Broar II (Järnväg allmänt)
Nordre älv är det vattendrag som skiljer Hisingen från fastlandet på dess norra sida.
För Bohusbanan byggdes under SJs ledning en bro över Nordre älv. Kockums Mek verkstad tillverkade det stora spannet, som med sina 85 meter länge var landets längsta fribärande spann. Eftersom Nordre älv var reservfarled för nedre delen av Göta älv byggdes också en svängbro. Den tillverkades av Motala Verkstad. Övrigt arbete gjordes av Skånska Cement AB.
Det fasta spannet bygges på en bergshylla på norra sidan av älven. Sedan svängbron färdigställts vreds i april 1906 det stora spannet med ena ändan vilande på norra brofästet och andra ändan vilande på pråmar till rätt läge.
Foto mot öster med SJ X8 på bron år 1975
Svängbron i öppet läge år 1984.
Vid tornet i bakgrunden finns Ormo skärmanläggning, som vid högvatten ska hindra saltvatten att tränga in bakvägen i Göta älv och dess dricksvattenintag.
Foto 1986 med SJ T44 och godståg från Stenungsund.
SJ X9 130 på bron över Nordre älv den 7 aug 1986.
Bron på dessa foton är numera ersatt av en "halvfast" bro med en segelfri höjd av 12,5 m. Bron kan efter tre dagars förberedelsetid höjas för att medge 23 m segelfri höjd (Källa: Wikipedia). Den nya bron har jag tyvärr inte fotograferat.