Fin bild på vändning av vagn (Fordon: vagnar)

av HP, Sunday, January 04, 2015, 21:08 (3546 dagar sedan)

[image]
Var kan den vara tagen? Står inget om plats.

Mvh Henrik R

Svenska Sockerbolaget

av Bobo L, Sunday, January 04, 2015, 22:00 (3546 dagar sedan) @ HP

Ja, verkligen en fin bild. I nosen på trucken står emblemet SSA, som i den skepnaden uttyddes Svenska Socker(aktie?)bolaget. Luftade däck, inte massiva. Inte gengasdrift. Karosseriet ser 20-tal ut, snarare än 30- 40-tal. Guubarnas klädsel likaså. Inga parabolantenner. Folktomt, tidig morgon?

Jag satt en stund och tittade på huset med burspråket i bakgrunden. Det känns bekant, men jag kommer inte på var jag sett det. Om jag sett det. Simrishamn?

Ser ni förresten cykeln i bakgrunden? Säkert pyspunka...

Svenska Sockerbolaget

av Jan Frelin, Sunday, January 04, 2015, 22:11 (3546 dagar sedan) @ Bobo L

Traktorns fäljar får mig att tänka 30-tal snarare än 20-tal.

Finkan är lite speciell utan ventilatorer, kan det ge nån ledtråd?

Fin bild på vändning av vagn

av Christer Fredriksson, Sunday, January 04, 2015, 22:19 (3546 dagar sedan) @ HP

I vilka städer hade SSA spår i gatorna med vagnvändskivor för att kunna flytta vagnar till spår som låg i rät vinkel mot varandra samt dessutom egen truck med "buffertar" för att skjuta vagnarna?

Lång fråga!

Fin bild på vändning av vagn

av Bobo L, Sunday, January 04, 2015, 22:26 (3546 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

I vilka städer hade SSA spår i gatorna med vagnvändskivor för att kunna flytta vagnar till spår som låg i rät vinkel mot varandra samt dessutom egen truck med "buffertar" för att skjuta vagnarna?

Lång fråga!

Om man tänker sig en mindre hamn bakom ryggen på fotografen KAN det, kanske, stämma med Simrishamn. Annars måhända Höganäs? Spåren behöver kanske inte nödvändigtvis tillhöra SSA, det kanske bara var så att de fick tillhandahålla lämpligt redskap för att kunna utnyttja de befintliga spåren, i så fall tillhöriga andra. Det behöver ju inte ens ha varit så att SSA ens hade egna anläggningar på orten, det kanske endast var så att man av något skäl fann det lämpligt att importera eller troligare exportera via just den här hamnen. Om det nu ens ÄR en hamn?

Fin bild på vändning av vagn

av Leif B, Sunday, January 04, 2015, 22:33 (3546 dagar sedan) @ Bobo L

I vilka städer hade SSA spår i gatorna med vagnvändskivor för att kunna flytta vagnar till spår som låg i rät vinkel mot varandra samt dessutom egen truck med "buffertar" för att skjuta vagnarna?

Lång fråga!


Om man tänker sig en mindre hamn bakom ryggen på fotografen KAN det, kanske, stämma med Simrishamn. Annars måhända Höganäs? Spåren behöver kanske inte nödvändigtvis tillhöra SSA, det kanske bara var så att de fick tillhandahålla lämpligt redskap för att kunna utnyttja de befintliga spåren, i så fall tillhöriga andra. Det behöver ju inte ens ha varit så att SSA ens hade egna anläggningar på orten, det kanske endast var så att man av något skäl fann det lämpligt att importera eller troligare exportera via just den här hamnen. Om det nu ens ÄR en hamn?

Jag tycker "hamnplanen" ser lite stor ut för att vara Simrishamn och vill också minnas att den lutar från gatan ner mot hamnen. Dessutom ser husen aningen för "stadsmässiga" ut för (min minnesbild) av Simrishamn.

Fin bild på vändning av vagn

av Staffan Myrenberg, Sunday, January 04, 2015, 22:41 (3546 dagar sedan) @ HP

Kan det vara Landskrona? Det fanns ju hamnspår och som jag tror jag kommer ihåg vagnvändskiva.

Fin bild på vändning av vagn

av Bobo L, Sunday, January 04, 2015, 22:49 (3546 dagar sedan) @ Leif B

I vilka städer hade SSA spår i gatorna med vagnvändskivor för att kunna flytta vagnar till spår som låg i rät vinkel mot varandra samt dessutom egen truck med "buffertar" för att skjuta vagnarna?

Lång fråga!


Om man tänker sig en mindre hamn bakom ryggen på fotografen KAN det, kanske, stämma med Simrishamn. Annars måhända Höganäs? Spåren behöver kanske inte nödvändigtvis tillhöra SSA, det kanske bara var så att de fick tillhandahålla lämpligt redskap för att kunna utnyttja de befintliga spåren, i så fall tillhöriga andra. Det behöver ju inte ens ha varit så att SSA ens hade egna anläggningar på orten, det kanske endast var så att man av något skäl fann det lämpligt att importera eller troligare exportera via just den här hamnen. Om det nu ens ÄR en hamn?


Jag tycker "hamnplanen" ser lite stor ut för att vara Simrishamn och vill också minnas att den lutar från gatan ner mot hamnen. Dessutom ser husen aningen för "stadsmässiga" ut för (min minnesbild) av Simrishamn.

Jamenkompånåttbättresjälvrå..! :-P Jag har kollat på internätbilder en stund, och tyvärr har du nog rätt i din andra invändning. Husen på bilden är för stadsmässiga. Därmed faller nog även Höganäs-alternativet. Däremot är området mellan staden och hamnen ganska plant, och skulle till yta och form kunnat stämma. Jaja, nya spel, nya insatser! :-)

Fin bild på vändning av vagn

av Micke Carlsson, Sunday, January 04, 2015, 23:09 (3546 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg

Kan det vara Landskrona? Det fanns ju hamnspår och som jag tror jag kommer ihåg vagnvändskiva.

Bingo, det är Landskrona. "Hamnhotellet Kronan" ligger idag i huset bakom finkan.

Fin bild på vändning av vagn

av Olof W, Sunday, January 04, 2015, 23:18 (3546 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg

Kan det vara Landskrona? Det fanns ju hamnspår och som jag tror jag kommer ihåg vagnvändskiva.

Spontant skulle jag också säga Landskrona. Där var sockerbruket inrymt i tre kvarter nere vid hamnen. I gatan framför fanns fyra vändskivor enligt en spårplan jag har från 1919.

Men jag tycker inte att jag får ihop husens utseende med de foton jag har. Inte heller tycker jag att spårplanen stämmer.

Carnegie låg också i stan men bakgrunden känns för platt. De flesta sockerbruk låg annars ganska lantligt eller åtminstone i industrimiljöer. Men det finns undantag. Hur såg det ut i Tanto och Halmstad?

/Olof

Fin bild på vändning av vagn

av Claes J, Sunday, January 04, 2015, 23:20 (3546 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Precis. Spåren i gatan ligger på Skeppsbrokajen. Lilla Strandgatan går framför husen och Kungsgatan går bort i bild på vänstra sidan. Från vändskivan går spåret till höger upp till bangården. Via vändskivan har det förbindelse med ett spår i Kungsgatan som går bort förbi Nyhamn och Sofia Albertina till Sockerfabriken där ytterligare en vändskiva fördelade vagnarna.

Utdrag ur stadskartan från 1912 som visar järnvägsspårens läge. Vändskivan från bilden syns nertill på kartan.
[image]

Fin bild på vändning av vagn

av Ola Almquist, Sunday, January 04, 2015, 23:40 (3546 dagar sedan) @ Claes J

Se även flygfotot på denna sida.

M.v.h.
Ola

Svenska Sockerbolaget

av Thomas Tell, Sunday, January 04, 2015, 23:52 (3546 dagar sedan) @ Jan Frelin

Vagnen har kvar litteraskylten på höger sida. De skulle flyttas till vänster under numret fr.o.m 1933.
/tell

Fin bild på vändning av vagn

av LOK, Monday, January 05, 2015, 00:04 (3546 dagar sedan) @ Olof W

Växeltraktorn är från Landskrona. I boken "Industrilok i Skåne - Malmöhus län" finns en bild på sidan 79 som visar en liknande, eller samma, traktor. Den har dock massiva däck. Troligen är den batteridriven och av tyskt fabrikat.

LOK

Fin bild på vändning av vagn

av Littera JS, Monday, January 05, 2015, 09:30 (3546 dagar sedan) @ Claes J

Jag brukar inte gå igång på spårplaner ...men det här var ju riktigt fräckt ....med ett hamnspår som slickar kajkanten med vändskivor i 90 graders böjarna... !

Fin bild på vändning av vagn

av Eriksson, Monday, January 05, 2015, 09:39 (3546 dagar sedan) @ HP

Här är en länk till en karta från 1929, vilket mycket väl skulle kunna vara det år som fotot togs - spåren stämmer här bättre med fotot tycks det mig:

Landskrona 1929

Fin bild på vändning av vagn

av Stefan Olsson, Monday, January 05, 2015, 09:49 (3545 dagar sedan) @ Eriksson

Så sent som igår kväll låg det ett foto av hamnen ute på Tradera. Det visar dock bara de norra delarna, ej vändskivan. Sök på Landskrona under vykort.

Fin bild på vändning av vagn

av Harald, Monday, January 05, 2015, 10:04 (3545 dagar sedan) @ Eriksson

Här är en länk till en karta från 1929, vilket mycket väl skulle kunna vara det år som fotot togs - spåren stämmer här bättre med fotot tycks det mig:

Landskrona 1929

Ja, cirka 1950 som det står i Samlingsportalen verkar allt för sent. Vagnen ser att att helt sakna broms. Den har inte ens genomgångsledning. Fotografen var dock född 1907, så tidigare än 20-talet kan det inte vara.

Fin bild på vändning av vagn

av Claes J, Monday, January 05, 2015, 13:17 (3545 dagar sedan) @ Harald

Andra kommentarer här har placerat fotot på tidigt 30-tal och jag håller med om det, speciellt eftersom godsvagnen är obromsad.

Gatuspåren låg dock kvar länge. Minns dem från besök i stan på 60-talet. Sockerfabriken revs helt i början av 70-talet för att ge plats åt bla det nya stadshuset. Senast då försvann gatuspåren.

Fin bild på vändning av vagn

av LOK, Monday, January 05, 2015, 14:27 (3545 dagar sedan) @ Claes J

Vet någon när SSA införde loggan som finns fram på traktorn? Jag vet att den användes på 1950-talet men kan ha kommit tidigare. Den tidigare bilden jag hänvisar till är odaterad, men klart äldre och utan SSA-logga.

LOK

Fin bild på vändning av vagn

av John T, Monday, January 05, 2015, 15:09 (3545 dagar sedan) @ Littera JS

....med ett hamnspår som slickar kajkanten med vändskivor i 90 graders böjarna... !

Detta förekom här och var i äldre hamnar, även om vändskivorna ibland var mindre än den på bilden. Ett av flera möjliga exempel är Hargshamn.

Fin bild på vändning av vagn

av Kent Hedqvist, Monday, January 05, 2015, 17:27 (3545 dagar sedan) @ LOK

Den fanns åtminstone i slutet av 1940-talet. När jag var barn (född 1943) hade vi trälådor med den loggan på vinden. Två stycken står kvar i min carport.

Kent

Fin bild på vändning av vagn - helt OT Google maps

av Hans W, Monday, January 05, 2015, 18:44 (3545 dagar sedan) @ HP

För den här typen av bilder brukar jag titta på Google street view, men här upptäcker jag till min förvåning att Goggle konsekvent har undvikit gatufotograferandet i Landskrona, bara en genomfartsgata finns med. Annars brukar de ju täcka in allt t.o.m. parkvägar numera.
Kan kommunen i detta fall ha satt sig på tvären eller något sådant?

Fin bild på vändning av vagn - helt OT Google maps

av danielb987, Monday, January 05, 2015, 19:23 (3545 dagar sedan) @ Hans W

Det låter som att de inte hunnit med Landskrona än. De prioriterar större städer först, men låter kameran vara på när de åker igenom mindre orter. Ta Diö som exempel, som också har google street view men bara på huvudgatan genom samhället.

Med vänlig hälsning
Daniel

Ett sidospår om gummihjul

av Håkan Larsson, Monday, January 05, 2015, 22:41 (3545 dagar sedan) @ LOK

Spontant tycker jag att gatufordonets "hytt" med nedfälld sufflett ser ut som en tidstypisk lastbil från 1910-talet. Luftgummidäckens fälgar, åtminstone de främre, liknar de fälgar som monterades på Scania-Vabis lastvagnar i början av 1930-talet. Fordonet kan givetvis ha moderniserats och försetts med mera ändamålsenliga luftgummihjul. Om fordonet har elektrisk framdrivning, är jag fundersam över varför motorhuvens sidor har "gälar" precis som på en bensindriven bil. Skulle det rentav kunna vara så att man utgått från ett begagnat lastbilschassi med tillhörande "kaross", och byggt om denna till en elektrisk dragtruck?
Jag bifogar en länk som leder till ett par bilder av en Scania-Vabis lastbil av 1928 år modell, vilken efter en brand 1932 fick nya fälgar och däck, förutom ny hytt och nytt flak. Att just den här lastbilen fyra år senare gick igenom isen och sjönk till botten av en sjö, ja, det är en annan historia.
http://www.tugboatlars.se/ScaniaVabisFryken.htm

Fin bild på vändning av vagn

av Kurt G Möller, Tuesday, January 06, 2015, 15:48 (3544 dagar sedan) @ John T

... Ett av flera möjliga exempel är Hargshamn.

Om vi pratar SRJ så bör väl även Uppsala inkluderas... Rätt?

Underbar variant i Åmmmeberg

av Kjell Friberg, Tuesday, January 06, 2015, 16:53 (3544 dagar sedan) @ John T

I Åmmeberg fanns tidigare en helt underbar variant på vagnvändskivor vid anrikningsverket. Två parallella spår gick fram till varsin vändskiva som låg kant i kant med varandra och vinkelrätt mot de två spåren gick ett spår för lossning med till anrikningsverket. Det mesta revs dock i samband med att de nya malmvagnarna anskaffades men rester fanns kvar ännu i början av 1970-talet och kan ses på bilden från Åmmeberg på sidan 109 i "Svenska godsvagnar 1856 - 1956".

Många vagnvändskivor i Bångbro

av Christer Fredriksson, Tuesday, January 06, 2015, 17:02 (3544 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Bångbro vid kolhus och malmtorg:

[image]

Fin bild på vändning av vagn

av John T, Tuesday, January 06, 2015, 19:36 (3544 dagar sedan) @ Kurt G Möller

... Ett av flera möjliga exempel är Hargshamn.


Om vi pratar SRJ så bör väl även Uppsala inkluderas... Rätt?

Nu gav jag förvisso bara ett exempel i största allmänhet (oavsett SRJ).

Vad gäller just Uppsala så har jag än så länge inte sett några tecken på sådana vändskivor i den hamnen, varken på bilder eller bangårdsritningar.

Många vagnvändskivor i Bångbro - och vid gamla centralbangården Cst :-)

av Arne, Tuesday, January 06, 2015, 20:46 (3544 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Bångbro vid kolhus och malmtorg:

[image]

Om man tittar på gamla bangårdsritningar över Stockholms centralstation från slutet av 1800-talet och början av 1900-talet så finns det många intressanta små vagnvändskivor in till Stockholms gasverks tomt som ju låg på den här platsen under lång tid. :-)

Många vagnvändskivor i Bångbro - och vid gamla centralbangården Cst :-)

av Christer Fredriksson, Tuesday, January 06, 2015, 21:06 (3544 dagar sedan) @ Arne

Denna ritning från Bångbro är från 1925!

Fin bild på vändning av vagn

av Kurt G Möller, Tuesday, January 06, 2015, 23:11 (3544 dagar sedan) @ John T

Vad gäller just Uppsala så har jag än så länge inte sett några tecken på sådana vändskivor i den hamnen, varken på bilder eller bangårdsritningar.

Jag tänkte nog fel - månne det fanns ngn vsk i Dj. Framnäsviken?

En period under 2. världskriget var ju Frv mellanlagringsplats för massor av Bränslekommissionens vedtravar (som i många fall hade startat färden ner till civilisationen bakom lok 33 på Lövstabanan). Eller var det 34:an?

Fin bild... SSA-loggan

av Kurt G Möller, Tuesday, January 06, 2015, 23:24 (3544 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Den fanns åtminstone i slutet av 1940-talet...

Införd tidigare än så, skulle jag säja. Tidigt 30-tal??

När började sammanslagningarna av (nästan) alla sockerbruken egentligen?

Har någon foton av växelloket i Mörbylånga-bruket? Jag har sett olika bilder av loket /f d SRJ 38/, både med och utan stort påmålat SSA-märke!!

Fin bild på vändning av vagn

av ufo, Wednesday, January 07, 2015, 15:15 (3543 dagar sedan) @ HP

Här är en länk till en flygbild tagen häromåret.

Flygbild Landskrona hamn från ovan

Huset bakom vagnen syns ovanför den moderna båten. Sockerfabriken låg där nya stadshuset ligger, vid den inre hamnbassängen.

Mycket Nöje.

/Ulf

Fin bild... SSA-loggan

av Olof W, Wednesday, January 07, 2015, 18:16 (3543 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Den fanns åtminstone i slutet av 1940-talet...


Införd tidigare än så, skulle jag säja. Tidigt 30-tal??

När började sammanslagningarna av (nästan) alla sockerbruken egentligen?

1908 eller 1906, kommer inte riktigt ihåg rätt år. Loggan vi diskuterar är dock inte med på aktiebrevet så den kom senare.

/Olof

Fin bild på vändning av vagn

av Olov Kalderén, Thursday, January 08, 2015, 09:22 (3543 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Jag tänkte nog fel - månne det fanns ngn vsk i Dj. Framnäsviken?

En period under 2. världskriget var ju Frv mellanlagringsplats för massor av Bränslekommissionens vedtravar (som i många fall hade startat färden ner till civilisationen bakom lok 33 på Lövstabanan). Eller var det 34:an?

Jag har inte kunnat hitta några belägg för att det ens fanns hamnspår, dvs fram till kaj i Framnäsviken. Frilastområdet var dock stort. Någon vändskiva finns inte heller på de ritningar jag sett, inte ens lokstall, så frågan är var DjB förvarade sina bägge lok innan SRJ tog över? Stockholm Ö?

/Olov

Fin bild på vändning av vagn

av Stefan Olsson, Saturday, January 10, 2015, 12:56 (3540 dagar sedan) @ HP

Under ett längre elavbrott satt jag vid min vedkamin i fotogenlampans sken och bläddrade igenom några "Spår" i brist på annat. I 1999 års upplaga (den med en färgbild av en HC-buss på Öland på omslaget) finns en artikel om fotografen Eric Lundqvist. I denna artikel, av Robert Herpai, finns bilden med vändskivan med. Lundquist fick visserligen rätt tidigt en egen kamera, men familjen bodde i Kalmartrakten, Västergötland och senare Köping, så är det ju inte så troligt att den tillkommit förrän han gjorde uppdrag som professionell. Det blev han inte förrän efter 37. Uppdrag åt SJ gjorde han andra halvan av 40-talet, så frågan är om det verkligen är hans bild, går det att hitta någon notering i något material?

Fin bild på vändning av vagn

av Jan Frelin, Saturday, January 10, 2015, 21:44 (3540 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Tyckte väl att jag hade sett den förut!

Landskrona Sockerbruk och SbhJ 105

av Sven Grönquist, Wednesday, January 03, 2024, 17:47 (260 dagar sedan) @ Jan Frelin

Denna tråd dök upp när jag letade efter något annat, bilden från samlingsportalen är inte längre tillgänglig, men KBDN00756 finns numera i högre upplösning här:

https://digitaltmuseum.se/021018082173/vaxeltraktor-tillhorande-svenska-sockerfabriks-a...

(och för att sammanfatta tråden så är bilden tagen i Landskrona hamn)

Finkan är lite speciell utan ventilatorer, kan det ge nån ledtråd?

Så vitt jag kan se är den från Säbyholms Järnväg, SbhJ G3 105 P med gjuten ägarskylt på skjutdörren. Jag tror inte jag sett bild på nån av dessa vagnar tidigare.

/Sven