elektrifierade spårvidder (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Anders L, Lp, Thursday, October 09, 2008, 22:09 (5900 dagar sedan)

Hej! Jag är intresserad av att veta vilka av våra spårvidder som det har funnits elektrifierade banor med i landet. Att 1435 och 891 hör dit känner jag förstås till, men sedan då? Några elektrifierade 802-, 1067-, 1188- eller 1217-banor, eller elbanor av andra spårvidder?

elektrifierade spårvidder

av s svensson, Thursday, October 09, 2008, 22:15 (5900 dagar sedan) @ Anders L

Det får då bli industrispår.
Robertsfors-Sikeå och banorna kring Kvarnsveden-Domnarvet.

elektrifierade spårvidder

av Anders L, Lp, Thursday, October 09, 2008, 22:24 (5900 dagar sedan) @ s svensson

Robertsfors-Sikeå = 762 mm?

elektrifierade spårvidder

av Överkörmästaren, Thursday, October 09, 2008, 22:33 (5900 dagar sedan) @ Anders L

Spårvägen i Kiruna, 1000 mm.

Någon elektrifierad 600-bana måste det väl ha funnits också?

elektrifierade spårvidder Grängesberg

av Christer Fredriksson @, Friday, October 10, 2008, 23:17 (5899 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

I Grängesberg fanns en elektrifierad bana från Bergslagsschaktet ut på den
s.k. Nordpolen, dvs gtåbergs- och slamtippen. På denna bana transporterades
gråberg från anrikningsverket och laven samt slam från de två slamdammarna i
sidtippande vagnar liknande de stora s.k. "Zeppelinarna" som fanns för berg-
transporter inom gruvorna både i Grängesberg och i Kiruna.
Spårvidden var 750 mm, samma som under jord, och loket var ett av de första
el-loken som AB Magnet i Ludvika tillverkade för Grängesbergs Grufve AB och
som såldes till Bergslagsschaktet 1928.
Bergslagsschaktet ägdes av Stora Kopparbergs Bergslags AB.
Trafiken pågick till de första åren på 1950-talet då lastbilarna tog över i
och med att de nya gruvanläggningarna började anläggas norr om de gamla.

Elektrifierade spårvidder (med tråd)

av Carl-Erik Olsson @, 08, Thursday, October 09, 2008, 22:34 (5900 dagar sedan) @ Anders L

Hej! Jag är intresserad av att veta vilka av våra spårvidder som det har funnits elektrifierade banor med i landet. Att 1435 och 891 hör dit känner jag förstås till, men sedan då? Några elektrifierade 802-, 1067-, 1188- eller 1217-banor, eller elbanor av andra spårvidder?

Jag antar att det härmed menas eldrivna banor med kontaktledning, det fanns ju också en del industribanor med eldrift genom ackumulatorer i loket.

Längst söderut så fanns där ju då den för svenska förhållanden unika 600mm trefasdrivna lantbruksbanan (med två trådar i kontaktledningen och den tredje fasen i rälerna) vid Vittskövle mellan Kristianstad och Brösarp i östra Skåne. 600mm med enfas eller likström i tråden fanns annars vid flera industribanor.

Längst uppe i norr fanns det meterspårig spårväg med vanlig ca 600V likströmsdrift i Kiruna.

Ut till Norrlandskusten fanns sedan den också ovanliga 750 eller 760mm elbanan Robertsfors-Sikeå, drivspänning och ev -frekvens dock okänd för undertecknad.

Industribanan till Kvarnsveden från Borlänge hade också en annorlunda spårvidd, 693mm eller nåt sånt udda, med likaså okänt matningssystem.

Tidigt eldrivna industribanor fanns väl t ex vid Värmbol utanför Katrineholm och i Boxholm, men vilken spårvidd hade de?

Säkert finns det åtskilliga fler exempel på industri- och gruvbanor där man troligen anpassade spårvidden till de fordon man lyckades komma över billigt.

Frågeställningen skulle alltså kunna kompletteras med förutom spårvidden för dessa elektrifierade banor även spänning och ev frekvens för matningen och även kontaktledningens höjd, vilket intreesserar en del av oss läsare också.
/CEO

Elektrifierade spårvidder (med tråd)

av Staffan Granath, Thursday, October 09, 2008, 23:23 (5900 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Frågeställningen skulle alltså kunna kompletteras med förutom spårvidden för dessa elektrifierade banor även spänning och ev frekvens för matningen och även kontaktledningens höjd, vilket intreesserar en del av oss läsare också.
/CEO


jag har niklas biedermanns, (KTH)fina avhandling :-) i ämnet i på en hylla men såg att den även fanns "på nätet"
utan att rapa upp vad som står i den tror jag inte att han tar illa vid av att jag hänvisar till länken http://nth.se/nb/jvg_el.pdf

en förb.. väldans bra uppsats (det jag bidrog med i kista hade inget med jvg att göra ;-) )

Elektrifierade spårvidder (med tråd)

av kurt möller, Friday, October 10, 2008, 00:12 (5900 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Industribanan till Kvarnsveden från Borlänge hade också en annorlunda spårvidd, 693mm eller nåt sånt udda, med likaså okänt matningssystem.

Ja. 693 mm = 28 verktum.

Tidigt eldrivna industribanor fanns väl t ex vid Värmbol utanför Katrineholm och i Boxholm, men vilken spårvidd hade de?


Boxholm hade faktiskt 891 mm (36 verktum) men fordonen var jämförelsevis små. Första elloket (först i landet - även ASEAs första lok; byggt 1890) var knappt mer än en tralla med en elmotor på och en trolley-stång... Banan hade startat som hästbana. Mera om denna pionjärbana borde gå att hitta nånstans - ngn som vet? Det har nog stått en del om den i TÅG oxå.

Carl-Erik nämnde ack-drift. Längsta banan med sådan var antagligen Garphytte valsverks 600-bana, cirka 6 km, till Latorpsbruk utanför Örebro.

Elektrifierade spårvidder (med tråd)

av Staffan Granath, Friday, October 10, 2008, 01:31 (5900 dagar sedan) @ kurt möller

Boxholm hade faktiskt 891 mm (36 verktum) men fordonen var jämförelsevis små. Första elloket (först i landet - även ASEAs första lok; byggt 1890) var knappt mer än en tralla med en elmotor på och en trolley-stång... Banan hade startat som hästbana. Mera om denna pionjärbana borde gå att hitta nånstans - ngn som vet? Det har nog stått en del om den i TÅG oxå.

"loket" var tydligen en del i asea.s första leverans av ett elektriskt drivet valsverk till boxholms bruk.

det var en artikel om b.la machinen och elmatningen till banan i ABB,s
tidning i samband med anläggningens hundraårsjubileum.
jag har den inte tillgänglig och den finns tydligen inte på deras hemsida, men jag skall maila till en bekant där under dagen och se om han kan ordna över ett ex.:-)
det kommer till dig så fort jag får det :-)

hälsar staffan i morhyttan, 11 km från näs där sveriges första elektriska belysning tändes en gång i tiden :-| :-) :-D

Elektrifierade spårvidder (med tråd)

av Anders Sandgren, Friday, October 10, 2008, 02:08 (5900 dagar sedan) @ Staffan Granath

Jag hade för mig att Boxholmsloken i början var amerikanska (Westinghouse?).
ASEA's första ellok var det till banan Wermbohl-Stettin 1891. Ersattes senare av en häst.... Spårvidden var smalare där, 730mm eller så.

För meterspår gällde även Ulricehamns spårväg.

Elektrifierade spårvidder (med tråd)

av Kjell Friberg, Friday, October 10, 2008, 08:04 (5900 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Boxholms Bruk hade tre ellok på spårvidden 891 mm. Det första var tillverkat av Westinghouse och de två andra av ASEA. Kontaktledningsspänningen var 220 V likström.

Elektrifierade spårvidder (med tråd)

av Staffan Granath, Friday, October 10, 2008, 16:58 (5900 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Boxholms Bruk hade tre ellok på spårvidden 891 mm. Det första var tillverkat av Westinghouse och de två andra av ASEA. Kontaktledningsspänningen var 220 V likström.

upgifterna får väl ses som osäkra, men en källa på asea anger att Westinghouse-loket hade ackumulator-drift under byggskedet:-|

f.ö samarbetade asea o. westinghouse redan då, om loket köptes direkt eller via asea må vara osagt.

med tanke på att det var vår första el-bana skulle det måhända forskas i lite djupare, jag har rätt svårt att hitta uppgifter hos ABB;-)

Elektrifierade spårvidder (med tråd)

av kurt möller, Friday, October 10, 2008, 20:01 (5899 dagar sedan) @ Staffan Granath

Tack, alla - sånt här är väldigt intressant!!

Ackum-drift: Fanns det redan då nånting bättre än dom ömtåliga glasburkarna med skvalpande o kluckande syror/baser i...???!!!

Elektrifierade spårvidder (med tråd)

av Staffan Granath, Friday, October 10, 2008, 20:24 (5899 dagar sedan) @ kurt möller

Tack, alla - sånt här är väldigt intressant!!

Ackum-drift: Fanns det redan då nånting bättre än dom ömtåliga glasburkarna med skvalpande o kluckande syror/baser i...???!!!

det fanns asfalts-isolerade plåtlådor redan under 1860-talet med polerna inbakade i beck inte så olika det "klassiska" bilbatteriet som satt i bilar fram till tidig 70-tal.

f.ö använde glasbehållare-modellen i de första u-båtarna.

de satt då i asfalterade trälådor upphängda i rep el.dyl.
vad som satt i de tidiga el-loken har inte jag någon uppgift på, men höll de i ubåtar borde det väl kunna fungera i ett lok med passus för stomvibrationer ?:-|

som kuriosa bör jag som elverkare omtala att i varenda rökrum fanns de gamla glasunderlagen till glasbehållarna som askkoppar :-P

Elektrifierad bandrift utan tråd

av Carl-Erik Olsson @, 08, Friday, October 10, 2008, 21:32 (5899 dagar sedan) @ kurt möller

Tack, alla - sånt här är väldigt intressant!!

Ackum-drift: Fanns det redan då nånting bättre än dom ömtåliga glasburkarna med skvalpande o kluckande syror/baser i...???!!!

Visserligen lär det ju ha experimenterats med elektrisk bandrift, om än med primitiva primärbatterier, redan på 1830-talet, men vid förra sekelskiftet fanns det dock förhållandevis mogna och robusta ackumulatorbatterier (dvs sekundärbatterier).

En av uppfinnarna till den alkaliska ackumulatorn, dvs Nife-dito, Waldemar Jungner (en annan sägs vara en viss T A Edison) sägs enligt en reklambroschyr från Nife, utgiven för 25-30 år sedan, ha demonstrerat sin ackumulators hållbarhet genom att ha surrat fast en sådan på en hästdragen bryggarvagn där den efter en dags skumpande på kullerstensgator osv visade sig fortfarande fungera som avsett, vilket den tidens konkurrerande blybatterier inte skulle ha klarat.

De nifebatterier som användes i bl a ASEA-tillverkade industrilok på 1910-talet hade cellkärl av stålplåt (nutida har förstås plastkärl), vilket var kopplat till den positiva polen. Detta innebar att cellerna aldrig fick komma i kontakt med varandra, varför de ofta satt monterade med sådär en cm mellanrum i trähäckar m h a isolerande ebonitknoppar. Elektrolyten är där ofta 20% kalilut (KOH) som inte påverkas av ackumulatorns laddningstillstånd till skillnad från den utspädda svavelsyran i ett blybatteri. Därtill har luten en rostförebyggande verkan på t ex de träskruvar som håller ihop trähäckarna. Den har dock en upplösande verkan på trävirke, som ser "svampigt" ut av utstänkt lut. (Egen erfarenhet från ackumulatorloket ASEA 103/1917 från Klippans pappersbruk, sedan 1981 hos FVJ.) Säkert motsvarande effekt på hud vid långvarig kontakt, men man blir i alla fall ren om fingrarna av den!
Nifebatterier användes också till elbilar för ca hundra år sedan, t ex i förebilden till Farmor Ankas bil (där ett exemplar fanns på Tekniska museet i Stockholm) och senare i plattformstruckarna från Svenska Elektrobilaktiebolaget, vilka ofta syntes bagagelastade framföras av en stående järnvägsanställd på åtskilliga svenska järnvägsstationer på det polleterade bagagets tid. Tyvärr lär de ha konkurrerats ut av blybatterier i de flesta tillämpningar p g a sitt högre pris, även om livslängden skulle vara betydligt längre för Nife.

Ursprungligen var elektroderna alltså av nickel och järn (därav namnet nife), där järnet senare ersattes av det idag ökända kadmiumet. Kaliluten skadas av koldioxiden i luften, som då kan bilda kaliumkarbonat, vilket den svampartade "oxiden" på nifebatterier, t ex för handsignallyktor, består av. Detta är dock vattenlösligt och kan utanpå enkelt tvättas av med varmvatten och diskborste, varvid man alltså samtidigt blir ren om händerna. Själva luten kan också regenereras genom kokning tillsammans med tillsatser enligt ett recept från Nife. Den skadas alltså inte heller av långvarig djupurladdning p s s som syran i ett vanligt blybatteri, men man får hålla reda på laddningstillståndet på annat sätt, t ex genom att mäta den tillförda laddningen i amperetimmar (Ah), alltså genom att multiplicera laddningsströmmen med tiden, vilket det förr fanns speciella mätare för. Man skulle då ladda in kanske 50% fler Ah än man skulle ta ut p g a batteriets verkningsgrad, där jag har för mig att blybatteriet är något effektivare och säkert också lättare i förhållande till sin kapacitet, dvs mätt i kg/Ah eller kanske hellre kg/Wh, där nife bara har cellspänning ca 1,2V mot blybbatteriets ca 2,2V.

Den stora anledningen till den allmänna avvecklingen av ackumulatorfordon var säkert förbränningsmotorns framsteg där man säkert betydligt billigare och kompaktare kunde få motsvarande prestanda. Uttrycket "miljö" fanns ju inte i den betydelsen på den tiden varför avgaser och buller var sånt man fick stå ut med. Mindre volym och vikt innebar dessutom lägre pris. Jag har för mig att jag gjorde en jämförelse när det gällde energiinnehållet i nifebatteriet i Klippan-loket, där det som kan finnas i ett batteri som säker väger något ton (ett par dussin lådor med 12V i varje) skulle kunna motsvaras av ca 8 liter bensin eller något sånt.
/CEO som inte kunde låta bli att bre ut sig men gärna tar emot synpunkter

Elektrifierad bandrift utan tråd

av Staffan Granath, Friday, October 10, 2008, 21:52 (5899 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

> > Tack, alla - sånt här är väldigt intressant!!
[quote][quote]
Ackum-drift: Fanns det redan då nånting bättre än dom ömtåliga glasburkarna med skvalpande o kluckande syror/baser i...???!!![/quote][/quote]
[quote]
Visserligen lär det ju ha experimenterats med elektrisk bandrift, om än med primitiva primärbatterier, redan på 1830-talet, men vid förra sekelskiftet fanns det dock förhållandevis mogna och robusta ackumulatorbatterier (dvs sekundärbatterier).

En av uppfinnarna till den alkaliska ackumulatorn, dvs Nife-dito, Waldemar Jungner (en annan sägs vara en viss T A Edison) sägs enligt en reklambroschyr från Nife, utgiven för 25-30 år sedan, ha demonstrerat sin ackumulators hållbarhet genom att ha surrat fast en sådan på en hästdragen bryggarvagn där den efter en dags skumpande på kullerstensgator osv visade sig fortfarande fungera som avsett, vilket den tidens konkurrerande blybatterier inte skulle ha klarat.

/CEO som inte kunde låta bli att bre ut sig men gärna tar emot synpunkter[/quote]


briljant :-) får en homo horndalensis rare flika in bara; en ytterligare fördel med jungners konstruktion var att om batteriet började slamma igen eller m.a.o få cellplattorna kortslutna, att man kunde tappa ur elektrolyten samt spola ut batteriet,
därefter kunde elektrolyten ersättas med ny och man hade rimlig tid för processen.
teoretiskt fungerar det även på en blyackumulator men då tiden rör sig om sekunder innan plattorna skadas av syrekontakt och elektrolytens skadlighet är det inte praktiskt tillämpligt.
(en metod om batteriet inte ger full spänning p.g.a kortslutning mellan cellplattorna är att täta locken, vända det uppochner samt skaka kring så att slammet virvlar upp igen.fungerar naturligtvis bara på mindre ackumulatorer);-)

nife-ackumulatorn hade väl också en sämre kortslutningseffekt :-|
populärnamn "startström"

annars bara idel aplåder :-)

Elektrifierade spårvidder (med tråd)

av Bengt Österdahl @, Friday, October 10, 2008, 07:00 (5900 dagar sedan) @ kurt möller

Carl-Erik nämnde ack-drift. Längsta banan med sådan var antagligen Garphytte valsverks 600-bana, cirka 6 km, till Latorpsbruk utanför Örebro.

Det är första gången jag hör benämningen "Garhytte valsverk". Företaget var och är i huvudsak ett tråddrageri.

Ackumulatordriften på huvudlinjen upphörde antagligen redan på 1930-talet när man köpte Orenstein & Koppel-loket.


/Bengt, född och uppvuxen i Garphyttan

Elektrifierad tråddrageribana med tråd

av Carl-Erik Olsson @, 08, Friday, October 10, 2008, 11:01 (5900 dagar sedan) @ Bengt Österdahl

Carl-Erik nämnde ack-drift. Längsta banan med sådan var antagligen Garphytte valsverks 600-bana, cirka 6 km, till Latorpsbruk utanför Örebro.


Det är första gången jag hör benämningen "Garphytte valsverk". Företaget var och är i huvudsak ett tråddrageri.

Tråddrageriverksamhet lär också ha förekommit i Sjötofta vid forna Västra Centralbanan med en kontaktledningsförsedd 600mm bana för ca 220V likström. Loket därifrån hamnade på 1970-talet på en lastkaj i Brösarp och räddades från att bli brandövningsobjekt hos SkJ och hamnade istället hos Vincent Kärager och "Järnvägsmuseet å Äsperöd station YEJ" som museiföremål med smeknamnet "Dasset" på grund av utseendet. Var det sedan tog vägen efter Vincents bortgång och stationshusets försäljning har jag ingen aning om. Någon?
/CEO

Elektrifierad tråddrageribana med tråd

av Bo Gyllenberg, Friday, October 10, 2008, 21:27 (5899 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Sjötofta-loket finns nu i Fristads Vagnhistoriska Museum och Bränntorvmuseums samlingar.

Garphyttans 600mm ackumulatordrift

av Carl-Erik Olsson @, 08, Friday, October 10, 2008, 11:10 (5900 dagar sedan) @ Bengt Österdahl

Carl-Erik nämnde ack-drift. Längsta banan med sådan var antagligen Garphytte valsverks 600-bana, cirka 6 km, till Latorpsbruk utanför Örebro.

...

Ackumulatordriften på huvudlinjen upphörde antagligen redan på 1930-talet när man köpte Orenstein & Koppel-loket.

/Bengt, född och uppvuxen i Garphyttan

Elloket hamnade så småningom hos ÖSlJ, där det under namnet Garpen har renoverats (är detta rätt ord, för det har väl inte "restaurerats"?) och åter gjorts funktionsdugligt.
Säkert kan Kurt berätta mer om dess öden och äventyr innan det hamnade i Mariefred?
/CEO igen

Elektrifierade spårvidder (med tråd)

av J. O. Andersson ⌂, Friday, October 10, 2008, 11:26 (5900 dagar sedan) @ Bengt Österdahl

Enligt ögonvittnesskildringar skall dom fortfarande ha kört ackumulatorlok på linjen minst till början av 50-talet, men det kan givetvis ha varit något som bara förekom i undantagsfall.

Första ackumulatorloket köptes 1916 och gick kvar till nedläggningen, det andra köptes begagnat 1948 och skrotades i början av 60-talet när trafiken successivt började avvecklas. Dieselloken köptes in 1937 respektive 1957 och fanns kvar till nedläggningen.

Elektrifierade spårvidder (utan tråd)

av Bengt Österdahl @, Friday, October 10, 2008, 14:08 (5900 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Första ackumulatorloket köptes 1916 och gick kvar till nedläggningen, det andra köptes begagnat 1948 och skrotades i början av 60-talet när trafiken successivt började avvecklas. Dieselloken köptes in 1937 respektive 1957 och fanns kvar till nedläggningen.

Under min "medvetna tid" (ca 1955 och framåt) användes 1916-års lok till växling inom Garphytte Bruks fabriksområde.

Det andra loket, som var utrustat med lyftkran, stod nog mest still. Det skrotades av mina arbetskamrater (Bele Duberg och Olle Karlsson) en av de somrar som jag feriearbetade på mekaniska verkstaden. Jag har för övrigt sett loket i aktion en gång när en eller flera lastade vagnar hade spårat ur på linjen.

Vad gäller dieselloken var aldrig 1957-års lok (Schöma) speciellt omtyckt av personalen.

/Bengt

Elektrifierade spårvidder (med tråd)

av kurt möller, Friday, October 10, 2008, 20:05 (5899 dagar sedan) @ Bengt Österdahl

Tack, Bengan - men skillnaden mellan ett valsverk o ett drageri kan väl aldrg vara skarp? Du måste ju alltid börja med ngt slags stångämne...

Elektrifierade spårvidder (utan tråd och med tråd)

av Bengt Österdahl @, Saturday, October 11, 2008, 15:42 (5899 dagar sedan) @ kurt möller

Tack, Bengan - men skillnaden mellan ett valsverk o ett drageri kan väl aldrg vara skarp? Du måste ju alltid börja med ngt slags stångämne...

Jo, gränsen är skarp.

Valsning sker mellan två eller flera valsar (rullar), medan tråddragning sker i ett hålformat verktyg med konisk ingångsöppning och cylindrisk huvuddel. Verktyget för tråddragning består oftast av hårdmetall (wolframkarbid och kobolt) eller, för mycket små dimensioner, av diamant. I Garphyttan kallas verktyget dragskiva. Mitt första sommarjobb var förresten i AB Garphytte Bruks dragskiveverkstad (1961).

Utgångsämnen för valsning är oftast ett (uppvärmt eller kallt) stålblock eller stålstång medan ämnet vid tråddragning är valstråd; det vill säga tråd tillverkad i ett valsverk. Tråddragning sker alltid kallt.

/Bengt

Elektrifierade spårvidder (med tråd)

av John Thoweman, Saturday, October 11, 2008, 00:24 (5899 dagar sedan) @ kurt möller

Carl-Erik nämnde ack-drift. Längsta banan med sådan var antagligen Garphytte valsverks 600-bana, cirka 6 km, till Latorpsbruk utanför Örebro.

Då vill jag påminna om 750-banan Fagersta-Kolningsberg, 12 km lång, som trafikerades med ackumulatorlok i början, kallade "Gråsuggor". Loken var visst lite för klena för malmtrafiken på banan, så diesellok köptes in istället och "Gråsuggorna" förvisades till bruksområdet i Fagersta. Men ett antal år gick enbart ack-lok som dragkraft på banan.

Elektrifierade spårvidder (med tråd)

av Jan Frelin, Friday, October 10, 2008, 23:22 (5899 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Vargöns bruk, eletrifierade banor med 900 och 700 mm spårvidd.

Många spårvidder blir det

av NOR, Friday, October 10, 2008, 10:24 (5900 dagar sedan) @ Anders L

Hej! Jag är intresserad av att veta vilka av våra spårvidder som det har funnits elektrifierade banor med i landet. Att 1435 och 891 hör dit känner jag förstås till, men sedan då? Några elektrifierade 802-, 1067-, 1188- eller 1217-banor, eller elbanor av andra spårvidder?

Intressant fråga detta, jag måste tillstå att jag aldrig hade reflekterat över hur många, eller vilka olika spårvidder som varit elektrifierade. Men nu när jag kollar närmare i SJK:s småskrift nr 1 så blev det en imponerande mängd.


Vilka som har lik- eller växelström anges tyvärr inte i förteckningen.

600 mm
220 V: LKAB, Luleå; Stockholms vattenverk.
440 V: Kungliga Vattenfallsstyrelsen
2500 V: Vittsköfle Gård, 3-fas (stämmer verkligen spänningen?)

610 mm
450 V: LKAB, Malmberget.

693 mm
550 V: Kvarnsvedens Pappersbruk

700 mm
180 V: Wargöns AB

728 mm
??? V: Wermbohl

750 mm
220 V: Bolidens Gruv AB; Granviks Sågverk; Gruv AB Dalarne Idkerberget
325 V: Robertfors Bruk (stämmer verkligen spänningen, senare anges 650 V)
500 V: Ströms Bruk AB

800 mm
220 V: Skutskärs Sågverk

850 mm
220 V: Enhörnings Trävaru AB

880 mm
330 V: Mo Ångsåg

891 mm
220 V: Boxholms AB; Skärblacka AB
550 V: Skoghalls Sågverk

900 mm
220 V: Bollsta Bruk
440 V: Svanö AB
550 V: Hofors Bruk

914 mm
??? V: Halla (?)

915 mm
220 V: Sandviks Ångsåg
330 V: Nordmalings Ångsåg

920 mm
220 V: Granviks Sågverk

1000 mm
140 V: Lövholmens Slipersfaktori

1040 mm
220 V: Bergvik-Ala AB

1070 mm
220 V: Heffners Sågverk

1767 mm
110 V: Järfeds Ångsåg

Källa:
Svenska Järnvägsklubbens småskrift nr 1, Industrilok tillverkade av Asea Västerås, utgiven 1970.
Jag har inte sett eller hört talas om någon uppdaterad/rättad förteckning, så jag antar att ovanstående lista är långt ifrån komplett, och antagligen behäftad med flera fel.

Många spårvidder blir det

av Olov Kalderén ⌂ @, Friday, October 10, 2008, 11:25 (5900 dagar sedan) @ NOR

Hej! Jag är intresserad av att veta vilka av våra spårvidder som det har funnits elektrifierade banor med i landet. Att 1435 och 891 hör dit känner jag förstås till, men sedan då? Några elektrifierade 802-, 1067-, 1188- eller 1217-banor, eller elbanor av andra spårvidder?


Intressant fråga detta, jag måste tillstå att jag aldrig hade reflekterat över hur många, eller vilka olika spårvidder som varit elektrifierade. Men nu när jag kollar närmare i SJK:s småskrift nr 1 så blev det en imponerande mängd.


Vilka som har lik- eller växelström anges tyvärr inte i förteckningen.

600 mm
220 V: LKAB, Luleå; Stockholms vattenverk.
440 V: Kungliga Vattenfallsstyrelsen
2500 V: Vittsköfle Gård, 3-fas (stämmer verkligen spänningen?)

Det finns fler banor med 600 mm spårvidd, bl a torvbanor som t ex Skånes Fagerhult.


610 mm
450 V: LKAB, Malmberget.

693 mm
550 V: Kvarnsvedens Pappersbruk

700 mm
180 V: Wargöns AB

728 mm
??? V: Wermbohl

750 mm
220 V: Bolidens Gruv AB; Granviks Sågverk; Gruv AB Dalarne Idkerberget
325 V: Robertfors Bruk (stämmer verkligen spänningen, senare anges 650 V)
500 V: Ströms Bruk AB

Boliden inkluderar förmodar jag Garpenbergsfältet (220V likström) där eldriften fortfarande var i drift in på 1990-talet. Även andra gruvor som t ex Ramhäll har haft kontaktledningsdrift.
[image]
På glasverket i Oxelösund har även elektrifierade spår funnits med 60 V likström. Detta lok användes där på spår som enligt uppgift gick inomhus.


800 mm
220 V: Skutskärs Sågverk

850 mm
220 V: Enhörnings Trävaru AB

880 mm
330 V: Mo Ångsåg

891 mm
220 V: Boxholms AB; Skärblacka AB
550 V: Skoghalls Sågverk

900 mm
220 V: Bollsta Bruk
440 V: Svanö AB
550 V: Hofors Bruk

914 mm
??? V: Halla (?)

915 mm
220 V: Sandviks Ångsåg
330 V: Nordmalings Ångsåg

920 mm
220 V: Granviks Sågverk

1000 mm
140 V: Lövholmens Slipersfaktori

1040 mm
220 V: Bergvik-Ala AB

1070 mm
220 V: Heffners Sågverk

1767 mm
110 V: Järfeds Ångsåg

Källa:
Svenska Järnvägsklubbens småskrift nr 1, Industrilok tillverkade av Asea Västerås, utgiven 1970.
Jag har inte sett eller hört talas om någon uppdaterad/rättad förteckning, så jag antar att ovanstående lista är långt ifrån komplett, och antagligen behäftad med flera fel.

Många spårvidder blir det

av Mats J, Friday, October 10, 2008, 21:04 (5899 dagar sedan) @ Olov Kalderén

891 mm
220 V: Boxholms AB; Skärblacka AB
550 V: Skoghalls Sågverk


Detta intresserade mig , vilka mer 891banor förutom Fågelsta Vadsten var elektrifierade?
vad hade den banan för el?

Många spårvidder blir det

av Anders L, Lp, Friday, October 10, 2008, 21:18 (5899 dagar sedan) @ Mats J

891 mm
220 V: Boxholms AB; Skärblacka AB
550 V: Skoghalls Sågverk

Detta intresserade mig , vilka mer 891banor förutom Fågelsta Vadsten var elektrifierade?
vad hade den banan för el?

Var inte hela MÖJ-nätet elektrifierat? Elvariant känner jag dock inte till. Vill du har fler exempel på elektrifierade 891-banor är väl Roslagsbanan ett alldeles lysande exempel.

Många spårvidder blir det

av Mats J, Friday, October 10, 2008, 21:46 (5899 dagar sedan) @ Anders L

891 mm
220 V: Boxholms AB; Skärblacka AB
550 V: Skoghalls Sågverk

Detta intresserade mig , vilka mer 891banor förutom Fågelsta Vadsten var elektrifierade?
vad hade den banan för el?


Var inte hela MÖJ-nätet elektrifierat? Elvariant känner jag dock inte till. Vill du har fler exempel på elektrifierade 891-banor är väl Roslagsbanan ett alldeles lysande exempel.

Aha S å MÖJ med , jo roslagsbanan visste jag ju om tänkte mer på historiska banor.

Många spårvidder blir det

av Staffan Granath, Friday, October 10, 2008, 21:58 (5899 dagar sedan) @ Mats J


Aha S å MÖJ med , jo roslagsbanan visste jag ju om tänkte mer på historiska banor.

NKiJ (nordmark-klarälvens järnväg) 891 mm i värmland var även elektrifierad.

jag skall inte skryta, jag fick rätt på det i en tråd tidigare i september säger en relativt ny på forumet ;-)

Många spårvidder blir det

av Anders L, Lp, Friday, October 10, 2008, 22:18 (5899 dagar sedan) @ Mats J

891 mm
220 V: Boxholms AB; Skärblacka AB
550 V: Skoghalls Sågverk

Detta intresserade mig , vilka mer 891banor förutom Fågelsta Vadsten var elektrifierade?
vad hade den banan för el?


Var inte hela MÖJ-nätet elektrifierat? Elvariant känner jag dock inte till. Vill du har fler exempel på elektrifierade 891-banor är väl Roslagsbanan ett alldeles lysande exempel.


Aha S å MÖJ med , jo roslagsbanan visste jag ju om tänkte mer på historiska banor.


Fågelsta-Vadstena blev ju en del av MÖJ. Så vitt jag vet var också Linköping-Fågelsta och Klockrike-Borensberg elektrifierade. Huruvida det även gäller Väderstad-Skänninge-Bränninge, Linköping-Ringstorp och Fornåsa-Motala ska jag nog dock låta vara osagt.

http://www.jarnvag.net/test/images/bild/doku/NKlJ103Hagfors900601_2.jpg inns en fin bild på ett ellok på 891-bana vid Hagfors.

Många spårvidder blir det

av Hans Olov Frisk @, Ödmården, Friday, October 10, 2008, 23:40 (5899 dagar sedan) @ Anders L

Fornåsa Motala var väl också elektrifierat. VanSinning Bönders Järnväg var inte det ej heller förlängningen söderut från vadstena. Ringstorps linjen var inte heller elektrifierad. De linjerna ombesörjdes med diesellok från ungefär den tiden som elektrifieringen av resten av nätet skedde.

VH Frisken

Många spårvidder blir det

av John Thoweman, Saturday, October 11, 2008, 00:31 (5899 dagar sedan) @ Mats J

891 mm
220 V: Boxholms AB; Skärblacka AB
550 V: Skoghalls Sågverk

Detta intresserade mig , vilka mer 891banor förutom Fågelsta Vadsten var elektrifierade?
vad hade den banan för el?


Var inte hela MÖJ-nätet elektrifierat? Elvariant känner jag dock inte till. Vill du har fler exempel på elektrifierade 891-banor är väl Roslagsbanan ett alldeles lysande exempel.


Aha S å MÖJ med , jo roslagsbanan visste jag ju om tänkte mer på historiska banor.

Historiska banor? Tja... Roslagsbanan i form av Djursholmsbanan anses ju av många såsom Sveriges första elektrifierade järnväg...
Elektrisk drift på sträckan Engelbrektsplan-Framnäsviken öppnades 1895. Det tycker väl i alla fall jag är en ganska historisk bana ;-)

F.ö. nådde elektrifieringen på Roslagsbanan t.ex. till Åkersberga 1939, till Rimbo 1946 och till Norrtälje året efter.

Många spårvidder blir det - nej

av kurt möller, Saturday, October 11, 2008, 00:46 (5899 dagar sedan) @ John Thoweman

F.ö. nådde elektrifieringen på Roslagsbanan t.ex. till Åkersberga 1939, till Rimbo 1946 och till Norrtälje året efter.

Nix. Till Norrtälje december 1949! Sista reguljära ångtåget (med ett 1C1-tanklok) mötte första eltåget i Syninge på kvällen den 17/12! Foton finns.

Den trevliga minnesskriften "SRJ - Data och händelser 1936-49" hade främst till syfte att redogöra för dom stora elbyggnaderna och finansieringen av dessa.

Många spårvidder blir det - nej

av John Thoweman, Saturday, October 11, 2008, 01:20 (5899 dagar sedan) @ kurt möller

F.ö. nådde elektrifieringen på Roslagsbanan t.ex. till Åkersberga 1939, till Rimbo 1946 och till Norrtälje året efter.


Nix. Till Norrtälje december 1949!

Självfallet! Tanken slank lite fel i hastigheten, bara. Låtom oss korrekturläsa varandra, det är bra, tack för det.

Många el-spårvidder... GLAS?

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Saturday, September 12, 2009, 19:19 (5562 dagar sedan) @ Olov Kalderén

På glasverket i Oxelösund har även elektrifierade spår funnits med 60 V likström. Detta lok användes där på spår som enligt uppgift gick inomhus.

Glasverk? Oj! Hade man masugnsgas som bränsle till nån glasugn, kanske??

Många spårvidder blir det

av Johan S, Friday, October 10, 2008, 11:34 (5900 dagar sedan) @ NOR

Det fanns även en smalspårig elektrifierad vedgårdsbana mellan Ängfallheden och järnverket i Hagfors. Spårvidden kommer jag inte ihåg just nu...

/Johan

Många spårvidder blir det

av Anders L, Lp, Friday, October 10, 2008, 11:37 (5900 dagar sedan) @ NOR

Hej! Jag är intresserad av att veta vilka av våra spårvidder som det har funnits elektrifierade banor med i landet. Att 1435 och 891 hör dit känner jag förstås till, men sedan då? Några elektrifierade 802-, 1067-, 1188- eller 1217-banor, eller elbanor av andra spårvidder?


Intressant fråga detta, jag måste tillstå att jag aldrig hade reflekterat över hur många, eller vilka olika spårvidder som varit elektrifierade. Men nu när jag kollar närmare i SJK:s småskrift nr 1 så blev det en imponerande mängd.


Vilka som har lik- eller växelström anges tyvärr inte i förteckningen.

600 mm
220 V: LKAB, Luleå; Stockholms vattenverk.
440 V: Kungliga Vattenfallsstyrelsen
2500 V: Vittsköfle Gård, 3-fas (stämmer verkligen spänningen?)

610 mm
450 V: LKAB, Malmberget.

693 mm
550 V: Kvarnsvedens Pappersbruk

700 mm
180 V: Wargöns AB

728 mm
??? V: Wermbohl

750 mm
220 V: Bolidens Gruv AB; Granviks Sågverk; Gruv AB Dalarne Idkerberget
325 V: Robertfors Bruk (stämmer verkligen spänningen, senare anges 650 V)
500 V: Ströms Bruk AB

800 mm
220 V: Skutskärs Sågverk

850 mm
220 V: Enhörnings Trävaru AB

880 mm
330 V: Mo Ångsåg

891 mm
220 V: Boxholms AB; Skärblacka AB
550 V: Skoghalls Sågverk

900 mm
220 V: Bollsta Bruk
440 V: Svanö AB
550 V: Hofors Bruk

914 mm
??? V: Halla (?)

915 mm
220 V: Sandviks Ångsåg
330 V: Nordmalings Ångsåg

920 mm
220 V: Granviks Sågverk

1000 mm
140 V: Lövholmens Slipersfaktori

1040 mm
220 V: Bergvik-Ala AB

1070 mm
220 V: Heffners Sågverk

1767 mm
110 V: Järfeds Ångsåg

En rejält bredspårig industribana, vad trevligt! Hur lång var den?

Källa:
Svenska Järnvägsklubbens småskrift nr 1, Industrilok tillverkade av Asea Västerås, utgiven 1970.
Jag har inte sett eller hört talas om någon uppdaterad/rättad förteckning, så jag antar att ovanstående lista är långt ifrån komplett, och antagligen behäftad med flera fel.

Ytterligare en trefotabana

av Klas Blomberg, Friday, October 10, 2008, 15:39 (5900 dagar sedan) @ NOR

891 mm
220 V: Boxholms AB; Skärblacka AB
550 V: Skoghalls Sågverk

Även Stockås torvfabrik (Mullhyttan, Närke). Ett av loken finns väl bevarat i Grängesberg?

Många spårvidder blir det

av Staffan Granath, Friday, October 10, 2008, 16:50 (5900 dagar sedan) @ NOR


Vilka som har lik- eller växelström anges tyvärr inte i förteckningen.

600 mm
220 V:; Stockholms vattenverk.

DC

440 V: Kungliga Vattenfallsstyrelsen

jag har bara uppgifter på några anläggningar men de hade 440 DC (-220-0-+220 DC

2500 V: Vittsköfle Gård, 3-fas (stämmer verkligen spänningen?)

om det var BBC-utrustning kan det stämma

skall väl tillägga att kabel/fjärrvärme-tunnlar i stockholm,600 mm projekterades och förbereddes för kontaktledningsdrift men utfördes aldrig.

det vart ackumulator el.dieseldrift istället.

(ett av loken trivs och frodas på Ösij, vart de andra hamnade minns jag inte)

staffan g

Många spårvidder blir det

av Olov Kalderén @, Friday, October 10, 2008, 21:28 (5899 dagar sedan) @ Staffan Granath

skall väl tillägga att kabel/fjärrvärme-tunnlar i stockholm,600 mm projekterades och förbereddes för kontaktledningsdrift men utfördes aldrig.

det vart ackumulator el.dieseldrift istället.

(ett av loken trivs och frodas på Ösij, vart de andra hamnade minns jag inte)

staffan g

De flesta loken i tunnlarna under Stockholm går nog där nere fortfarande. :-P Viss omsättning på lok är det - ett nytt (begagnat) batterilok köptes för ett par år sedan.

/Olov

Många spårvidder blir det tunnlar under stockholm

av Mats J, Friday, October 10, 2008, 21:56 (5899 dagar sedan) @ Olov Kalderén

Detta var intressant , finns alltså 600mm järnvägar i kabel och fjärrvärme tunnlar under stockholm?

Har du någon mera informa om detta?

600mm spårvidder i tunnlar under stockholm

av Staffan Granath, Friday, October 10, 2008, 22:06 (5899 dagar sedan) @ Mats J

Detta var intressant , finns alltså 600mm järnvägar i kabel och fjärrvärme tunnlar under stockholm?

Har du någon mera informa om detta?

jag arbetade tidigare på stockholm energi, idag fortum och har åkt i tunnlarna.
dom är skyddsklassade, men det kan väl sägas att spårnätet är omkr 35 km långt och var primärt till för att bygga fjärrvärmerör och dra elkablar mm med men idag används det för inspektion och underhåll.

apropå bitråden om vad som är en järnväg krävs både klartecken via telefon att spåret är tomt samt att det finns ett enklare blockeringssystem.

idag går det både ackumulatorvagnar, främst för persontransporter samt diesellok med vagnar för tyngre transporter.
ett minne säger mig att rälsen tål hjultryck upp till 5 ton :-|

djupaste delen ligger omkr 22 m under mark.

600mm spårvidder i tunnlar under stockholm

av Olov Kalderén @, Friday, October 10, 2008, 23:50 (5899 dagar sedan) @ Staffan Granath

Om banorna i tunnlarna under Stockholm kan man läsa i Mats Fredings "Industrilok i Uppland" utgiven av SJK Småbaneavdelning (ISBN 91-85098-68-X).
Vad gäller hjultrycket så gäller den siffran det så vitt jag vet totalvikten på fordonen... ;-) Batteriloken väger i alla fall mellan 2 ton och 4 ton beroende på typ. De minsta loken ser ut så här:
[image]
...även om loket på bilden är ett äldre systerlok på en helt annan plats. Loken i tunnlarna har för övrigt elektronik istället för elektromekanik mellan batteri och motor.

/Olov

600mm spårvidder i tunnlar under stockholm

av Olov Kalderén, Friday, October 10, 2008, 23:59 (5899 dagar sedan) @ Olov Kalderén

Hmm... Bilden följde viss inte med. Nytt försök:
[image]

/Olov

600mm spårvidder i tunnlar under stockholm

av Staffan Granath, Saturday, October 11, 2008, 07:16 (5899 dagar sedan) @ Olov Kalderén

Vad gäller hjultrycket så gäller den siffran det så vitt jag vet totalvikten på fordonen... ;-) Batteriloken väger i alla fall mellan 2 ton och 4 ton beroende på typ. De minsta loken ser ut så här:

ja det blir så ibland för oss el-nissar att begreppen flyter ihop, visst skall det vara totalvikten per vagn.
det fanns en specialvagn med brutalt många hjul för transporter av tunga fjärrvärme-komponenter (30 ton?) och en annan som vi tog fram för att dra 220 kV-kablar genom systemet,trotsande all beskrivning i inveckling (tyvärr, hittar inte foton:-( )

ett antal personvagnar togs fram för visningar i systemet b,la åkte hela industriverks-styrelsen i tunnlarna, så vagnarna är även inspekterade.

...även om loket på bilden är ett äldre systerlok på en helt annan plats. Loken i tunnlarna har för övrigt elektronik istället för elektromekanik mellan batteri och motor.

steglöst tyristorpådrag, vissa av loken har regenerativ motorbroms som laddar batteriet (påbyggnad i stockholm det är rejäla upp/nedförsbackar på vissa sträckor, speciellt att gå i :-P )

de tyngre är utrustade för tryckluftsbroms!

under tidigt 90-tal beslöts att avveckla diesel-loken men om så skedde vet andra bättre.:-D

industribanor

av Anders L, Lp, Friday, October 10, 2008, 17:04 (5900 dagar sedan) @ NOR

Alla dessa industribanor som räknas upp, hur mycket till egentliga järnvägar var de? Huruvida jag uppfattar något som en "egentlig järnväg" har delvis att göra med längden, så jag undrar huruvida det handlar om spåranläggningar på en knapp kilometer inom ett bruks område, för fraktbehovet mellan dess olika delar, eller om det handlar om godsbanor som förbinder bruket med yttervärlden, kanske på en ort en mil därifrån. Hoppas någon förstår vad jag menar. Jag har helt enkelt inte helt klart för mig vad som ryms bakom termer som "industribanor" och "bruksbanor".

Hur långa var Kvarnsvedens 693-banor t.ex.?

industribanor

av kurt möller, Friday, October 10, 2008, 17:10 (5900 dagar sedan) @ Anders L

Frågan är ytterst befogad - standarden varierade oerhört. T ex Nyberget, Delary, Aspa bruk o Kvarnsveden hade stark, tung trafik, spec. den sistnämnda, och naturligtvis kurvradier o spår därefter. 600-spår inne på valsverk o d kunde ha 40-kilosräls (Halmstad o Smedjebacken var väl dom sista som körde stora göt på 600-banorna)!!!

industribanor

av Micke Carlsson., Friday, October 10, 2008, 17:40 (5899 dagar sedan) @ kurt möller

Oavsett trafikintesiteten och banlängden, kan man säga att trafikledningssystemet (eller avsaknaden av det) eventuellt i kombination med det isolerade spårnätet avgör om det är "riktig järnväg" eller inte?

Rörelseformen är inte tåg (eller kanske ens fastställd rent trafiktekniskt), det finns ingen begreppsmässig linje eller station, och inga tidtabeller värda namnet. Men t ex dubbelspår, signalsystem, trafikledare och riktigt höga vikter kan mycket väl förekomma.

Det finns säkert något tveksamt fall även enligt den definitionen... :-P
Håller definitionen?

industribanor - trafikformer

av kurt möller, Friday, October 10, 2008, 19:54 (5899 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

... Men t ex dubbelspår, signalsystem, trafikledare och riktigt höga vikter kan mycket väl förekomma.

Det finns säkert något tveksamt fall även enligt den definitionen...

Håller definitionen?

Jo, för all del. Men jag tror "normal-kriteriet" är att trafiken mest körs "på sikt" mod. gammal spårvagn. Att sen ordentliga vägskydd ibland/ofta?/ behövs, är ju en annan sak.

Delary hade tryckluftbromsade tåg på senare år - säkert även Kvarnsveden. Dom blev helt enkelt för tunga att jiddra med annars.

(Jag läser just nu, mest av en slump, en bok om papperstillverkningens historia i Sverige: Delary var faktiskt en av pionjärerna i fråga om att koka kemisk massa!!)

Har jag förstått det rätt så hade Kvarnsveden en hel del (gratis) persontrafik av olika slag. Hur behandlades denna rent rättsligt - ngn som vet?? Skoltåg, ja; arbetartåg, ja; nånting mer??? Gamla VV/ Väg- o V-sty kanske kollade dom regelbundet...?

industribanor

av Överkörmästaren, Friday, October 10, 2008, 20:13 (5899 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Oavsett trafikintesiteten och banlängden, kan man säga att trafikledningssystemet (eller avsaknaden av det) eventuellt i kombination med det isolerade spårnätet avgör om det är "riktig järnväg" eller inte?

Rörelseformen är inte tåg (eller kanske ens fastställd rent trafiktekniskt), det finns ingen begreppsmässig linje eller station, och inga tidtabeller värda namnet. Men t ex dubbelspår, signalsystem, trafikledare och riktigt höga vikter kan mycket väl förekomma.

Det finns säkert något tveksamt fall även enligt den definitionen... :-P
Håller definitionen?

Jag tycker nog att man med gott samvete kan räkna dem som ett slags "växlingsbanor", ungefär som t ex Kvillsfors-Pauliström. För övrigt borde de väl ha haft koncession om de var elektriska? I dem kan man kanske få några ledtrådar.

industribanor

av Jan Frelin, Friday, October 10, 2008, 23:28 (5899 dagar sedan) @ Överkörmästaren

... För övrigt borde de väl ha haft koncession om de var elektriska? I dem kan man kanske få några ledtrådar.

Heh!

Många spårvidder blir det

av Staffan Granath, Friday, October 10, 2008, 20:31 (5899 dagar sedan) @ NOR

325 V: Robertfors Bruk (stämmer verkligen spänningen, senare anges 650 V)

det är nog samma spänning fast med olika definitioner om det var likspänning.

kopplingen kan ha avsett minus 325 - 0 - plus 325 = 650V
samma koppling (fast 220V) var brukligt på t.ex hissmotorer;-)

elektrifierade spårvidder

av Bo Ask @, Sundsvall / Ljungsbro, Saturday, September 12, 2009, 10:29 (5563 dagar sedan) @ Anders L

Första el järnvägen gick mellan Borensberg - Klockrike i Östergötland
med EL Loket ANKAN, som ni kan se i Linköping på VALLA området.

elektrifierade spårvidder

av Mattias Jansson @, Saturday, September 12, 2009, 18:27 (5562 dagar sedan) @ Bo Ask

Första el järnvägen gick mellan Borensberg - Klockrike i Östergötland
med EL Loket ANKAN, som ni kan se i Linköping på VALLA området.

Mja, man kan väl knappast bortse från Djursholmsbanan? Den var ju före.