X6 259 som kallades Aspen var den allra sämsta X6 som användes Göteborg-Alingsås.
Mig veterligt togs denna ur trafik redan 1985 då X10 ersatte.
Nu var det lite mörkt på bilden vad gällde X6 259 koppel och buffertar. Det är att lägga märke till att X6 fick både buffert och koppel under tidigaste 80-talet.
När det gällde X6 260 och 261 gick de kvar i pendeltågstrafik Göteborg-Alingsås några år till. Dvs någon gång gick de till Borås och till Trollhättan men mest stod de enbart i reserv. X10 3171&3172 kom sedan och dessa ersatte 260&261. En av dessa X6 ,troligen 260, stod som reservfordon under sommaren 1987 på Skansenbangården. Nu skall påpekas att denna bangård är stor. Den elektrifierades och efter 8-10 år togs kontaktledningen ned. X6 stod mitt emot bussdepån. Sedan flyttades en X6 till Åmål och stod där länge. En av de båda X6 flyttades sedan till Småröd där den var kvar till 2006 ut och troligen flyttades därfrån pga raset.
X10 3171&3172 fick inte samma märkning som övriga X10 3139-3147 på grund av att de ägdes av olika intresenter.GL tågen sköttes av Göteborgsregionens Kommunalförbund.
Där råder samstämmighet,dvs att alla kommuner skall besluta samma sak. Alingsås kommun ville inte köpa de sista två motorvagnarna. Och så blev det.Men till GL kom de i alla fall.Utan märkning "GL-tåget".
Det var X6 260 som under ett antal år stod i Åmål på utdragsspåret i söder. Enligt 'SJ-datan' var den såld till JÅÅJ, något som föreningen dock inte visste något om. Den stod i alla fall där ett antal år innan den fick en enkelresa till Nykroppa.