Giesl Ejector (Fordon: lok)

av Jan S, Saturday, June 28, 2014, 20:41 (3742 dagar sedan)

Hej. Enl en kompis så hade en del Giesl utrustade lok denna skylt uppsatt på Hytten eller i?
[image]
[image]
[image]
Jan S

Giesl Ejector

av Max Tsö, Saturday, June 28, 2014, 23:36 (3742 dagar sedan) @ Jan S

Jag har aldrig riktigt förstått hur en Giesl-ejektor funkar. Finns det någon vänlig själ som kan förklara eller föreslå en link som gör detta vore jag tacksam.

Giesl Ejector

av Lennart Petersen, Sunday, June 29, 2014, 01:14 (3742 dagar sedan) @ Max Tsö

Jag har aldrig riktigt förstått hur en Giesl-ejektor funkar. Finns det någon vänlig själ som kan förklara eller föreslå en link som gör detta vore jag tacksam.

Lite finns väl på den här länken
http://en.wikipedia.org/wiki/Giesl_ejector

Det är alltså ett system av pipor i skorstenen (som känns igen på sin avlånga platta form) som jämnar ut draget. De intensiva ångstötar som entusiaster brukar uppskatta är egentligen ett slöseri med energi och som jag uppfattar det så är det väl det som Gieselsystemet förhindrar genom att jämna ut draget.
Det lär väl vara en av få riktigt lyckade förbättringar och innovationer för ånglok efter överhettningen men det kom så sent att det aldrig fick någon nämnvärd betydelse men bl.a Kenya införde det på många av sina lok och tycks ha varit nöjda med anordningen.

Giesl Ejector

av Jakob E, Sunday, June 29, 2014, 04:14 (3742 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Enligt länken så kom denna innovation först 1951. Vad som är oklart är hur denna väsentligen skiljer sig från Kylchap-ejektorn, som förefaller vara av samma princip. Den kom redan på 1920-talet och fick väl betydligt bredare spridning än Giesl... ?

Giesl Ejector

av Kurt G Möller, Sunday, June 29, 2014, 10:58 (3741 dagar sedan) @ Jakob E

Enligt länken så kom denna innovation först 1951. Vad som är oklart är hur denna väsentligen skiljer sig från Kylchap-ejektorn, som förefaller vara av samma princip. Den kom redan på 1920-talet och fick väl betydligt bredare spridning än Giesl... ?

Giesl började nog rita på sin konstruktion betydligt tidigare. Bl a testades en tidig variant redan ca 1948 på ett eller två nordamerikanska lok.

Idéerna fanns i ett antal varianter - t ex provades en minimodell på en av Talyllyns småmaskiner; utfall obekant.

Jag tror inte Kylchapmodellen var speciellt mycket vanligare än Giesls. Betänk att många tusen östeuropeiska lok hade G-injektorer (utan att förvaltningarna betalade någon licenskostnad - till Giesls stora förtret...)

Det har ofta sagts att GIESL möjliggjorde användning av sekunda kol i jv-drift - Kylälä och Le Chapelon däremot såg till att riktigt moderna ånglok blev ännu vassare! Att försöka värdera detta påstående, avstår jag nog ifrån...

Giesl Ejector

av Kurt G Möller, Sunday, June 29, 2014, 18:15 (3741 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Ursäkta - EJEKTOR, inte injektor!

Som DRAR UT, inte tvingar in...

Giesl Ejector

av Richard Loe, Sunday, June 29, 2014, 18:14 (3741 dagar sedan) @ Max Tsö

Jag har aldrig riktigt förstått hur en Giesl-ejektor funkar. Finns det någon vänlig själ som kan förklara eller föreslå en link som gör detta vore jag tacksam.

Ska försöka ge mig in på detta, och jag börjar med grunderna. Ångan från lokcylindrarna skickas in i sotskåpet genom blästerrör, där den blandas med varmluft från pannan och tvingas upp och ut genom skorstenen. Tillsammans skapar detta en vakuum i sotskåpet som i sin tur skapar det drag genom pannan som krävs för att hålla elden i eldstaden i gång.

Positioneringen av skorstenen (relativt blästerrören) samt dess interna dimensioner är kritisk för ånglokets prestanda. En feldimensionering stryper loket, dels genom att skapa baktryck i cylindrarna, dels genom att draget genom pannan blir otillräcklig.

För att försöka förbättra prestandan så finns flera olika kombinationer av blästerrör och skorsten: Kylchap, Lemaitre och Giesl är kanske de mest kända i Europa. Alla går ut på samma princip (även om detaljerna varierar) - genom att använda en kombination av flera blästerrör (med olika dimensioner och vinkling) och en (vanligtvis) större skorsten skapar man ett jämnare drag genom pannan och minimerar baktrycket i cylindrarna. Detta ger bättre driftekonomi (främst genom att man använder mindre kol) och bättre prestanda då loket producerar och använder ångan på ett mer effektivt sätt.

Giesl Ejector

av Max Tsö, Sunday, June 29, 2014, 21:00 (3741 dagar sedan) @ Max Tsö

Tack alla för svar! Jag har nu blivit något klokare. Men är det inte så att alla är varianter/förbättringar av Kyläläs system? Alla svenska ånglok verkar ganska primitiva i sammanhanget. Jag undrar om de sena svenska ångloken (E10, S1 Gp, Gt) var´utförda med dåtidens bästa teknologi eller om de bara producerades med "vänster hand" eftersom de ändå snart skulle bli överflödiga pga breddningar, elektrifiering, nedläggningar och kommande diesellok. Fö undrar jag varför Kylälä ibland omnämns som Gustaf Byström?

Giesl Ejector

av Dag Bonnedal, Sunday, June 29, 2014, 21:18 (3741 dagar sedan) @ Max Tsö

Tack alla för svar! Jag har nu blivit något klokare. Men är det inte så att alla är varianter/förbättringar av Kyläläs system? Alla svenska ånglok verkar ganska primitiva i sammanhanget. Jag undrar om de sena svenska ångloken (E10, S1 Gp, Gt) var´utförda med dåtidens bästa teknologi eller om de bara producerades med "vänster hand" eftersom de ändå snart skulle bli överflödiga pga breddningar, elektrifiering, nedläggningar och kommande diesellok. Fö undrar jag varför Kylälä ibland omnämns som Gustaf Byström?

Jo, du har rätt så tillvida att grunden är att dela upp ångstrålen i multipla blästerrör och det gjorde Kylälä.
Detta är viktigt därför att när man blåser hela ångstrålen genom ett blästerör och genom skorstenen så blandas inte ångan och rökgaserna särskilt effektivt. Ångan i mitten av strålen fortsätter med hög hastighet rakt upp i vädret till ingen nytta.
I stället vill man överföra ångans rörelsemängd ("knuff" ) till rökgaserna och då vill man ha god blandning mellan ånga och rökgaser utan att bromsa och utan alltför mycket turbulens.
Och det sker mycket effektivare om man delar upp ångan på många mindre munstycken och ångstrålar.
Felet med Gieselejektorn är att han la alla munstycken i en rad och därmed får den mycket friktion mot väggarna. En cirkulär konstruktion ger mindre mantelyta och därmed mindre friktion. Men den såldes som hel färdig konstruktion och var lätt att bygga in.

De "moderna" ångloken du nämner var ju i praktiken bara nybyggnad av äldre, befintliga konstruktioner.
Till de få nykonstruerade detaljerna hörde S1:ans långa slidskåp med rakare ångkanaler, vet inte hur mycket bättre de blev.
Men en del S1:or ansågs ju tröga för ånga, så det berodde väl på en inte helt optimerad blästerrörs/skorstenskombination.

Dag B

Giesl Ejector

av Max Tsö, Sunday, June 29, 2014, 22:09 (3741 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Tack alla för svar! Jag har nu blivit något klokare. Men är det inte så att alla är varianter/förbättringar av Kyläläs system? Alla svenska ånglok verkar ganska primitiva i sammanhanget. Jag undrar om de sena svenska ångloken (E10, S1 Gp, Gt) var´utförda med dåtidens bästa teknologi eller om de bara producerades med "vänster hand" eftersom de ändå snart skulle bli överflödiga pga breddningar, elektrifiering, nedläggningar och kommande diesellok. Fö undrar jag varför Kylälä ibland omnämns som Gustaf Byström?


Jo, du har rätt så tillvida att grunden är att dela upp ångstrålen i multipla blästerrör och det gjorde Kylälä.
Detta är viktigt därför att när man blåser hela ångstrålen genom ett blästerör och genom skorstenen så blandas inte ångan och rökgaserna särskilt effektivt. Ångan i mitten av strålen fortsätter med hög hastighet rakt upp i vädret till ingen nytta.
I stället vill man överföra ångans rörelsemängd ("knuff" ) till rökgaserna och då vill man ha god blandning mellan ånga och rökgaser utan att bromsa och utan alltför mycket turbulens.
Och det sker mycket effektivare om man delar upp ångan på många mindre munstycken och ångstrålar.
Felet med Gieselejektorn är att han la alla munstycken i en rad och därmed får den mycket friktion mot väggarna. En cirkulär konstruktion ger mindre mantelyta och därmed mindre friktion. Men den såldes som hel färdig konstruktion och var lätt att bygga in.

De "moderna" ångloken du nämner var ju i praktiken bara nybyggnad av äldre, befintliga konstruktioner.
Till de få nykonstruerade detaljerna hörde S1:ans långa slidskåp med rakare ångkanaler, vet inte hur mycket bättre de blev.
Men en del S1:or ansågs ju tröga för ånga, så det berodde väl på en inte helt optimerad blästerrörs/skorstenskombination.

Dag B

Ja för att få så bra drag som möjligt borde ju så många vatten(ång)molekyler som möjligt möta en rökgaspartikel för att utnyttja friktionen dem emllan för att få skjuts på det hela. Alltså så många och spridda munstycken som möjligt. Sen måste det ju givetvis finnas något konstruktionsmässigt optimum för antalet munstycken. Sen är frågan strävar man alltid after maximalt drag? För att öka effekten ja! men det borde ju inte vara det mest ekonomiska i alla lägen då stort drag gör att mycket värme åker ut genom skorstenen.

Giesl Ejector

av Anders Ljung, Sunday, June 29, 2014, 23:37 (3741 dagar sedan) @ Max Tsö

Sen är frågan strävar man alltid after maximalt drag? För att öka effekten ja! men det borde ju inte vara det mest ekonomiska i alla lägen då stort drag gör att mycket värme åker ut genom skorstenen.

Du vill ha ett givet drag. Uppgiften är att åstadkomma detta drag med minsta möjliga mottryck i cylindrarna.

Giesl Ejector

av Max Tsö, Tuesday, July 01, 2014, 08:56 (3740 dagar sedan) @ Anders Ljung

Sen är frågan strävar man alltid after maximalt drag? För att öka effekten ja! men det borde ju inte vara det mest ekonomiska i alla lägen då stort drag gör att mycket värme åker ut genom skorstenen.


Du vill ha ett givet drag. Uppgiften är att åstadkomma detta drag med minsta möjliga mottryck i cylindrarna.

Jo så måste det ju vara. Om ångan ska arbeta med att dra rökgaser med sig medför detta ett motstånd som ger mottryck i cylindrarna och detta ska ju minimeras. Tack för input. Jag fattar lite mer nu.

Giesl Ejector?

av Harald, Tuesday, July 01, 2014, 12:56 (3739 dagar sedan) @ Max Tsö

Kan loket i denna musikvideo vara försett med en Giesl Ejector eller något liknande? Ångpuffarna verkar utjämnade och när man cirka 0:30 in i filmen skymtar skorstenen snett uppifrån ser den ut att vara långsträckt.

Wabash Cannonball

Giesl Ejector?

av Anders Ljung, Tuesday, July 01, 2014, 13:38 (3739 dagar sedan) @ Harald

Kan loket i denna musikvideo vara försett med en Giesl Ejector eller något liknande? Ångpuffarna verkar utjämnade och när man cirka 0:30 in i filmen skymtar skorstenen snett uppifrån ser den ut att vara långsträckt.

Wabash Cannonball

Troligtvis bara två normala skorstenar i rad - det var första steget när man började titta på effektiviteten. Sen började det komma mer eller mindre fantastiska påhitt.

Jänkarna var i slutet av ång-eran inte mycket för finlir utan satsade allt på tillförlitlighet och tillgänglighet.

Giesl Ejector?

av Dag Bonnedal, Tuesday, July 01, 2014, 14:01 (3739 dagar sedan) @ Anders Ljung

Svårt att se med den extremt dåliga videokvalitén, men jag tycker det ser ut som en Norfolk and Western A-class, alltså en sexkopplad simple articulated. Och då borde det vara nr. 1218 som fram till 1994 var världens starkaste ånglok i drift.
Och den har en cirkulär enkel skorsten.
Adolph Giesl-Gieslingen var visserligen verksam i USA i flera år, men hans skorstenar har nog inte använts där. Och som Anders säger, så var man inte så mycket för finlir. Men det skulle ha behövts, för man byggde in sig i ett hörn med höga krav på gnistsläckning, vilket krävde högt vakuum i rökskåpet, vilket krävde väldigt högt blästerrörstryck, vilket gav klart dålig maskinverkningsgrad. Vilket i sin tur krävde extremt hög pannbelastning, vilket medförde osv...

Dag B