T-semaforer av trä, några iakttagelser (Järnväg allmänt)
De senaste veckorna har jag ägnat flera timmar åt att titta på T-semaforer av trä i Samlingsportalen.
Inför ett eventuellt modellbygge skulle jag bara kolla upp att det verkligen var som jag trodde - och det visade sig att verkligheten var betydligt mer komplicerad. Eftersom jag hittade en del intressanta fenomen tänkte jag dela med mig av dem här. Signaler och signalering är ett väldigt nytt intresse för mig - så utgå från att jag inget vet.
Kommentarer, korrigeringar, fördjupningar och glada tillrop är mer än välkomna!
T-semaforer verkar vara ett väldigt tidigt fenomen på våra järnvägar. Jag vet inte riktigt om de är lika gamla som skivsignalerna eller om de kom som nästa signaltyp. En del banor verkar dessutom haft skivsignaler på en del stationer och T-semaforer på andra stationer - och jag kan inte se något mönster i hur det fördelar sig.
Den absolut vanligaste varianten verkar vara denna:
En vitmålad mast med två vingar längst upp, den till vänster rödmålad och gäller för tåg som kommer framifrån. Den högra är baksida, gäller tåg som kommer från andra hållet och är vit eller möjligtvis gråmålad.
Samlingsportalen bild KBEA00820, Ottebol
För några veckor sen trodde jag att det här var den enda varianten som finns - nu vet jag bättre, resten av inläggen kommer handla om vad jag har hittat.