Landeryds lokstall (Byggnad)

av J Hjelm, Monday, October 20, 2008, 22:12 (5897 dagar sedan) @ HP

Är det "vanligt" papptak eller kanske 2 lager varmlagd pappduk? Är skarvarna klistrade, vikta som i en plåtfals eller "svetsade" på något sätt? Påminner om gamla tiders vikning runt trekantslist men utan listen så att säga. Har inte sett papp eller duk lagd så förut utan list och är bara nyfiken på hur den är tänkt att funka. (För det är väl papp/asfaltsduk?)

Nu är jag inte 100% rätt människa att svara på frågan eftersom jag inte är så inblandad i projektledningen. Där gör istället vår kassör Krister ett fantastiskt jobb som han har all heder av.

Men! Som jag har fattat det så är det dubbla lager papp som "svetsats/klistrats" ihop. Det som dock inte syns så bra och som är det största är att sju takstolar och flera hundra kvadrat råspont bytts ut under pappen. Till detta kan läggas:

* Fogning av fasaden
* Skorstenarna är återskapade
* nytt plåtarbete runt om hela huset

Bäst av allt är att allt är finansierat fullt ut.

Fantastiskt kul! Stort grattis! Är fönstren nästa projekt?

Mvh Henrik

Japp! Då takbytet drog över budget på grund av dolda skador i det underliggande trävirket har vi fantastiskt nog blivit tilldelade ytterligare medel för att ta upp igenommurade fönster och åtgärda de dåliga bitarna i elsystemet.

En personlig reflektion är att vi har haft fantastisk tur och fått mycket, meycket god hjälp av Hylte kommuns näringslivschef Sten Liljedal som guidat oss i den snåriga bidragsdjungeln.

Nu är det bara resten kvar... Vi letar febrilt efter borrhålen för vatten, som täcktes över med en och en halv meter någon gång på 70-talet.
Vi saknar lokomotorskjulet, alla spåren utomhus och inte minst vattentornet som sorgligt nog revs som beredskapsarbete i början på 80-talet.

Visioner finns... Återstår att se i vilken takt vi hinner realisera dem.

Hela tråden: