Hej! Jag är intresserad av att veta vilka av våra spårvidder som det har funnits elektrifierade banor med i landet. Att 1435 och 891 hör dit känner jag förstås till, men sedan då? Några elektrifierade 802-, 1067-, 1188- eller 1217-banor, eller elbanor av andra spårvidder?
Intressant fråga detta, jag måste tillstå att jag aldrig hade reflekterat över hur många, eller vilka olika spårvidder som varit elektrifierade. Men nu när jag kollar närmare i SJK:s småskrift nr 1 så blev det en imponerande mängd.
Vilka som har lik- eller växelström anges tyvärr inte i förteckningen.
600 mm
220 V: LKAB, Luleå; Stockholms vattenverk.
440 V: Kungliga Vattenfallsstyrelsen
2500 V: Vittsköfle Gård, 3-fas (stämmer verkligen spänningen?)
610 mm
450 V: LKAB, Malmberget.
693 mm
550 V: Kvarnsvedens Pappersbruk
700 mm
180 V: Wargöns AB
728 mm
??? V: Wermbohl
750 mm
220 V: Bolidens Gruv AB; Granviks Sågverk; Gruv AB Dalarne Idkerberget
325 V: Robertfors Bruk (stämmer verkligen spänningen, senare anges 650 V)
500 V: Ströms Bruk AB
800 mm
220 V: Skutskärs Sågverk
850 mm
220 V: Enhörnings Trävaru AB
880 mm
330 V: Mo Ångsåg
891 mm
220 V: Boxholms AB; Skärblacka AB
550 V: Skoghalls Sågverk
900 mm
220 V: Bollsta Bruk
440 V: Svanö AB
550 V: Hofors Bruk
914 mm
??? V: Halla (?)
915 mm
220 V: Sandviks Ångsåg
330 V: Nordmalings Ångsåg
920 mm
220 V: Granviks Sågverk
1000 mm
140 V: Lövholmens Slipersfaktori
1040 mm
220 V: Bergvik-Ala AB
1070 mm
220 V: Heffners Sågverk
1767 mm
110 V: Järfeds Ångsåg
Källa:
Svenska Järnvägsklubbens småskrift nr 1, Industrilok tillverkade av Asea Västerås, utgiven 1970.
Jag har inte sett eller hört talas om någon uppdaterad/rättad förteckning, så jag antar att ovanstående lista är långt ifrån komplett, och antagligen behäftad med flera fel.