Semaforer V (Järnväg allmänt)

av S Johansson, Monday, October 06, 2014, 12:13 (3731 dagar sedan)

Vid våra museijärnvägar finns flera semaforer bevarade
[image]
T-semafor i Kvarnabo på AGJ 1974
[image]
Infartssemaforen i Gräfsnäs (AGJ) den 10 juli 2011
[image]
Jädraås T-semafor (JTJ) den 23 juli 2011
[image]
Ordet semafor kommer från grekiskan och betyder teckenbärare. Då är väl detta också en semafor? Pallanite på JTJ den 23 juli 2011.

Semaforer V

av ak44, Monday, October 06, 2014, 12:20 (3731 dagar sedan) @ S Johansson

Dom här semaforarmarna är ju tvåfärgade. Är det samma betydelse, signalfärg som ett växelklot? Visar dom samma sak men 7 - 8 meter upp i luften?

Semaforer V

av Anders Johansson, Monday, October 06, 2014, 13:16 (3730 dagar sedan) @ ak44

Dom här semaforarmarna är ju tvåfärgade. Är det samma betydelse, signalfärg som ett växelklot? Visar dom samma sak men 7 - 8 meter upp i luften?

Nej

Semaforen är en huvudsignal.
Växelkloten visar normalläge (gult uppåt) och avvikande läge (rött uppåt).
Rakspår behöver inte vara normalläge.
De flesta huvudtågsväxlar är låsbara med gul halva uppåt.
Ofta är de låsbara även i rött läge om det finns spårspärr eller skyddsväxel.

Semaforer V. Semaforers betydelse

av Leif B, Monday, October 06, 2014, 17:51 (3730 dagar sedan) @ ak44

Dom här semaforarmarna är ju tvåfärgade. Är det samma betydelse, signalfärg som ett växelklot? Visar dom samma sak men 7 - 8 meter upp i luften?

den här länken kan du läsa om semaforernas betydelse. Tvåfärgade var de för att synas tydligt mot både ljus och mörk himmel och andra bakgrunder.

Semaforer V - svensk målning av semaforvingar

av Klas Blomberg, Tuesday, October 07, 2014, 17:16 (3729 dagar sedan) @ ak44

Vingfärgen på svenska semaforer är ett intressant kapitel - om vi lämnar de äldsta skedena så är vingen röd-vit delad horisontellt, som vi ser på bilden från Jädraås:

[image]
Jädraås T-semafor (JTJ) den 23 juli 2011

I ett senare skede (det borde någon kunna datera), så övergår man till röd-gul målad vinge som bilden från Kvarnabo visar

[image]
T-semafor i Kvarnabo på AGJ 1974

Den svenska målningen av vingen liknar inte ens avlägset den tyska målningen som är vitt med röda kanter
[image]

Den svenska målningen är inte heller influerad av engelsk praxis som är röd vinge med ett vitt band (bilden är från Boden, på den tiden Malmbanan var engelskägd)
[image]

Kan det vara så att de tvåfärgade, horisontellt delade vingarna är en svensk innovation?

Semaforer V - svensk målning av semaforvingar

av Ulf Pålsson, Tuesday, October 07, 2014, 19:58 (3729 dagar sedan) @ el_vikingo

Klas ! Nog kan det ha hämtats inspiration från norra Tyskland, fast några årtionden tidigare än du tänker dig.

http://www.nord-licht.com/realshop/product_info.php?cPath=7_28&products_id=114&...

Med vänlig hälsning
Håkan

Ja, nog var den "moderna" målningen av svenska semaforvingar inspirerad av det som kring sekelskiftet gällde vid de Preussiska järnvägarna. Fast, ännu 1916 hade man inte riktigt bestämt sig för denna utformning, vilket framgår av 1916 års Banlära (länk till Gunnar Ekevings webbplats), se bl.a. skissen på sidan 96.

Den nutida tyska målningen, vit vinge med röd kantrand, har förekommit också i Sverige. Det finns bilder på sådana semaforer vid Bergslagernas järnväg.

Fram till 1941 var semaforens målning inte fastställd i säo.

Ändring från röd/vit till röd/gul skedde i 1941 års säo, men röd/vita vingar förekom länge därefter.
/up

Semaforer V - svensk målning av semaforvingar

av Klas Blomberg, Tuesday, October 07, 2014, 20:49 (3729 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Tack el vikingo oh Ulf!
Det här var väldigt intressant - och det var slående hur lika de äldre tyska semaforerna är danska semaforer. Å andra sidan finns det väldigt tydliga engelska drag hos de danska semaforerna, här skulle man nog kunna hitta något mönster i hur influenser från England och Tyskland har spridits till de nordiska länderna (fast om det är jag som skriver det så blir det mest tvärsäkra påståenden om något som jag egentligen inte vet något om....)

BJ signalen med den modernare tyska målningen hittade jag på Samlingsportalen KBCB00022
[image]

Semaforer V - svensk målning av semaforvingar

av Jan Frelin, Thursday, October 09, 2014, 19:51 (3727 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Tack el vikingo oh Ulf!
Det här var väldigt intressant - och det var slående hur lika de äldre tyska semaforerna är danska semaforer. Å andra sidan finns det väldigt tydliga engelska drag hos de danska semaforerna, här skulle man nog kunna hitta något mönster i hur influenser från England och Tyskland har spridits till de nordiska länderna (fast om det är jag som skriver det så blir det mest tvärsäkra påståenden om något som jag egentligen inte vet något om....)

BJ signalen med den modernare tyska målningen hittade jag på Samlingsportalen KBCB00022
[image]

Det ser ut som "vanliga" svenska semaforer, men med tysk målning.

Semaforer V - svensk målning av semaforvingar

av Kjell Aghult, Thursday, October 09, 2014, 08:38 (3728 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Ändring från röd/vit till röd/gul skedde i 1941 års säo, men röd/vita vingar förekom länge därefter.

Jag har observationer från 1969 från Godegård stn mellan Hallsberg och Motala.
Semaforerna var troligen intakta till 1971, då reläställverk 59F installerades
inför fjb på sträckan.
Finns några senare årtal?

Semaforer V - svensk målning av semaforvingar

av Ulf Pålsson, Thursday, October 09, 2014, 19:46 (3727 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Ändring från röd/vit till röd/gul skedde i 1941 års säo, men röd/vita vingar förekom länge därefter.

Jag har observationer från 1969 från Godegård stn mellan Hallsberg och Motala. Semaforerna var troligen intakta till 1971, då reläställverk 59F installerades inför fjb på sträckan.
Finns några senare årtal?

I Läggesta byttes först 1973 vevställverket med röd-vit-målade semaforer som infartssignaler mot centralapparat ("korvstånd" ) och huvudljussignaler.

Lite ur spår: Jag började sommaren 1972 som aktiv på ÖSlJ, och på tågresorna dit hängde jag förstås ut genom fönstren och diggade och iakttog. Jag kollade också på försignalen till infartssignalen i Läggesta; det var en enskenssignal med färgväxlare och gasbelysning, och den visade 'vit blink' även när infartssignalen visade 'två vingar'.
/up

Semaforer V - svensk målning av semaforvingar

av Hans W, Thursday, October 09, 2014, 20:05 (3727 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Ändring från röd/vit till röd/gul skedde i 1941 års säo, men röd/vita vingar förekom länge därefter.

Jag har observationer från 1969 från Godegård stn mellan Hallsberg och Motala. Semaforerna var troligen intakta till 1971, då reläställverk 59F installerades inför fjb på sträckan.
Finns några senare årtal?


I Läggesta byttes först 1973 vevställverket med röd-vit-målade semaforer som infartssignaler mot centralapparat ("korvstånd" ) och huvudljussignaler.

Lite ur spår: Jag började sommaren 1972 som aktiv på ÖSlJ, och på tågresorna dit hängde jag förstås ut genom fönstren och diggade och iakttog. Jag kollade också på försignalen till infartssignalen i Läggesta; det var en enskenssignal med färgväxlare och gasbelysning, och den visade 'vit blink' även när infartssignalen visade 'två vingar'.
/up

På t.ex. UEJ var semaforvingarna rödvita till slutet. Jag misstänker att emaljerade vingar aldrig målades om då färg inte fäste på dem.

Semaforer V - svensk målning av semaforvingar

av Ola Almquist, Thursday, October 09, 2014, 20:22 (3727 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Ändring från röd/vit till röd/gul skedde i 1941 års säo, men röd/vita vingar förekom länge därefter.

Jag har observationer från 1969 från Godegård stn mellan Hallsberg och Motala.
Semaforerna var troligen intakta till 1971, då reläställverk 59F installerades
inför fjb på sträckan.
Finns några senare årtal?

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=142139

M.v.h.
Ola

Semaforer V

av Ulf Pålsson, Monday, October 06, 2014, 13:28 (3730 dagar sedan) @ S Johansson

[image]
Ordet semafor kommer från grekiskan och betyder teckenbärare. Då är väl detta också en semafor? Pallanite på JTJ den 23 juli 2011.

Ja, i de första tjänstgöringsreglementena vid statens järnvägar avsågs med semaphore-signaler signalinrättningar både med vinge/vingar och med skiva. Redan i 1863 års utgåva skiljde man dock mellan semafor, som hade vinge eller vingar, och skif-signal, som den vi ser i Pallanite.

Lite märkligt är det att 'semafor' inte fick någon svenskspråkig järnvägsterm, inte ens när det tyska järnvägsinflytandet gjorde sig mer gällande i slutet av 1800-talet. På tyska heter det Flügelsignal (= vingsignal) (även om det ordet numera inte används i trafikregler etc., utan Hauptsignal, Formsignal).

Fast vi säger ju att semaforen har vingar (till skillnad från arms semaphores på Brittiska öarna).

I vår närmaste omvärld finns danskans armsignal (i Danmark var man definitivt mer engelsktillvänd efter 1864 års krig med Preussen), men på finska heter det siipipääopastin (= vinghuvudsignal).

En lustig sak är att ordet 'semafor' i finlandssvenskan har behållit sin betydelse av teckengivare. Det avser signaler i allmänhet, både det vi rikssvenskar kallar ljusssignal och det vi kallar semafor. (Jämför för övrigt 'semaforerna' på skärgårsbåtarnas "hållplatser".)
/up