Sveriges Statsbanor (Järnväg allmänt)

av Ulf Landin, Wednesday, February 04, 2015, 23:40 (3656 dagar sedan)

Hur länge märktes järnvägens lok med "Sveriges Statsbanor"? Var den gängse förkortningen också SS under denna tid? En förkortning som redan innehades av Stockholms Spårvägar... F ö var väl personvagnarna märkta med SJ-metkrok?
Hälsningar, Uffe Landin

Sveriges Statsbanor

av ztenlund, Wednesday, February 04, 2015, 23:57 (3656 dagar sedan) @ Ulf Landin

Nja, det ursprungliga AB Stockholms Spårvägar, som idag är känt som AB Storstockholms Lokaltrafik, registrerades 1916.

Observera att dagens AB Stockholms Spårvägar, som ägs av Spårvägssällskapet, är ett annat (nyare) aktiebolag.

Hur länge man använde beteckningen Sveriges statsbanor har jag dock inget svar på, men jag betvivlar inte att det finns andra som vet.

Sveriges Statsbanor

av Thomas Tell, Thursday, February 05, 2015, 00:11 (3656 dagar sedan) @ Ulf Landin

Hur länge märktes järnvägens lok med "Sveriges Statsbanor"? Var den gängse förkortningen också SS under denna tid? En förkortning som redan innehades av Stockholms Spårvägar... F ö var väl personvagnarna märkta med SJ-metkrok?
Hälsningar, Uffe Landin

Ritning till lokskylten för Tb 846 visar den nya märkningen Statens Järnvägar. Det var 1905 och samma år som unionsupplösningen. A 1000 och Ke 866 fick också dessa skyltar.
/tell

Sveriges Statsbanor

av MAWJ1, Thursday, February 05, 2015, 08:27 (3656 dagar sedan) @ Thomas Tell

SSB borde väl vara den rätta förkortningen precis som DSB i Danmark och NSB i Norge.

Sveriges Statsbanor

av Gunnar Håkansson, Thursday, February 05, 2015, 10:12 (3655 dagar sedan) @ MAWJ1

SSB borde väl vara den rätta förkortningen precis som DSB i Danmark och NSB i Norge.

Fast i Sverige är den vanliga uttydningen av SSB Södra stambanan. Om denna sedan går mellan Malmö C och Falköping-Ranten eller mellan Trelleborg F och Järna eller någon annanstans har mindre betydelse. Den är i varje fall en del av Sveriges statsbanor.
Gunnar Håkansson

Sveriges Statsbanor

av Anders Sandgren, Thursday, February 05, 2015, 10:22 (3655 dagar sedan) @ Gunnar Håkansson

Men officiellt tror jag inte att man använde dessa (åtm inte efter 1864 då WSB & SSB sammanfogades och materielen fick gemensam nummerserie).
I den kungliga huvidstaden stod det nog mer för Stockholms Södra spårvägsaktiebolag, dvs spårvägen söder om Slussen (utom Södra Förstadsbanan men den fanns inte 1905 och hade dessutom aldrig egen vagnpark utan använde SSB's).

Sveriges Statsbanor

av Lennart Petersen, Thursday, February 05, 2015, 16:59 (3655 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Men officiellt tror jag inte att man använde dessa (åtm inte efter 1864 då WSB & SSB sammanfogades och materielen fick gemensam nummerserie).
I den kungliga huvidstaden stod det nog mer för Stockholms Södra spårvägsaktiebolag, dvs spårvägen söder om Slussen (utom Södra Förstadsbanan men den fanns inte 1905 och hade dessutom aldrig egen vagnpark utan använde SSB's).

Jag har fått det intrycket att begreppet Sveriges Stsbanor användes ofta utåt i internationella relationer eftersom Statens Järnvägar inte anger någon nationstillhörighet vilket i sig är sällsynt för staliga järnvägsförvaltningar.
Men att uttrycket också kunde amvändas parallellt i Sverige, bokverket Statens Järnvägar 1856-1906 heter ju så men i löpande text skrivs mycket som "statsbanorna" eller "de svenska stsbanorna"

Sveriges Statsbanor

av A.Svenson, Thursday, February 05, 2015, 22:58 (3655 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Hej!

[i]
"...inte anger någon nationstillhörighet vilket i sig är sällsynt för staliga järnvägsförvaltningar."
[/i]

Fast i gott sällskap med FS, VR och SNCF till exempel! ;-)

Anders S
Föraktlig messerswischer

Sveriges Statsbanor

av A.Svenson, Thursday, February 05, 2015, 23:04 (3655 dagar sedan) @ A.Svenson

Sablar!

...CF står nog inte för Chemin du Fere utan för Chemin du fere France. Franskstavningen ej kontrollerad.

Jag straffar mig själv, kammar mig i överhettarolja!

Anders S
Tillintetgjord opportunist

Sveriges Statsbanor och SNCF:s uttydning/stavning :-)

av Arne, Friday, February 06, 2015, 00:10 (3655 dagar sedan) @ A.Svenson

Sablar!

...CF står nog inte för Chemin du Fere utan för Chemin du fere France. Franskstavningen ej kontrollerad.

Jag straffar mig själv, kammar mig i överhettarolja!

Anders S
Tillintetgjord opportunist

Förkortningen SNCF står för [b][color=#006]la Société nationale des chemins de fer français[/color][/b] och stavat på just detta sätt enligt SNCF:s hemsida! :-)

Sveriges Statsbanor och SNCF:s uttydning/stavning :-)

av A.Svenson, Friday, February 06, 2015, 08:33 (3654 dagar sedan) @ Arne

Å f-n, har dom en hemsida! Men med tanke på att fransmännens främsta kompetensområden är vin, förtärandet av groddjur och mollusker samt oblygt genomförande av utomäktenskapliga förhållanden och de dessutom placerat 0-meridianen fel och INTE uppfunnit skiftnyckeln så kan dom ju ha stavat fel på det också! :-D :-D :-D

Sveriges Statsbanor

av Lennart Petersen, Friday, February 06, 2015, 02:36 (3655 dagar sedan) @ A.Svenson

Hej!

[i]
"...inte anger någon nationstillhörighet vilket i sig är sällsynt för staliga järnvägsförvaltningar."
[/i]

Fast i gott sällskap med FS, VR och SNCF till exempel! ;-)

Anders S
Föraktlig messerswischer

Men fortfarande sällsynt som jag sa , de allra flesta statliga förvaltningar har nationstillhörighet i namnet.
Och vad som efterfrågades var användningen av "Sveriges Statsbanor", tittar man i Statens Järnvägar 1906-1931 så är det fortfarande så att statsbanorna och Sveriges statsbanor återkommer då och då i texterna .

Sveriges Statsbanor

av Staffan Myrenberg, Friday, February 06, 2015, 07:25 (3655 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Egentligen är statsbanorna inte så konstigt då det fanns privatbanor samtidigt, i stort antal. Privatjärnvägarna är mycket mer sällan förekommande beteckning. Det heter banhallen i Malmö och inte järnvägshallen. Banans lutning kan vara mer eller mindre skarp. Banvakterna såg till järnvägen. Banunderhållet kan bli bättre, åtminstone idag.
Sedan ett tag finns det stationer på tågen, sk tågstationer. Förr fanns det järnvägsstationer längs järnvägen. Personvagnar i tågen börjar bli mer sällsynta nu för tiden.
Hur skriver man O-vagn nu för tiden? Förr fanns både N, NN och O-vagnar för att inte tala om G-vagnar.

Sveriges Statsbanor

av A.Svenson, Friday, February 06, 2015, 08:25 (3655 dagar sedan) @ Lennart Petersen

...så är det och jag undrar om inte telegramadressen till SJ ända in på åttio eller nittiotal (så länge man kunde skicka telegram) var "Statsbanan". Vill minnas det från officiella brevpappret.

Anders S

Sveriges Statsbanor

av Sven Bårström, Friday, February 06, 2015, 19:08 (3654 dagar sedan) @ A.Svenson

Till detta kan sägas, att vi inför bildandet av Banverket 1988 övervägde att kalla verket "Sveriges statsbanor", eller möjligen "Statsbanorna". Resonemanget gick ut från tanken att "banan" betydde järnvägens fasta anläggningar, som tidigare förvaltats av SJ banavdelning. Det nya verket skulle ju för statens räkning förvalta banorna. Först senare vidgades infrastrukturförvaltningsuppdraget till att också avse kapacitetsfördelning och trafikledning.
Ett tag tänkte man sig också "Järnvägsverket" i analogi med Sjöfartsverket och Luftfartsverket, men dessa hade ju en del trafikalt präglade uppgifter också - lotsning, flygtrafikledning mm. Så det fick bli "Banverket" i analogi med Vägverket.
Sven