Helsingborg april 1943: Tysk vagn med vakuumbromsslangar (Järnväg allmänt)

av Bobo L, Monday, October 27, 2014, 12:14 (3604 dagar sedan) @ Anders Olsson1

En lien korrigering. Vid denna tid fanns inget flyg i Ängelholm. Skånska flygflottiljen höll till på Bulltofta i malmö och flyttade till Ängelholm efter kriget.

Dessutom fanns ju skolflygflottiljen F5 i Ljungbyhed, och jag tror att det var här man initialt inhyste inkommande flygare från de stridande nationerna, möjligen från båda sidor i kriget, den första tiden innan dessa fördes vidare i mottagningssystemet för slutförvaring i läger på olika orter längre in i landet.

(Förr, när jag ofta hade tjänsteärenden på Gotland, brukade jag ibland stanna till en stund vid kyrkan i Sproge, en liten sömning och rogivande landsortskyrka. Där finns en minnessten över en omkommen brittisk flygare som hittades död vid stranden i december 1943.

http://www.tjelvar.se/flyktingar/akter1/26.htm

Ni som har läst boken "Örnen har landat" minns kanske scenen där en tysk fallskärmssoldat sitter vid orgeln i en liten engelsk landsortskyrka och spelar en tysk psalm? Ungefär den känslan infinner sig när man försiktigt tittar in i denna lilla fridfulla gotländska kyrka.)


Hela tråden: