vägkorsning Djursholms Ekeby (Signaler/säkerhet)
Banvaktshus fanns, syns på bangårdsritning från 1916 [Sveriges Järnvägsmuseum].
Antagligen införde man tidigt mekaniska bommar manövrerade från stationen. 1943 började Djursholms Ekeby station fjärrmanövreras från Djursholms Ösby. Detta medförde såvitt jag förstår att bommarna antingen fjärrmanövrerades från Ösby eller fungerade automatiskt (det sistnämnda krävde särskild dispens från regeringen)
Från 1943 fjärrmanövrerades Dj Ekeby av ställverksvakten i Dj Ösby (men tågklareraren i Dj Ösby var den som formellt var tågklarerare även för Dj Ekeby). Bommarna vid Ekeby (senare: Danderydsvägen) fungerade automatiskt när tåg närmade sig på vänsterspår, under förutsättning att tågväg var lagd över vägkorsningen. Att bommarna var nere kontrollerades i infartssignalen från Dj Ösby (uppspåret norrut) och i blocksignal H21 (nedspåret söderut). De signalerna stod omedelbart före vägkorsningen
1967 infördes automatisk fällning för tåg på högerspår. 1970 nedklassades Dj Ekeby från station till hållplats, och vägskyddsanläggningen blev helautomatisk för båda spåren i båda riktningarna.
/up