Men är det en känslig fråga? Vagntypen har ju haft den färgsättningen även om inte just de individerna.
Känns ju trevligare med enhetligt tåg än blandad kompott.
Som komplement till Lövets, Olas, Granis, m.fl:s utmärkta inlägg här intill så måste jag ifrågasätta det där med "[i]känns ju trevligare"[/i].
Visst, den ideella järnvägshistoriska verksamheten bygger ju mycket på faktorer som engagemang, inspiration och övertygelse. Sådant får man såklart väga in - men ifall det blir för mycket av:
- "det [i]känns ju trevligare[/i] med ett enhetligt tåg",
- "den där färgen är ju [i]mycket snyggare[/i]", eller
- "vilket [i]fult[/i] takutsprång, vi bygger något i trä och [i]målar fint[/i]", och så vidare...
... ja vilka historiska värden bygger då verksamheten egentligen på?
Svaren på exemplen ovan är ju trots allt ofta:
- "men tågen var ju ofta [i]inte enhetliga[/i] mellan då och då, där och där"
- "snyggare, ja - det är ju en ren smaksak, men det finns en [i]historisk, korrekt färg[/i]..."
- "fult - jaha, men det var ju [i]så det såg ut[/i]", och så vidare.
Det är en sak om den nutida praktiska verkligheten gör det svårt att vara historiskt korrekt, men om värden som "trevligare", "snyggare" och "fult" - såsom rena smakyttringar - får styra en järnvägshistorisk verksamhet alltför mycket, då blir den inte seriös.
För att dock tillföra ytterligare en dimension, så tar jag ett exempel till:
YCo5p [sic!] 796 finns på ULJ. Det finns sedan länge någon form av konsensus om att när den motorvagnen en gång renoveras, så ska den målas i den ursprungliga grön-vita färgen. Denna konsensus är måhända inte definitiv och kan förvisso säkert ändras. Men här kan man resonera utifrån "historiskt korrekt" på två sätt:
[i]Resonemang 1[/i]) "Just den fordonsindividen är från första årsleveransen och har haft en grön-gul färgsättning. Då kan det vara relevant att visa upp det utförandet (för det finns inte många från första årsleveransen kvar) trots att det är främmande för Roslagsbanenätet, enligt ett liknande resonemang som att vi t.ex. ibland låter SJ DFo11p[t] 735 rulla i ULJ-tågen, även om den inte är så lik SRJs boggiepostvagnar."
[i]eller:[/i]
[i]Resonemang 2)[/i] "Den grön-gula färgsättningen fanns aldrig på något fordon som rullade på Roslagsbanenätet, så därför bör bussen målas orange-gul och på så sätt bättre representera vad som var typiskt för bannätet historiskt."
Personligen har jag inget emot alternativ 1 ovan, även om 2 är ett fullt rimligt ställningstagande. I alternativ 1 antar man ett mer "nationellt" perspektiv där man också kan visa upp enstaka undantag från Roslagsbane-arvet.
Det är nog långt kvar innan det är dags för renovering av 796 - men det viktigaste: inget av alternativens huvudmotiveringar är baserade på [i]tycke och smak[/i], även om sådant givetvis också kan spela in.