De elektriska snöslungorna A3 och A4 (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Lennart Nilsson, Monday, September 29, 2014, 10:28 (3727 dagar sedan)

De båda elektriska snöslungorna, A3 och A4 finns ju båda bevarade, men när användes de senast i drift och när slopades dom?

De elektriska snöslungorna A3 och A4

av Jan Langstrom, Monday, September 29, 2014, 11:10 (3727 dagar sedan) @ Lennart Nilsson

De båda elektriska snöslungorna, A3 och A4 finns ju båda bevarade, men när användes de senast i drift och när slopades dom?

A-3 flyttades 1985 från Kiruna till Norrbottens Järnvägsmuseum i Karlsvik. Vet ej när den kördes sist, men den kan ha stått oanvänd ett par år innan 1985.

De elektriska snöslungorna A3 och A4

av hjernfarfar, Monday, September 29, 2014, 18:57 (3726 dagar sedan) @ Jan Langstrom

En gång i min vackra ungdom blev jag sittande i Järpen. Stickspåret till sågen, som fanns kvar för några år sen, men då på 70-talets början fanns flera intressanta fordon upp/avställda där, minns speciellt det häftigaste: Ångsnöslungan A1! Utgår från att den är skrotad, nån som vet mer? Med en ångdriven/koleldad snöslunga kunde man väl t o m rensat spåret från både snö och ogräs i låg hastighet? Eller var det för futuristiskt miljötänkt?

De elektriska snöslungorna A3 och A4

av johanmmolin, Monday, September 29, 2014, 20:03 (3726 dagar sedan) @ hjernfarfar

De entreprenörer som Trafikverket anlitar lär väl inte ha så rysligt många anställda som vet hur man sköter en ångmaskin ...

A4 - I Gävle

av Stefan Olsson, Monday, September 29, 2014, 21:51 (3726 dagar sedan) @ Lennart Nilsson

A4 var åtminstone i aktion i Gävle den snörika vintern 81 eller om det var 82.
[image]]