Var är detta foto taget med bl.a. GIA lok? (Fordon: lok)

av Christer Fredriksson, Tuesday, December 02, 2014, 21:38 (3779 dagar sedan)

Någon som vet var detta foto är taget?
Det är ett GIA-lok märkt med Nr 8 samt ett större gult växellok i bakgrunden. Vilket är även detta gula lok?
Kan någon även typbeteckningen på GIA-loket?

Kortet fanns i en pärm märkt Spårteknik AB i Ystad.

[image]

Var är detta foto taget med bl.a. GIA lok?

av Ola Almquist, Tuesday, December 02, 2014, 22:03 (3779 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Är det inte samma lok som i [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=156661#p156698]denna tråd[/link]? Stora ASJ-lok fanns (finns) förutom i Domnarvet i Luleå och Oxelösund.

M.v.h.
Ola

av J-E Hedlöf, Tuesday, December 02, 2014, 22:08 (3779 dagar sedan) @ Ola Almquist

Mycket likt Domnarvets nedre bangård, med Islingby uppe mot höger i bild.

av Christer Fredriksson, Tuesday, December 02, 2014, 22:12 (3779 dagar sedan) @ J-E Hedlöf

Då tror vi på detta!
Det andra loket verkar ju också vara ett lok vid Domnarvet.

av J-E Hedlöf, Tuesday, December 02, 2014, 22:18 (3779 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Då tror vi på detta!

Domnarvet hade 4 st ASJ-lok av denna typ: nr 2 (fd TGOJ Vo1 851), 3, 5 och 6 (fd SJ V4 113). Nr 1 var den s k "Yankeen" (GE-lok), nr 4 och 8 ASJ-lok av en äldre, kantigare modell och nr 7 en "Z64" från Mackmyra bruk. Så nr 8 på GIA-loket är lite mystiskt.
Jag har inte läst boken "Industrilok i Dalarna" ännu, svaret finns säkert där.

av Leif B, Thursday, December 04, 2014, 18:38 (3777 dagar sedan) @ J-E Hedlöf

Då tror vi på detta!

Domnarvet hade 4 st ASJ-lok av denna typ: nr 2 (fd TGOJ Vo1 851), 3, 5 och 6 (fd SJ V4 113). Nr 1 var den s k "Yankeen" (GE-lok), nr 4 och 8 ASJ-lok av en äldre, kantigare modell och nr 7 en "Z64" från Mackmyra bruk. Så nr 8 på GIA-loket är lite mystiskt.
Jag har inte läst boken "Industrilok i Dalarna" ännu, svaret finns säkert där.

"Höjdare" i kostym och hjälm som står och tittar på och det faktum att någon överhuvudtaget tog bilder tyder på att det var en "ovanlig händelse" av något slag. Kanske var loket på provkörning eller demonstration och "8" kan vara en GIA-beteckning. Om det var det loket som (sedan?) såldes till Domnarvet kan den ju fått ett nummer i Domnarvets system då.

/spekulerar
Leif

av Christer Fredriksson, Tuesday, December 02, 2014, 22:09 (3779 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hade loket Nr 8 vid Domnarvet?
Om Domnarvet, så tycker jag det är lite konstigt om det finns med i Spårtekniks utrustningskatalog tillsammans med andra smalspåriga industrilok! Osvuret är dock bäst!

av BM, Wednesday, December 03, 2014, 09:17 (3778 dagar sedan) @ Ola Almquist

Såvitt jag vet finns detta förarlösa lok kvar långt inne på ett gammalt stickspår strax nordöst om ämnesterminalen "koksen".
Det används och körs av truckförare för att dra fram skrotvagnar; tror jag.

av m.sundström, Thursday, December 04, 2014, 12:25 (3777 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Bilden [i]är [/i] tagen på Domnarvets Järnverk, närmare bestämt i södra änden av den internt så kallade Östra Bangården.

Bland herrarna på bilden kan man ana Gabriel Stierncrona som väsentligt förbättrade ASJ-dieslarnas prestanda.

Med det lilla GIA-loket hade någon myndighet vissa bekymmer, exakt vilka undandrar sig mitt minne. Eventuellt rörde det sig om farhågor relaterade till lokets eventuella rymningsbenägenhet, radiostyrt som det var (är?).

Olle S

[x]
[*]