Elrevisionsbuss ELRB 3822. Krock med buss? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Conny Sernfalk, Monday, October 20, 2008, 20:29 (6073 dagar sedan) @ Granis

En skröna (?) gör också gällande att SRJmf skulle ha tackat nej till rälsbussen (den gamla och krockskadade alltså), som inte alls skulle varit särskilt skadad. Men väl tydligen ändå för mycket för SJ och för det unga och fattiga SRJmf.... :-(

Hur som helst låter detta inte orimligt då alla föreningar i sin början var väldigt fokuserade på "små ånglok och små lanterninvagnar (till dessa)", medan fordon som rälsbussar, diesellok, -emellanåt- tenderlok och stålboggivagnar ansågs för stora och för moderna, liksom. Och det är väl nånting vi nutida får acceptera, eller i varje fall inte "döma di gamle för hårt" :-)

/ L G

Det är iof oftast trevligt med skrönor .... som har en tendens att förändras över tid. Men men.... I detta fall stämmer inte skrönan.
Rälsbussen fick i princip hela hytten intryckt särskilt på en sida. Jag kommer ihåg då jag klättrade in i förödelsen bakom presseningen.

Då liksom nu fanns olika viljor. I detta fall var även föreningens personer "samlarna av allt som kan vara bra att ha" överens att rälsbussen inte kunde räddas.
Vill minnas att slopningen och transporten kom snabbt och överraskande så att detta gjordes upp telefonledes.... På samma sätt som man kunde rädda SRJ Co 26 i elfte timmen ... när den redan var lastad på överföringsvagn o skulle skickas till Vislanda dagen efter.
I övrigt fanns det ivrare som ville rädda godsvagnar under den stora utskrotningen vilket föranledde diskussion på föreningsmöte med olika viljor. Resultatet blev iaf att 4-5 godsvagnar räddades Ob, Q 36:an m.fl.
Clemenz som var tongivande talades sig varm för bl.a Ybo5p, Z4p förutom ånglok och personvagnar och i synnerhet C vagnarna som då fortfarande var tjänstevagnar. Andra planer som aldrig realiserades var t.ex den vagnskorg som stod utanför Gimo (här var det delade meningar om realismen i detta projekt).

Visst förutsättningarna att gå iland med projekt såg helt annorlunda ut då. Minns hur vi några stycken stod i stupet vid stockholm Ö en vinter o skrapade hytten på NÖJ 16 invändigt och målade.. Belysningen var strålkastare som drevs av fotogen som någon köpt in på Överskottslagret billigt. Ingen el, ingen värme, ingen annan belysning, ingen tillgång till toalett eller rinnande vatten att tvätta sig efteråt.

Allt detta är min bild naturligtvis som andra kan tycka annorlunda om. Att SRJmf skulle utvecklas till det man är idag var utanför dom vildaste fantasierna. Om någon frågat vad som var mest realistiskt. att kunna åka till månen med charter om 5 år eller att SRJmf skulle bli vad det är idag skulle jag tveklöst svarat åka till månen.

Här är iaf en bild på Elrevisionsbussen i Tomteboda 1970-05-05

[img]http://i399.photobucket.com/albums/pp74/ConnyS/ELRB3822Tomteboda1970-05-05fotoConn.jpg[/img]

Hela tråden:

[x]
[*]