Boken "De första stambanorna" (Arkiv/forskning/litteratur)
Fick så idag mitt exemplar av den så efterlängtade boken "De första stambanorna, Nils Ericsons storverk", en bok som verkligen lever upp till mina förväntning. Författarna har gjort ett enormt arbete och presterar en bok som kommer att innebära många timmars läsning. För en modelljärnvägsbyggare ger boken t.ex. massor med upplysningar hur en modelljärnväg med förebild från slutet av 1850-talet kan byggas.
Efter att snabbt bläddrat igenom boken och läst några kapitel som särskilt intresserar mig uppkommer dock några frågor som i och för sig kan anses som väl snäva men ändå kanske kan utvecklas här på forumet.
På sidan 189 berörs de äldsta personvagnarna och deras färger. Här återkommer påståendet att 1:a och 2:a klassvagnar var grönlackerade men samtidigt illusteras sidan med en 2:a klassvagn levererad 1868 från Göteborgs Mekaniska verkstad. I leveransofferter (?) från Lauenstein är just 2:a klassvagnar illustrerade med svart nederdel och blå överdel, var verkligen Statsbanornas 2:a klassvagnar grönlackerade under den första tiden och i så fall hur kom det sig att en serie 2:a klassvagnar levererdas 1868 i avvikande färgsättning?
På sidan 205 nämns att två 2:a klassvagnar byggdes om till postvagnar, en uppgift som även finns i SJ 50-år. Dessa vagnar anges här ha mittkupén som postavdelning och ena ytterupén som paketrum, var den andra ytterkupén fortfarane 2:a klasskupé? Vilka individnummer hade de två omnämnda vagnarna?
På sidan 208 nämns att 1859 fanns två godsvagnar tillverkade av Kockums vid Södra stambanan. Vidare sägs att detta var den första levereransen av rörligt materiel från Sverige. Andra källor gör gällande att Kockums första leverans till Statsbanorna var 60 stycken ballastvagnar år 1861. Jag har funnit en uppgift i Kockumsarkivet att två täckta godsvagnar levererades till Statens banbyggnader 1859, kan det vara dessa två vagnar som här avses/verifieras?
På sidan 210 nämns att två fångvagnar, ombyggda från godsvagnar, användes vid södra stambanan. I SJ 50 år omnämns att fyra ombyggda packvagnar tillkom som fångvagnar 1862. Är detta samma vagnar som här i boken anges som ombyggda godsvagnar som avses?
Vill avslutningsvis tacka författarna för en intressant och bra bok som kommer att vara/bli ett välandvänt referensverk.
Ola Ahlström
Malmö