Boken "De första stambanorna" (Arkiv/forskning/litteratur)

av Ola Ahlström, Wednesday, October 08, 2014, 00:57 (3690 dagar sedan) @ Anders Jansson

Bokens beskrivning stämmer således med den ursprungliga färgsättningen. Det tycks dock som att man relativt snart frångått enhetligheten vid nya beställningar.

Intressanta uppgifter som jag inte bör ifrågasätta. Vill bara framföra mina skäl till varför jag ifrågasatt den ursprungliga målningen.

Det finns ett antal kolorerade plancher vid JvM som jag tolkat som någon form av bilagor till möjliga offerter från Lauenstein som visar
- 1:a klassvagn (Personenwagen I. klasse) med blå nederdel och svart överdel
- Kombinerad 1:a och 2:a klassvagn (Combinirte I. & II. classe) helt blåmålad
- 2:a klassvagn (Personenwagen II. classe) blå nederdel och svart överdel
- 3:e klassvagn (Personenwagen III. classe) helt blåmålad
Dessa plancher finns även avbildade, men då i svart/vitt i SJ 50 år. Vagnarna på plancherna överenstämmer fullt ut med de vagnar som levererade från Lauenstien de första åren.

Fotot från 1868 visar en 2:a klassvagn med identisk målning och märkning (II class under respektive fönster/dörr) i likhet med planchen av 2:a klassvagnen från 1856/58.

Tavlan av konstnären Nils Andersson från 1863, som även pryder omslaget på "Stambaneboken", visar till del en personvagn. Jag vill tolka denna vagn som målad i två nyanser, dock uppfattar jag att den har en mörkare nyans under en ljusare vilket i så fall är motsägelsefullt.

Min amatörmässiga tolkning var därför vara att de tyskstavade plancher som finns vid JvM skulle vara en del i offerterna från Lauenstein 1855/56 och därför ställer jag mig, mot bättre vetande, tveksam till varför varför vagnar beställdes med annan målning inte minst som det 1868 uppenbarligen levererades minst en vagn med samma 2:a klassmålning/märkning. Som jag antydde inledningsvis består mitt påstående bara av slutsatser grundade på små fragment och min slutsats inte är grundat på studier av kontraktshandlinga eller liknade.

Så det där med packvagnar. Jag har uppfattningen att de första packvagnarna/bagagevagnarna levererades först 1858, därför en intressant uppgift från Stielers efterlämnade handlingar att grönmålade sådana redan 1856 beställts från Lauenstein.

Ola Ahlström
Malmö


Hela tråden: