godståg!

HJP


BJs jury som gjort urvalet har inte gått så mycket på yttre skönhet utan sett mer på den inre "skönheten". Man har granskat alla vagnars journaler, och vinnande kriterium var så lång tid som möjligt till nästa revision. Vagnen har brukats mycket litet sedan förra revisionen och är i mycket gott skick och vagnen kommer att snyggas upp till sin forna glans.
Vagnen hette från början Q14u 101478, min fråga är åt vem byggde Christian Olsson vagnen ?
morrgan

****
Har ingen aaaning, men gissar på CEMENTA :-)

HJP

Miss Cement utsedd.

av Pluggis, Wednesday, October 08, 2008, 10:59 (5969 dagar sedan) @ morrgan

I BJs "tävling" på liv eller död i söndags blev det nedanstående vagn, Ucs 910 5393-4 som vann och får leva vidare.
Efter en del ompyssling och sminkning kommer hon att pryda sin plats i det historiska godståget.
De andra vagnarna kommer att transporteras till "ättestupan" imorgon, bödel är Järnmalmer AB i Fjällbo.

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/BJs-vagnar/anita-vinn2-9105393-4.jpg[/img]

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/BJs-vagnar/anita-vinn3-9105393-4.jpg[/img]

morrgan

Sedärja, en f.d. Nordwaggon-vagn. Tycker mig till och med ana att det står "Ägare: Nordwaggon". Dock sålde NW (mer eller mindre) hela sin cistervagnsflotta till AB Tankvagnar i slutet av år 2000. Några Uc(s)-vagnar förblev dock (avställda) i NW:s flotta fram tills NW såldes till Transwaggon. Morrgan kanske kan klarlägga från vem 393 har övertagits?

Miss Cement utsedd.

av Mats J, Wednesday, October 08, 2008, 13:02 (5969 dagar sedan) @ Pluggis

Sedärja, en f.d. Nordwaggon-vagn. Tycker mig till och med ana att det står "Ägare: Nordwaggon". Dock sålde NW (mer eller mindre) hela sin cistervagnsflotta till AB Tankvagnar i slutet av år 2000. Några Uc(s)-vagnar förblev dock (avställda) i NW:s flotta fram tills NW såldes till Transwaggon. Morrgan kanske kan klarlägga från vem 393 har övertagits?


Vsd är skillnaden mellan Uc och Ucs?

undrar
Mats J

Miss Cement utsedd.

av Ulf Berlin @, Wednesday, October 08, 2008, 19:38 (5969 dagar sedan) @ Mats J


Vsd är skillnaden mellan Uc och Ucs?

undrar
Mats J


Hej.
Generellt för godsvagnar gäller att "s":et sist i huvudlitterat
betyder att vagnen får gå i 100 km/h.
Annars gäller(väl)normalt 90 km/h.
Även beteckningen"ss"finns och betyder att vagnen får gå i 120 km/h./Ulf

Miss Cement utsedd.

av Affe, Wednesday, October 08, 2008, 19:47 (5969 dagar sedan) @ Mats J


Vad är skillnaden mellan Uc och Ucs?

undrar
Mats J

Det är en fråga som jag också har undrat över, så jag lät frågan gå vidare. Svaret handlar om hastighet. Från början var STH (största tillåtna hastighet) satt till 90 och har senare ändrats till 100. Samtliga vagnar som hämtades i Borås är av typen UCs, även om märkningen syns lite dåligt på en del. Jag fick även den uppfattningen att numera är alla UC-vagnar uppdaterade till UCs.
// Affe

Miss Cement utsedd.

av Anders C, Wednesday, October 08, 2008, 21:18 (5969 dagar sedan) @ Affe

Vad i bestod uppgraderingen?

Miss Cement utsedd.

av Affe, Friday, October 10, 2008, 00:51 (5968 dagar sedan) @ Anders C

Vad i bestod uppgraderingen?

Silikonbehandling ....!:-P

Nä, jag bara skojar. Vad jag förstår gjordes inga ingrepp på vagnarna, utan man bedömde helt enkelt att de skulle klara den högre hastigheten. Det var ju viktigt att inte i onödan dra ner godstågens hastighet, med tanke på övrig trafik på landets järnvägar, som fått en allt bättre spårstandard.
// Affe

Miss Cement utsedd.

av Kjell Friberg, Friday, October 10, 2008, 08:15 (5967 dagar sedan) @ Affe

Kontroll skedde av att vagnen hade KEP styrventil och om så inte var fallet skedde byte till KEP (med GP-växel). De äldsta Anitorna var utrustade med KEG styrventil som efterhand byttes mot KEP. För "S"-godkännande erfordras (som sämst) KEP styrventil (eller motsvarande för andra bromssystem).

Hastighet enl ABC-märkningen

av Carl-Erik Olsson @, Thursday, October 09, 2008, 02:56 (5969 dagar sedan) @ Affe


Vad är skillnaden mellan Uc och Ucs?

undrar
Mats J


Det är en fråga som jag också har undrat över, så jag lät frågan gå vidare. Svaret handlar om hastighet. Från början var STH (största tillåtna hastighet) satt till 90 och har senare ändrats till 100. Samtliga vagnar som hämtades i Borås är av typen UCs, även om märkningen syns lite dåligt på en del. Jag fick även den uppfattningen att numera är alla UC-vagnar uppdaterade till UCs.
// Affe

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/BJs-vagnar/anita-vinn3-9105393-4.jpg[/img]

Har t o m för mig (tror det stod i den kolorerade A4-skriften om SJ-godsvagnar från ca 1961) att från början var sth generellt bara 70 om det inte stod "90", "S" eller "SS". Huru härmed? När kan detta ha höjts till 90?
/undrar CEO

PS: På senare tid brukade tydligen dessa vagnar, åtminstone hos Cementa, "permanent" kopplas ihop två och två (skruvkopplet mellan dem låstes med en bygel) för att väl på det sättet spara pengar, det räknades väl bara som en vagn då taxemässigt på något sätt.
Någon som vet mer om dessa besparingsåtgärder?