SJ Xoa6 "Aspen" i Rättvik (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Bertil Bengtsson, Thursday, January 15, 2015, 18:46 (3690 dagar sedan)

SJ:s tre motorvagnssätt Xoa6 slopades i mitten av 70-talet. Jag besökte då regelmässigt Rättvik på sportlovet och fick då väldigt förvånad se en T44 dra en Xoa6 på kalkbruksbanan - så jag följde efter. Resan gick till en skrotfirma. Sedan T44:an kopplats loss tog det bara ett par minuter tills koppel och buffertar skurits bort med brännare. Gör man alltid så, eller var just denna firma ovanligt rädd för "stöld av fordon"?
[image]

Berra

SJ Xoa6 "Aspen" i Rättvik

av Christer Fredriksson, Thursday, January 15, 2015, 18:55 (3690 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Buffertarna tycks ha stuckit ut i vägen och ha varit en fara för trafiken på vägen!

SJ Xoa6 "Aspen" i Rättvik

av Jonny Saljefeldt, Thursday, January 15, 2015, 19:35 (3690 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

SJ:s tre motorvagnssätt Xoa6 slopades i mitten av 70-talet.

X6 259 (Aspen) slopades 1986 och de två andra X6-orna slopades året efter.

SJ Xoa6 "Aspen" i Rättvik

av Bertil Bengtsson, Thursday, January 15, 2015, 19:43 (3690 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Där ser man.. jag trodde inte det var så sent. Tiden går fort!
Berra

SJ Xoa6 "Aspen" i Rättvik

av s svensson, Thursday, January 15, 2015, 19:47 (3690 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

X6 259 som kallades Aspen var den allra sämsta X6 som användes Göteborg-Alingsås.
Mig veterligt togs denna ur trafik redan 1985 då X10 ersatte.
Nu var det lite mörkt på bilden vad gällde X6 259 koppel och buffertar. Det är att lägga märke till att X6 fick både buffert och koppel under tidigaste 80-talet.
När det gällde X6 260 och 261 gick de kvar i pendeltågstrafik Göteborg-Alingsås några år till. Dvs någon gång gick de till Borås och till Trollhättan men mest stod de enbart i reserv. X10 3171&3172 kom sedan och dessa ersatte 260&261. En av dessa X6 ,troligen 260, stod som reservfordon under sommaren 1987 på Skansenbangården. Nu skall påpekas att denna bangård är stor. Den elektrifierades och efter 8-10 år togs kontaktledningen ned. X6 stod mitt emot bussdepån. Sedan flyttades en X6 till Åmål och stod där länge. En av de båda X6 flyttades sedan till Småröd där den var kvar till 2006 ut och troligen flyttades därfrån pga raset.
X10 3171&3172 fick inte samma märkning som övriga X10 3139-3147 på grund av att de ägdes av olika intresenter.GL tågen sköttes av Göteborgsregionens Kommunalförbund.
Där råder samstämmighet,dvs att alla kommuner skall besluta samma sak. Alingsås kommun ville inte köpa de sista två motorvagnarna. Och så blev det.Men till GL kom de i alla fall.Utan märkning "GL-tåget".

SJ Xoa6 "Aspen" i Rättvik

av David Sohlberg, Friday, January 16, 2015, 14:34 (3689 dagar sedan) @ s svensson

X6 259 som kallades Aspen var den allra sämsta X6 som användes Göteborg-Alingsås.
Mig veterligt togs denna ur trafik redan 1985 då X10 ersatte.
Nu var det lite mörkt på bilden vad gällde X6 259 koppel och buffertar. Det är att lägga märke till att X6 fick både buffert och koppel under tidigaste 80-talet.
När det gällde X6 260 och 261 gick de kvar i pendeltågstrafik Göteborg-Alingsås några år till. Dvs någon gång gick de till Borås och till Trollhättan men mest stod de enbart i reserv. X10 3171&3172 kom sedan och dessa ersatte 260&261. En av dessa X6 ,troligen 260, stod som reservfordon under sommaren 1987 på Skansenbangården. Nu skall påpekas att denna bangård är stor. Den elektrifierades och efter 8-10 år togs kontaktledningen ned. X6 stod mitt emot bussdepån. Sedan flyttades en X6 till Åmål och stod där länge. En av de båda X6 flyttades sedan till Småröd där den var kvar till 2006 ut och troligen flyttades därfrån pga raset.
X10 3171&3172 fick inte samma märkning som övriga X10 3139-3147 på grund av att de ägdes av olika intresenter.GL tågen sköttes av Göteborgsregionens Kommunalförbund.
Där råder samstämmighet,dvs att alla kommuner skall besluta samma sak. Alingsås kommun ville inte köpa de sista två motorvagnarna. Och så blev det.Men till GL kom de i alla fall.Utan märkning "GL-tåget".

Det var X6 260 som under ett antal år stod i Åmål på utdragsspåret i söder. Enligt 'SJ-datan' var den såld till JÅÅJ, något som föreningen dock inte visste något om. Den stod i alla fall där ett antal år innan den fick en enkelresa till Nykroppa.

SJ Xoa6 "Aspen" i Rättvik

av s svensson, Friday, January 16, 2015, 19:24 (3689 dagar sedan) @ David Sohlberg

Då¨var det X6 261 som hamnade i Småröd fram till 2007 och därefter drogs till Norrköping.

SJ Xoa6 "Aspen" i Rättvik

av David Sohlberg, Friday, January 16, 2015, 20:09 (3689 dagar sedan) @ s svensson

Då¨var det X6 261 som hamnade i Småröd fram till 2007 och därefter drogs till Norrköping.

Det stämmer med de foton jag har på X6an där 2005.

SJ Xoa6 "Aspen" i Rättvik

av Fryksdalingen, Sunday, January 18, 2015, 12:54 (3687 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

I mina anteckningar har jag en notering att Aspen var under skrotning i Rättvik 86-04-11

SJ Xoa6 "Aspen" i Rättvik

av J-E Hedlöf, Sunday, January 18, 2015, 22:35 (3686 dagar sedan) @ Fryksdalingen

Och mina anteckningar säger att X6 259 gick med i gt 6980 från Borlänge 1986-02-26 och hängdes av i Rättvik. Dagen efter 27 februari, växlades X6:an upp till industriområdet och skrothandlaren m h a T44 404. Jag var på stationen i Rättvik och fotograferade händelsen. Måste ha haft sportlov den veckan...;-)