Lokfabrik? (Byggnad)

av Anders Ö/NJM, Wednesday, October 15, 2008, 23:28 (5902 dagar sedan)

Å vilken lokfabrik är detta??
Månne det varit uppe förut men jag hittade inget...
Speciellt lokigt verkar det ju inte.

Och vems HC-bussar?

av Sid, Thursday, October 16, 2008, 01:23 (5902 dagar sedan) @ Anders Sandgren

HC-bussar på avvägar

Qgz-ä 945 1786-4 var fd Y 365, den såldes 800918 till JTJ, om den fortfarande ägas av JTJ, eller om den är såld vet jag ej. Vet inte heller vilken den andra är.
Mvh/Sid

Och vems HC-bussar?

av Mattias Jansson @, Thursday, October 16, 2008, 17:04 (5901 dagar sedan) @ Sid

HC-bussar på avvägar


Qgz-ä 945 1786-4 var fd Y 365, den såldes 800918 till JTJ, om den fortfarande ägas av JTJ, eller om den är såld vet jag ej. Vet inte heller vilken den andra är.
Mvh/Sid

De f d Y-bussar som jag inte har angivna som skrotade men där jag saknar uppgifter om nuvarande "vistelseort" är 318, 352, 362, 368 och 642, så om inte mina noteringar är felaktiga så borde det vara en av dessa...

Och vems HC-bussar?

av Sid, Thursday, October 16, 2008, 19:32 (5901 dagar sedan) @ Mattias Jansson

HC-bussar på avvägar


Qgz-ä 945 1786-4 var fd Y 365, den såldes 800918 till JTJ, om den fortfarande ägas av JTJ, eller om den är såld vet jag ej. Vet inte heller vilken den andra är.
Mvh/Sid


De f d Y-bussar som jag inte har angivna som skrotade men där jag saknar uppgifter om nuvarande "vistelseort" är 318, 352, 362, 368 och 642, så om inte mina noteringar är felaktiga så borde det vara en av dessa...

318 skrotades 7005 i Notviken, övriga saknar jag med uppgifter om!
Mvh/Sid

optimism om HC-bussar!

av Staffan Granath, Thursday, October 16, 2008, 21:11 (5901 dagar sedan) @ Sid

HC-bussar på avvägar

visserligen ser dom inte körklara ut och måhända lite sunkiga, men hur ser inte T-banan ut efter en helg:-D

om man kan hitta dem, kontakta ägaren om att få ta dem och sedan köra hem och renovera upp en skulle jag i.a.f vara intresserad av att göra :-)

de är ju trots allt närmare de sjuttio och bilar i värre skick har jag fått ut på vägarna igen:-)

några spekulationsfrågor bara;

- hur många finns idag :-)
- vad vägde de :-|
- vilken motor sitter i :-|

undrar en horndaling som alla fall inte kliniskt konstaterats vara knäpp :-P :-D

optimism om HC-bussar!

av Torbjörn Jansson @, Thursday, October 16, 2008, 21:54 (5901 dagar sedan) @ Staffan Granath

Bussarna har aldrig förvärvats eller ägts av JTJ. De köptes privat av två medlemmar i föreningen som hade för avsikt att spåra om dem till 891 mm. Detta blev aldig av då det var tämligen komplicerat och krävde i stort sett ett nytt ramverk. Sedan dess har de stått däe i grusgropen och förfallit.

optimism om HC-bussar!

av Staffan Granath, Thursday, October 16, 2008, 21:57 (5901 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Bussarna har aldrig förvärvats eller ägts av JTJ. De köptes privat av två medlemmar i föreningen som hade för avsikt att spåra om dem till 891 mm. Detta blev aldig av då det var tämligen komplicerat och krävde i stort sett ett nytt ramverk. Sedan dess har de stått däe i grusgropen och förfallit.


vet någon här om förutsättningarna att 1. få övertaga dem och 2. var i vårt svenska fosterland står dom:-|

frågar sig en inspirerad och realistlös staffan :-) ;-) :-D

optimism om HC-bussar!

av bjo.dani., Thursday, January 15, 2009, 23:19 (5810 dagar sedan) @ Staffan Granath

Bussarna har aldrig förvärvats eller ägts av JTJ. De köptes privat av två medlemmar i föreningen som hade för avsikt att spåra om dem till 891 mm. Detta blev aldig av då det var tämligen komplicerat och krävde i stort sett ett nytt ramverk. Sedan dess har de stått däe i grusgropen och förfallit.

vet någon här om förutsättningarna att 1. få övertaga dem och 2. var i vårt svenska fosterland står dom:-|

frågar sig en inspirerad och realistlös staffan :-) ;-) :-D

dom står i tallås grusgrop !

optimism om HC-bussar!

av Micke Carlsson., Thursday, October 16, 2008, 22:20 (5901 dagar sedan) @ Staffan Granath

Några halvkvädna svar i väntan på skarpa:

- hur många finns idag :-)

Två, väl? En i Skåne, en i Norrbotten? Kanske ett-två objekt til utöver det?
Sputnik i Västervik är väl kvar också eller? (En hytt kvar, korgen bytt mot ett flak)

- vad vägde de :-|

Om jag säger ca 10-12 ton så är det nog inte jättefel. Ett bra sätt att få veta exakt är att häva ur sig något, vänta och se! ;-)

- vilken motor sitter i :-|

Scaniabensinare när den var ny tror jag. Borde vara en Scaniadiesel där nu?

Ligger och surar på hotellrum långt ifrån alla listpärmar hemma, men det är roligt att någon vill engagera sig i Hildingar, det finns det inte för många av! De står som sagt i en grusgrop inte så jättelångt bort från dig. Vet inte om man ska skriva ut sånt i klartext, kanske skrot-Nisse kommer förbi då...

Hoppas att du kan komma överens med nuvarande ägaren/ägarna!

optimism om HC-bussar!

av Staffan Granath, Thursday, October 16, 2008, 22:52 (5901 dagar sedan) @ Micke Carlsson.


Ligger och surar på hotellrum långt ifrån alla listpärmar hemma, men det är roligt att någon vill engagera sig i Hildingar, det finns det inte för många av! De står som sagt i en grusgrop inte så jättelångt bort från dig. Vet inte om man ska skriva ut sånt i klartext, kanske skrot-Nisse kommer förbi då...

Hoppas att du kan komma överens med nuvarande ägaren/ägarna!


du kan ju maila vad du vet om plats och ägare på kuvertet i rutan ovan så blir jag glad:-) , omgivningen förundrad :-| och i värsta fall närmsta kretsen:-(

men det är sånt man får pröva :-)

optimism om HC-bussar!

av Ola Almquist, Thursday, October 16, 2008, 23:15 (5901 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Två, väl? En i Skåne, en i Norrbotten? Kanske ett-två objekt til utöver det?
Sputnik i Västervik är väl kvar också eller? (En hytt kvar, korgen bytt mot ett flak)

Kommer på följande: Y 332 hos MBv i Karlsvikshyttan, 344 hos JÅÅJ i Åmål (eller?), 367 hos MfGDJ i Falun, MSJ 1 hos FVJ i Klippan (denna är väl ett ihopplock av flera). I elrevisionsbussutförande finns f.d. Y 336 hos mfÖSJ i Kristianstad och 547 i Nora (eller?). Ett par motortrallor finns också, bl.a. f.d. Yp 727 hos TJF i Västervik. Sedan minns jag inte fler, befinner mig även jag långt från listor och skall strax gå till hotellrummet. Vissa motortrallor var dock ihopplock. Det finns ytterligare några vilkas skick jag inte känner till, bl.a. MDR400 3823 hos MBv (f.d. Y 354?). Skrotade AGJ sin?

Jag har ett svagt minne av att den andra bussen på bilderna var Y 320, åtminstone var det en plogbuss.

M.v.h.
Ola

optimism om HC-bussar!

av Jan Långström, Thursday, October 16, 2008, 23:40 (5901 dagar sedan) @ Ola Almquist

Korrekt antagande om MDR400 hos MBV. Den är risig men säkert återställningsbar. Står under tak dessutom.
/Jan

optimism om HC-bussar!

av Mattias Jansson @, Friday, October 17, 2008, 17:57 (5900 dagar sedan) @ Ola Almquist

Två, väl? En i Skåne, en i Norrbotten? Kanske ett-två objekt til utöver det?
Sputnik i Västervik är väl kvar också eller? (En hytt kvar, korgen bytt mot ett flak)


Kommer på följande: Y 332 hos MBv i Karlsvikshyttan, 344 hos JÅÅJ i Åmål (eller?), 367 hos MfGDJ i Falun, MSJ 1 hos FVJ i Klippan (denna är väl ett ihopplock av flera). I elrevisionsbussutförande finns f.d. Y 336 hos mfÖSJ i Kristianstad och 547 i Nora (eller?). Ett par motortrallor finns också, bl.a. f.d. Yp 727 hos TJF i Västervik. Sedan minns jag inte fler, befinner mig även jag långt från listor och skall strax gå till hotellrummet. Vissa motortrallor var dock ihopplock. Det finns ytterligare några vilkas skick jag inte känner till, bl.a. MDR400 3823 hos MBv (f.d. Y 354?). Skrotade AGJ sin?

Jag har ett svagt minne av att den andra bussen på bilderna var Y 320, åtminstone var det en plogbuss.

M.v.h.
Ola

OK, det här är gamla uppgifter och de kan mycket väl vara inaktuella, men de jag har angivna som kvarvarande utöver de du nämner ovan och de som jag räknat upp i ett annat svar är följande:

Y 343 AGJ
Y 354 MBv
Y 358 mfGDJ
Y 365 privatperson (med koppling till JTJ)
Y 366 NBVJ
YTi 371 MBv

Motor i ombyggda HC-bussar mm

av Carl-Erik Olsson @, 08, Monday, October 20, 2008, 12:28 (5897 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

- vad vägde de :-|


Om jag säger ca 10-12 ton så är det nog inte jättefel. Ett bra sätt att få veta exakt är att häva ur sig något, vänta och se! ;-)

Elrevisions-HC-bussen som är grunden till "MSJ 1" i Klippan hade svängbar takbrygga med rejält hydrauliskt lyftmaskineri som vägde sina ton tillsammans med all annan specialinredning. Som trafikfordon vägde de tvåaxliga bussarna annars bara omkring 6 ton, vilket t ex gör att de borde kunna åtminstone hålla sig kvar på dåliga spår utan att belasta dessa alltför mycket.

- vilken motor sitter i :-|


Scaniabensinare när den var ny tror jag. Borde vara en Scaniadiesel där nu?

Ursprungligen satt det en 6-cyl 130-140hk Scania Vabis 1664 med cyl-dim 110x135mm, ombyggda till tjänstevagnar från slutet av 50-talet med en SV D611, cyl-dim 115x135mm.
Jfr bilden från "Glömda rum":

Den motorn är som synes av en lite nyare motorgeneration som kom på 40-talet och som från början byggdes som både bensinare, Hesselman (ungefär som en diesel men med tändsystem, fanns bl a i en del samtida motorvagnar) och diesel med i princip samma block men förstås olika typer av kolvar och toppar, i utförande med 4, 6 eller 8 cylindrar, alla med samma topplock som alltså bara täckte 2 cylindrar, betydligt lättare att hantera då dessutom, förutom "typminskning" till bara en sort. Dieslarna var först av förkammartyp (med glödning för start), men byggdes ibland om till direktinsprutning. Den 8-cyl typen lär först ha använts i boggi-HC-bussar och kom som diesel att bli standard i lokomotorerna av Z49/Z43-typ och senare i rälsbussarna av "dadelask"-modell där Y6-Y8 hade turboöverladdning i motorn D815, som även förekom i lokomotorer i mindre antal, t ex i Säröbanans lokomotor.
Lokomotorerna från Bergbolagen i Lindesberg kunde t ex fås med S V-motor med önskat antal cylindrar.

Här skulle man ju kunna göra en liten jämförelse med dagens motorer (någon?):
Effekten per cylinder var av storleksordningen 20-25hk, men kunde i vissa fall vara högre, t ex i de 6-cyl direktinsprutade bensinare typ 607 med 170hk som parmonterade satt i stridsvagnarna från Landsverk M/42 resp M/74. Blygsammare var "KP-bilarna" ("karosseri pansar", eg "Tgbil M/42/SKP" från Scania Vabis), som hade en bensin-fyra typ 402 på bara ca 115hk. Motsvarande typ av västkustskt fabrikat "VKP" hade en liknande motor med 105hk.

Några officiella siffror för bränsleförbrukningen finns inte registrerade, sånt var säkert inte speciellt intressant på den tiden, men det vore intressant att få reda på hur mycket mindre soppa rälsbussarna drog med diesel istället för bensinare!
/CEO (som inte har haft tillfälle att kolla detta forum de senaste dagarna pga SÅS-abonnemang mm)

Motor i ombyggda HC-bussar mm

av Ola Almquist, Monday, October 20, 2008, 12:42 (5897 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Elrevisions-HC-bussen som är grunden till "MSJ 1" i Klippan hade svängbar takbrygga med rejält hydrauliskt lyftmaskineri som vägde sina ton tillsammans med all annan specialinredning. Som trafikfordon vägde de tvåaxliga bussarna annars bara omkring 6 ton, vilket t ex gör att de borde kunna åtminstone hålla sig kvar på dåliga spår utan att belasta dessa alltför mycket.

Var dessa förstärkta på något sätt för att klara av den extra utrustningen? YG/YTi hade väl andra fjädrar. På bilden av ELRBp 3822 ser underredet ut att vara förstärkt.

Den motorn är som synes av en lite nyare motorgeneration som kom på 40-talet och som från början byggdes som både bensinare, Hesselman (ungefär som en diesel men med tändsystem, fanns bl a i en del samtida motorvagnar) och diesel med i princip samma block men förstås olika typer av kolvar och toppar, i utförande med 4, 6 eller 8 cylindrar, alla med samma topplock som alltså bara täckte 2 cylindrar, betydligt lättare att hantera då dessutom, förutom "typminskning" till bara en sort. Dieslarna var först av förkammartyp (med glödning för start), men byggdes ibland om till direktinsprutning. Den 8-cyl typen lär först ha använts i boggi-HC-bussar och kom som diesel att bli standard i lokomotorerna av Z49/Z43-typ och senare i rälsbussarna av "dadelask"-modell där Y6-Y8 hade turboöverladdning i motorn D815, som även förekom i lokomotorer i mindre antal, t ex i Säröbanans lokomotor.
Lokomotorerna från Bergbolagen i Lindesberg kunde t ex fås med S V-motor med önskat antal cylindrar.

Det fanns också en marinversion med beteckningen D814. TJF har en motor av typ D813 som lär ha varit en demonstrationsmotor och sedan installerades i en färja i Västeråstrakten. Den var en tid ilagd i Z4p 264. Undrar om den är den enda i sitt slag?

M.v.h.
Ola

Motor i ombyggda HC-bussar mm

av Ola Almquist, Monday, October 20, 2008, 12:49 (5897 dagar sedan) @ Ola Almquist

Den som söker han skall finna!
Hoppas att ni kan läsa holländska...:-)

[link=http://www.truckerjohn.nl/motor_type's.htm]Scania-Vabis motortyper[/link]

M.v.h.
Ola

Fler Scania Vabis-dieslar

av Carl-Erik Olsson @, 08, Monday, October 20, 2008, 23:09 (5897 dagar sedan) @ Ola Almquist

Elrevisions-HC-bussen som är grunden till "MSJ 1" i Klippan hade svängbar takbrygga med rejält hydrauliskt lyftmaskineri som vägde sina ton tillsammans med all annan specialinredning. Som trafikfordon vägde de tvåaxliga bussarna annars bara omkring 6 ton, vilket t ex gör att de borde kunna åtminstone hålla sig kvar på dåliga spår utan att belasta dessa alltför mycket.


Var dessa förstärkta på något sätt för att klara av den extra utrustningen? YG/YTi hade väl andra fjädrar. På bilden av ELRBp 3822 ser underredet ut att vara förstärkt.

Sedan MSJ 1 hade lättats på takbrygga mm så verkade ramen med hela vagnskorgen fjädra upp i lite mitten så att sidodörrarna i ändarna alla har en glipa som syns mest i ovankanten. Hur det sedan är med bärfjädrarna kanske Uno P känner till mer om?

Det fanns också en marinversion med beteckningen D814. TJF har en motor av typ D813 som lär ha varit en demonstrationsmotor och sedan installerades i en färja i Västeråstrakten. Den var en tid ilagd i Z4p 264. Undrar om den är den enda i sitt slag?

SV D813 registrerades i dåvarande Krigsmakten 1967-06-01 och fick beteckningen M2230-012010 DIESELMOTOR 150HK. Den är avregistrerad sedan 1991, men som "kompletterande uppgift" står det "För generatoranläggning JAG TYP ÖGD, industrimotor med marint kylsystem", alltså något i jagare av Östergötland-typen. (Undrar hur många som fanns då?)

SV D814 reg 1968-04-01 som M2232-240510 BÅTMOTOR 150HK. Också avreg 1991, men ingen notering om dess användningsområde finns, det står bara "diesel, 8-cyl, 4-takt, vätskekyld, 2000R/M.

SV D815 reg 1975-03-01 som M2230-640070 DIESELMOTOR, men är ännu inte avreg. Påstås finnas i "snöslunga 56B" resp -56C, fortfarande, men dessa kommer också att avvecklas.
/CEO

Motor i ombyggda HC-bussar mm SKP!

av Micke Carlsson., Monday, October 20, 2008, 12:51 (5897 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Tja, en SKP drar iallafall kring 8-10 liter milen, säger det perifera värnpliktsminnet... (själv hade jag en Ltgb 934 att leka med så jag har inte tankat SKP själv) Och så går de fruktansvärt (för fordonstypen) fort men varvar lågt, tänk er en fiskebåt i Mach 1 ungefär... En Valp(903) hänger med, men inget närtida dieselfordon vad jag märkt. En 934 har sth 80 km/t och får ventilsläpp i 82 km/t. Bra att veta! :-) Vissa påstår att 903 går i hundra. Vissa påstår att SKP också gör det, minst. Jag vill helst inte veta, men om nu pansarbataljonen verkligen anfaller så kan det ju behövas. Den passar isåfall väl in bland alla andra avfyrade projektiler utan manöverförmåga efter avfyrning.

Finns det kanske någon SKP-ambulans kvar i något skjul ännu så långt nu efter att Mekb18 gått i putten?

Lokfabrik?

av Ola Almquist, Wednesday, October 15, 2008, 23:43 (5902 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Kan det inte vara stålgjuteriet i Forsbacka, uppfört av NOHAB 1922? Det ser åtminstone lika förfallet ut. Jag har dock inte varit riktigt nära byggnaden.

Broschyr

M.v.h.
Ola

Lokfabrik?

av Sven Andersson, Uppsala, Thursday, October 16, 2008, 00:17 (5902 dagar sedan) @ Ola Almquist

Kan det inte vara stålgjuteriet i Forsbacka, uppfört av NOHAB 1922? Det ser åtminstone lika förfallet ut. Jag har dock inte varit riktigt nära byggnaden.

Broschyr

M.v.h.
Ola

Min åsikt är oxå Forsbacka, stålgjuteriet.
Nu var det några år sedan jag var där, men min minnesbild, särskild traverskranen, säger mig att det är där.

Lokfabrik? - förklaring

av kurt möller, Thursday, October 16, 2008, 00:44 (5902 dagar sedan) @ Sven Andersson

Forsbacka, ja!

F. Jernverk köptes alltså in av N&H som stålleverantör, som förberedelse för att hyfsat snabbt kunna bygga ryssarnas ettusen ånglok - dom som sen blev "bara" 500 stycken... Även t ex Munktells ingick i konglomeratet.

Lokfabrik?

av björn, alingsås, Thursday, October 16, 2008, 02:13 (5902 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

intresanta bilder du har i ditt galleri. Särkilt från JTJ på gammla hilding bussar o från AGJ tunnel vid brobacka vad grönt det är i spåret!

Lokfabrik?

av Anders ö, Thursday, October 16, 2008, 08:50 (5901 dagar sedan) @ björn

Inte min sida ;o)) fann bara spåren från annan tråd här.....

Forsbacka borde jag ju känna igen men men, det är ju mer 20år sen jag var där sist så det har väl hänt lite...

Lokfabrik?

av Lars Wissing @, Friday, October 17, 2008, 00:17 (5901 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Kan det vara f.d.Märstaverken i Eksjö? Man tillverkadeju inte lok, men väl rälsbussar och släp.

Lokfabrik?

av HP @, Jönköping, Friday, October 17, 2008, 06:01 (5901 dagar sedan) @ Lars Wissing

Kan det vara f.d.Märstaverken i Eksjö? Man tillverkadeju inte lok, men väl rälsbussar och släp.

Nej, det huset har vissa likheter, men är sedan ca 10 år väldigt fint rustat och innehåller idag Elgigantens butik i Eksjö.

Mvh Henrik