Urspåring på Byvalla - Långshyttan 1956 (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Monday, December 15, 2014, 22:22 (3715 dagar sedan)

Trafikchefens rapport till Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen

Ingen märkvärdig händelse men ett intressant dokument om svårigheterna med att köra utan genomgående broms.

Madison var trafikchef på både BLJ och KNJ

Urspåring på Byvalla - Långshyttan 1956

av Stefan Olsson, Monday, December 15, 2014, 23:01 (3715 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Har vi med detta kanske fått svaret på varför så många av BLJs vagnar hade hjul i extremt gott skick, dvs med fulltjocka hjulringar, vid nedläggningen? Man gjorde helt enkelt en rejäl genomgång och förbättrade standarden, troligen pådrivna av VoV.

Kan tilläggas att NN-vagnarna 205, 208,212, G-vagnen 22 och I-vagnen(?) 119 anges som skrotade 1956.