Genarp - Läggesta (Byggnad)

av Björn Rundqvist @, Friday, October 17, 2008, 22:12 (6026 dagar sedan)

Såg på Tradera ett vykort från Genarps stn och likheten med Norra Sörmlands stationshus är påfallande, bilden från Genarp kunde ha passerat för Läggesta t.ex.

Finns det något samband utöver tidsperioden, samma arkitekt, köpte man ritningar? Både Norra Sörmland och Malmö-Genarp var väl banor som hade snålt om pengar.

Någon bland de kunniga husexperterna som vet?

rnd

Genarp - Läggesta

av Ola Almquist, Saturday, October 18, 2008, 15:50 (6025 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Menar du denna bild? Tradera - Genarp
Den föreställer en tegelbyggnad, NrSlJ:s hus var väl i trä, med undantag för Taxinge Näsby. Å andra sidan tycker jag att huset liknar andra skånska stationshus, men kan inte just nu komma på vilken bana det gäller.

Visst förekom utlåning av ritningar mellan järnvägsbolag. Hur det var med ev. ersättning känner jag inte till.

M.v.h.
Ola

Genarp - Läggesta

av Jonny Saljefeldt, Saturday, October 18, 2008, 19:49 (6025 dagar sedan) @ Ola Almquist

Menar du denna bild? Tradera - Genarp
Den föreställer en tegelbyggnad, NrSlJ:s hus var väl i trä, med undantag för Taxinge Näsby. Å andra sidan tycker jag att huset liknar andra skånska stationshus, men kan inte just nu komma på vilken bana det gäller.

Visst förekom utlåning av ritningar mellan järnvägsbolag. Hur det var med ev. ersättning känner jag inte till.

M.v.h.
Ola

Björn Åstedt skriver i sin bok om MGJ att "Tydligen hade man hämtat inspiration och kanske också ritningar från Lund-Kävlinge järnväg och Skåne-Hallands järnväg som hade stationshus av samma utseende."

Genarp - Läggesta

av Örjan Karlsson, Saturday, October 18, 2008, 21:04 (6025 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

På sidan 45 i ovannämda bok står dessutom "I motsats till stationerna som byggdes efter ritningar från andra banor hade lokstallet......."

Vilket tyder på "lån" av ritningar.

Genarp - Läggesta

av Ola Almquist, Saturday, October 18, 2008, 21:22 (6025 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Björn Åstedt skriver i sin bok om MGJ att "Tydligen hade man hämtat inspiration och kanske också ritningar från Lund-Kävlinge järnväg och Skåne-Hallands järnväg som hade stationshus av samma utseende."

Jag sökte och grävde en stund och upptäckte samma sak. SHJ:s stationshus tillbyggdes i många fall med tiden och ursprunget var inte lätt att se. Båstad hade jag gissat på nybyggnad, men om det gjordes så sent som 1925 (uppgift hittad här) var det inte ett särskilt modernt hus som blev resultatet. Gammal bottenvåning tydligen. OK, Trönninge, Eldsberga, Vallberga, Båstad, Engelholms hamn (Skälderviken), Rögle och ödåkra samt möjligen Mjöhult respektive Vallkärra och Lackalänga tycks vara av denna typ. Jag har säkert missat något. Någon som har en bra bild på Höganäs nedre?

M.v.h.
Ola

[x]
[*]