Upmarks uniform? (Järnvägspersonal)

av HP, Sunday, January 04, 2015, 20:50 (3557 dagar sedan)

Hittade denna bilden på Upmark från 1959.
[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAK02347&Imgnr=1[/img]
Vad är det för beteckningar han har över vänster bröstficka?

Mvh Henrik R

Upmarks uniform?

av Jan Frelin, Sunday, January 04, 2015, 20:51 (3557 dagar sedan) @ HP

Släpspännen, så det måste vara några medaljer han fått.

Upmarks uniform?

av Johnny, Monday, January 05, 2015, 02:06 (3557 dagar sedan) @ Jan Frelin

Jag fick ett liknande band, dock mycket smalare, när jag blev korpral i Flygvapnet.

Upmarks uniform?

av MAWJ1, Monday, January 05, 2015, 05:46 (3557 dagar sedan) @ Johnny

ERIK,Johan,Gustaf Upmark var väl den sista generaldirektören vid SJ att bära uniform, tror knappast att efterträdaren Peterson bar uniform.

Upmarks uniform?

av LasseE, Monday, January 05, 2015, 09:41 (3557 dagar sedan) @ MAWJ1

Jag träffade honom någon gång under min tid på SJ under slutet av 60-talet och då hade han i alla fall ingen uniform. Det kanske berodde på vem han skulle träffa ;-) . Pettersson var som sagt definitivt inget modelejon.

Upmarks uniform?

av jhje, Monday, January 05, 2015, 12:45 (3557 dagar sedan) @ LasseE

Uniform hade väl all SJ personal, när Lasse P var GD. Det har väl inget med mode å göra.

Upmarks uniform?

av LasseE, Monday, January 05, 2015, 21:58 (3556 dagar sedan) @ jhje

Uniform hade väl all SJ personal, när Lasse P var GD. Det har väl inget med mode å göra.

På centralförvaltningen såg jag aldrig någon i uniform under normal intern tjänst under mina år vid Ma. De tiderna var nog förbi då.

Upmarks uniform?

av Christer Fredriksson, Monday, January 05, 2015, 22:25 (3556 dagar sedan) @ LasseE

Det var väl lika på alla EJ huvudkontor i modern tid, dvs 1930-talet och framåt?

Någon form av uniform/uniformspersedel hade väl bara personal i säkerhetstjänst och de med daglig kontakt med allmänheten i tjänsten! (Undantag fanns naturligtvis!)

Inte ens Stinsarna på de större stationerna hade dagligen uniform på sig, de satt ju mest inne och skötte det administrativa, bara vid högtidligare tillfällen.

Detsamma gällde i många fall även Ställverkspersonal som i regel bara hade innetjänst!

Överlantmätarens paraduniform (gravt OT)

av Bobo L, Monday, January 05, 2015, 23:04 (3556 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Då är det väl dags för historien (eller kanske vid det här laget SKRÖNAN?) om den yngre karriärlantmätaren och paraduniformen? Den återgavs i DN någon gång för årtionden sedan, utan något som helst anspråk på att någonstans beröra sanningsenliga förhållanden. Men historien KAN ha inträffat...! :-)

I slutet av 60-talet var det trögt med karriären för de yngre lantmätarna inom den dåtida närapå enda arbetsgivaren, nämligen den statliga Kungliga Lantmäteristyrelsen. Sen kom förändringarnas vindar i början av 1970-talet. Myndigheten skulle i decentraliseringens och regionalpolitikens namn ombaseras till provinserna, styrelsen skulle fortsättningsvis heta Lantmäteriverket och flytta till en för ändamålet nybyggd tegeltrave i Gävle.

Nu började de sjuda om karriären för dem som kunde tänka sig att flytta med till den nya orten, eftersom många av de framför allt äldre ville stanna i Stockholm. Vakanta chefsbefattningar på alla möjliga nivåer i de nya verket utlystes i parti och minut och lönekuverten svullnade sålunda en smula hos många inom lantmätarskrået.

En av dem som fick 026 som nytt riktnummer för hemmatelefonen var en nybefordrad Överlantmätare, en av de yngsta genom tiderna. Kunnig, duktig, ambitiös och påläst på lagstiftningen och det interna regelverket, säkert ett bra val av myndigheten. Överlantmätaren hade inte endast hårdpluggat Mätningsmannakungörelsen, Tekniska anvisningar för geodetisk mätning, Föreskrifter för felteoreti-beräkningar och optiska abbreviationer för trigonometerkompensation på trettioelfte breddgraden. Han hade även noterat att Kungliga Lantmäteristyrelsens beklädnadsreglemente aldrig blev formellt upphävt när Styrelsen blev Verk, och att nämnda föreskrift föreskrev att paraduniform skulle kostnadsfritt tilldelas befattningar från överlantmätare och uppåt.

Sålunda besök med mått-tagning hos skräddare på byn och därefter faktura till Verkets kamerala avdelning vilken naturligtvis exploderade :-D Inte ens på 70-talet kan en måttbeställd komplett paraduniform varit billig att låta sy upp...

Skrönan låter berätta att räfst och rättarting hos GD i tur och ordning utgjordes av förstärkt utskällning, GDs eftertänksamma läsning av fortfarande gällande beklädnadsreglemente, gapskratt, omedelbart upphävande av nämnda reglemente samt överenskommelse mellan de närvarande om att den beställda uniformen fick bäras vid ett tillfälle för leveransgodkännande och fotografering och därefter skulle överlämnas till det verksinterna muséet. Slutligen bokfördes skräddarfakturan till bokhållarens förtvivlan som flytt- och avvecklingskostnader :-D

Va? Det är klart historien är sann, jag har ju själv läst den!!
/Bobo L
KTH-L :-)

Överlantmätarens paraduniform (gravt OT)

av Kurt G Möller, Monday, January 05, 2015, 23:30 (3556 dagar sedan) @ Bobo L

Lyyysande. Finns det t o m något foto af grannlåten??

Upmarks uniform?

av Ingwar Åfeldt, Monday, January 05, 2015, 22:13 (3556 dagar sedan) @ jhje

Uniform hade väl all SJ personal, när Lasse P var GD. Det har väl inget med mode å göra.

Lokförarna hade inte uniform när Lasse P var GD, endast en uniformsmössa. Personalen på huvudkontoret har mig veterligen aldrig haft uniform.

Upmarks uniform?

av Börje Sundberg, Tuesday, January 06, 2015, 17:11 (3556 dagar sedan) @ Ingwar Åfeldt

Jag har ett svagt litet pickande minna av att, fortfarande in på 60-talet, så var det så att när kungen ankom med tåg till Stockholm C så skulle SJ generaldirektör ta emot på plattformen vid entrén till kungliga väntsalen. Naturligtvis då iklädd uniform.

För att kunna hantera stoppandet av de ankommande tåg som medförde kung och kungavagn så att kungavagnens dörr hamnade mitt för entrén till kungliga väntsalen, var spår 10 utrustat med särskilda kungasignaler (2-skens ljussignaler). Jag kommer nu inte ihåg signalbilderna men de borde ha varit varsamhet (sakta) och stopp. Övriga resenärer i tåget fick vänta ombord till dess att kungen med sällskap stigit av och tåget körts fram till ordinarie stopplats.

Det här var ju ett lite nervöst uppdrag för den som sattes att manövrera kungasignalerna. Det gick ju inte att vinkla röda mattan hur mycket som helst. Det berättades en historia (skröna) om en entusiastisk stationsskrivare som hade räknat ut hur han skulle få stoppet av kungatåget perfekt. Han tog reda på tågets sammansättning och samtliga ingående fordons längd. Han kunde då räkna ut hur långt från lokets främre buffertplanka kungavagnens dörr befann sig. Vid förhandskontakt med den lokmästare som skulle köra kungatåget bestämdes att stationsskrivaren skulle stå på plattformen till spår 10 exakt där lokets främre buffertplanka skulle stanna. Lätt som en plätt. Det var bara det att han hade använt vagnarnas korglängd utan buffertar. Så kungen lär ha kommit klättrande av tåget en bra bit längre söderut än som var avsett.

Kungasignaler

av Gunnar Ekeving, Tuesday, January 06, 2015, 19:00 (3556 dagar sedan) @ Börje Sundberg

För att kunna hantera stoppandet av de ankommande tåg som medförde kung och kungavagn så att kungavagnens dörr hamnade mitt för entrén till kungliga väntsalen, var spår 10 utrustat med särskilda kungasignaler (2-skens ljussignaler). Jag kommer nu inte ihåg signalbilderna men de borde ha varit varsamhet (sakta) och stopp. Övriga resenärer i tåget fick vänta ombord till dess att kungen med sällskap stigit av och tåget körts fram till ordinarie stopplats.

Detta med kungasignaler låter nästan som en skröna, men på en [link=http://ekeving.se/r/sr_SJ/K-M/Jvm1184_J5_-1467.jpg]signalinstruktionsritning från 1965[/link] finns några egendomliga signaler vid spår 10. Dessa signaler är markerade med något som påminner om en kunglig krona. Det ser ut som om de "kronmärkta" signalerna kunde visa blinkande rött eller blinkande gult sken (övre lyktan har en likadan symbol som det blinkande röda skenet på A-signalerna, undre lyktan beskrivs i teckenförklaringen som just blinkande gult).

Det finns en sådan "kronmärkt" signal även för färd söderut från spår 10, och "kronor" också vid de A-signaler som användes vid avgång söderut från spår 10. Dessa A-signaler ser ut att ha en extra lykta som kunde visa gult blinkande sken. Kanske en kungssignalbild?

Upmarks uniform?

av MAWJ1, Wednesday, January 07, 2015, 06:38 (3555 dagar sedan) @ Börje Sundberg

Har sett en bild i SJ-Nytt där Gd Peterson helt civilklädd tar emot Norges Kong Olav på spår 10. Kung Karl XIV Gustav står bredvid i full ornat.

Undrar om inte kungavagnarna gick sist i norrgående tåg och först på sydgående.

Upmarks uniform?

av Lennart Petersen, Thursday, January 08, 2015, 00:00 (3554 dagar sedan) @ MAWJ1

Har sett en bild i SJ-Nytt där Gd Peterson helt civilklädd tar emot Norges Kong Olav på spår 10. Kung Karl XIV Gustav står bredvid i full ornat.

Sannolikt hade aldrig Peterson någon uniform som Gd ( men väl som motorvagnsförare) det var inte riktigt hans stil.
Karl XVI Gustav är det väl..


Undrar om inte kungavagnarna gick sist i norrgående tåg och först på sydgående.

Det är ju helt sannolikt om man ska tima in utgången till kunglig väntsal.
En annan sak är ju man rimligtvis ville ha vagnen avskild från resten tåget.
Inte så poppis med någon som dyker upp: "jag ska bara gå till restaurangvagnen..." :-)

Upmarks uniform?

av Arne, Thursday, January 08, 2015, 00:48 (3554 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Har sett en bild i SJ-Nytt där Gd Peterson helt civilklädd tar emot Norges Kong Olav på spår 10. Kung Karl XIV Gustav står bredvid i full ornat.


Sannolikt hade aldrig Peterson någon uniform som Gd ( men väl som motorvagnsförare) det var inte riktigt hans stil.
Karl XVI Gustav är det väl..

Nej, men [color=#006][b]Carl XVI Gustaf[/b][/color]! ;-)


Undrar om inte kungavagnarna gick sist i norrgående tåg och först på sydgående.


Det är ju helt sannolikt om man ska tima in utgången till kunglig väntsal.
En annan sak är ju man rimligtvis ville ha vagnen avskild från resten tåget.
Inte så poppis med någon som dyker upp: "jag ska bara gå till restaurangvagnen..." :-)

Upmarks uniform?

av jhje, Thursday, January 08, 2015, 07:38 (3554 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jag vet inte om LP körde motorvagnar men rälsbussar kommer jag ihåg.
Kände de flesta av förarna men LP var lite svår.

Upmarks uniform - Krigsvetenskapsakademien?

av Johan Vinberg, Thursday, January 08, 2015, 20:31 (3553 dagar sedan) @ jhje

Troligen är det militära utmärkelser Upmark fått från sina insatser i Krigsvetenskapsakademien och som officer i reserven.

Så här skrev jag om Upmark och Peterson i detta forum 4 januari 2012:


"Upmark var en charmfull, världsvan, elegant klädd SJ-GD som höll upp dörren för damer, var en strålande talare på middagar, ett nöje att ha som gäst i vardagsrumssoffan när man höll bjudingar och hade förövrigt hög social kompetens både privat och på jobbet. Erik Upmarks stamtavla bestod av idel Nationalmuseichefer, Skansen-chefer, officerare, etnologer, språkprofessorer. Han var medlem av både ingenjörsvetenskapsakademien såväl krigsvetenskapskademien och satt i styrelser och statliga kommisioner vid sidan av GD-jobbet.
Vem i dåtidens media vågade angripa en sådan auktoriet - i synnerhet efter 1963 års riksdagsbeslut. Man glömmer lätt bort att Upmark stod kvar vid grytorna i sex år efter detta beslut.

Lars Peterson - lantarbetarson från Vintrosa - blev därför i jämförelse med Upmark en underdog från Närke.
Kombinerat med hans torra personlighet, ganska så låga sociala kompetens (som hans SJ-medarbetare vid Centralförvaltningen vittnat om) och teknokratiska framtoning blev han snabbt en spottkopp för både media och allmänhet."

JV

Upmarks uniform - Krigsvetenskapsakademien?

av MAWJ1, Friday, January 09, 2015, 10:56 (3553 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Intet är att förglömma, Upmark bjöd gärna på prinsesstårta, vilken var en favorit hos honom, helst från Tössebageriet på Karlavägen 77.

Upmarks uniform?

av jhje, Monday, January 05, 2015, 08:24 (3557 dagar sedan) @ HP

Han var reservofficer och kanske har fått någon medalj där som han har "ribba" för.

Upmarks uniform?

av MAWJ1, Monday, January 05, 2015, 09:29 (3557 dagar sedan) @ jhje

Bläddrade i Statskalendern av årgång 1954 och såg att Upmark hade flera uppdrag med utmärkelser.

Upmarks uniform?

av Lennart Petersen, Monday, January 05, 2015, 16:29 (3557 dagar sedan) @ jhje

Han var reservofficer och kanske har fått någon medalj där som han har "ribba" för.

Han bör ha haft åtminstone RVO för sin civila tjänst och RSO för officersdelen , plus några utmärkelser till.
Men det är ju inte särskilt många ,militärer på den nivån brukar väl ha ett antal rader på bröstet. I jämförelse med äldre generaldirektörer , särskilt de på 1800-talet så ser ju uniformen rätt påver ut.
Men användes väl knappast i dagligt brukar utan det vi ser är celebra tillfällen där det fotograferades.