Banvaktsstuga modell större? (Byggnad)

av Baloo, Tuesday, October 21, 2008, 21:07 (5978 dagar sedan)

[image]

Kastar ut en fråga till de som har lite extra koll på järnvägsbyggnader. Såg denna byggnad en bit söder om Sandträsk på Malmbanan men hittar inget på banvakt.se som tyder på att detta skulle vara en banvaktsstuga. Den ligger dock alldeles intill spåret och har en rejäl jordkällare som känns väldigt påkostad jämfört med vad andra hus i området har. Någon som kan kasta lite ljus på detta?

Banvaktsstuga modell större?

av Jan Frelin, Tuesday, October 21, 2008, 22:23 (5978 dagar sedan) @ Baloo

[image]

Kastar ut en fråga till de som har lite extra koll på järnvägsbyggnader. Såg denna byggnad en bit söder om Sandträsk på Malmbanan men hittar inget på banvakt.se som tyder på att detta skulle vara en banvaktsstuga. Den ligger dock alldeles intill spåret och har en rejäl jordkällare som känns väldigt påkostad jämfört med vad andra hus i området har. Någon som kan kasta lite ljus på detta?

Bostadshus för järnvägspersonal?

av Baloo, Tuesday, October 21, 2008, 22:26 (5978 dagar sedan) @ Jan Frelin

Kan hända men det låg någon kilometer och en halv söder om Sandträsk så det måste varit järnvägens utstötta i så fall. :-)

av Jöran Johansson, Tuesday, October 21, 2008, 22:59 (5978 dagar sedan) @ Baloo

2,2 km söder om det numera rivna stationshuset i Sandträsk låg den likaledes rivna banvaktsstugan 393-394 Mörtträsk på järnvägens västra sida. Platsen har jag markerat med en gul pil på de båda bilderna, den ena är Eniros flygbilder och den andra ekonomiska kartan från 1950. Det syns att banvaktsstugan är borta på den nya bilden.

Min första fråga: är det rätt plats? Det syns ingen bebyggelse alls på de modernaste kartorna. I så fall, kan den kvarvarande stugan vara den byggnad som jag markerat med en röd pil? Den skulle ha kunnat vara en sidobyggnad till banvaktsstugan, kanske en bostadsbarack från banans byggnadstid för mer än hundra år sedan. Den liknar ju ingen banvaktsstuga, men jag vill minnas att en typ av bostadsbaracker såg ut ungefär så här. Men då återstår förstås frågan, varför låg den här och varför ligger den kvar? Det överlåter jag åt någon annan att fortsätta spekulera över.

[image]

[image]

/Jöran

av Baloo, Tuesday, October 21, 2008, 23:11 (5978 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Placeringen stämmer och det borde vara samma tomt vi talar om. Det här huset stämmer mycket bra med den byggnad som ligger mellan vägen och den f d banvaktsstugan på kartan. Jag fick ett intryck av att huset hade använts som bostadshus men kan det helt enkelt vara tal om ett väldigt omfattande uthus? Barack för tillfälliga banarbetare?

Personalhus?

av Rasmus Axelsson, Wednesday, October 22, 2008, 10:09 (5977 dagar sedan) @ Baloo

[image]

Kastar ut en fråga till de som har lite extra koll på järnvägsbyggnader. Såg denna byggnad en bit söder om Sandträsk på Malmbanan men hittar inget på banvakt.se som tyder på att detta skulle vara en banvaktsstuga.

Utan att se fler bilder på huset och gärna en beskrivning av planlösningen kan jag inte säga om det rör sig om ett hus som byggts efter en banvaktstugeritning. Har du något mer att visa?

Den ligger dock alldeles intill spåret och har en rejäl jordkällare som känns väldigt påkostad jämfört med vad andra hus i området har.

De flesta järnvägsbyggnader ligger ju nära spåret, men jag antar att du med detta försöker visa på att det inte är en järnvägsbyggnad?

Någon som kan kasta lite ljus på detta?

Som jag skrev är jag osäker utan att få se mer... man man skulle kunna tänka sig att det är hus som ursprungligen byggts efter banvaktstugeritning men som byggts till men det skulle också kunna vara någon form av personalhus för typ stationskarlar eller en banmästarexpedition med tillhörande manskapsrum...

Personalhus?

av Baloo, Wednesday, October 22, 2008, 11:53 (5977 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

[image]

Kastar ut en fråga till de som har lite extra koll på järnvägsbyggnader. Såg denna byggnad en bit söder om Sandträsk på Malmbanan men hittar inget på banvakt.se som tyder på att detta skulle vara en banvaktsstuga.

Utan att se fler bilder på huset och gärna en beskrivning av planlösningen kan jag inte säga om det rör sig om ett hus som byggts efter en banvaktstugeritning. Har du något mer att visa?

[image]

[image]

Två bilder till av interiören, om än inte så översiktliga. Det syns iaf nån sorts väggbyggnadsstil med panel och lite av taket. Detta är ifrån det rum som utgjorde mitten av byggnaden. I båda ändarna låg kvadratiska rum, det ena med en större port mot vägen och ett djup som nog tillät en kortare hästdragen vagn på sin höjd. Det andra utrymmet på andra sidan var nu inrett som pentry men bar också tecken på sentida ombyggnader så jag antar att det kan vara en efterkonstruktion.

Den ligger dock alldeles intill spåret och har en rejäl jordkällare som känns väldigt påkostad jämfört med vad andra hus i området har.

De flesta järnvägsbyggnader ligger ju nära spåret, men jag antar att du med detta försöker visa på att det inte är en järnvägsbyggnad?

Nja, spåret låg ca 15-20 m bakom ryggen på mig då jag tog exteriörbilden och dessutom ligger stugan symetriskt mot spåret, det var därför jag misstänkte att det varit en järnvägsrelaterad byggnad. Spåret skymtar f ö lite utanför fönstret på den första av interiörbilderna.

Någon som kan kasta lite ljus på detta?

Som jag skrev är jag osäker utan att få se mer... man man skulle kunna tänka sig att det är hus som ursprungligen byggts efter banvaktstugeritning men som byggts till men det skulle också kunna vara någon form av personalhus för typ stationskarlar eller en banmästarexpedition med tillhörande manskapsrum...

Ok, det kan jag tänka mig. Kanske har man haft några våningssängar inne i mittenrummet och så en enklare kokvrå i det som sedermera fått tapeter och ett lite mer seriöst pentry. För orienteringen i byggnaden så är det "pentryt" till vänster på översiktsbilden, något mellanrum till höger därom, "manskapsrummet" och sedan längst till höger "garaget".

[image]

Jordkällaren var som sagt en ganska seriös sak. Den hade två rum innanför en liten hall vilket fick mig att haja till. Har aldrig sett en jordkällare av det snittet vid en banvaktsstuga så det kan ju också tyda på att det var mer än så på denna plats.

beredskapsbarack?

av Staffan Granath, Wednesday, October 22, 2008, 12:58 (5977 dagar sedan) @ Baloo

Ok, det kan jag tänka mig. Kanske har man haft några våningssängar inne i mittenrummet och så en enklare kokvrå i det som sedermera fått tapeter och ett lite mer seriöst pentry. För orienteringen i byggnaden så är det "pentryt" till vänster på översiktsbilden, något mellanrum till höger därom, "manskapsrummet" och sedan längst till höger "garaget".

[image]

Jordkällaren var som sagt en ganska seriös sak. Den hade två rum innanför en liten hall vilket fick mig att haja till. Har aldrig sett en jordkällare av det snittet vid en banvaktsstuga så det kan ju också tyda på att det var mer än så på denna plats.

Jag ger upp, jag har hållt på att leta efter en bok som farfar hade om försvaret under första världs-kriget.
det får bli en avskrift av min kolföreningsbaserade inbyggda hårddisk och vad den minns.

Under första världskriget ställdes det upp en stor mängd garnisioner och vaktstyrkor längs olika banor, främst stambanorna men antagligen också malm-banan då väl den ansågs som rätt bra att ha hel.;-)
dom låg på ca 5-10 km avstånd eller vid broar mm.
när konflikten drog ut på tiden så blev de provisoriska förläggningarna ersatta med permanenta hus och förråd och jag vill minnas att husen var rätt lika det på bilden.
förläggningen skulle rymma 12 man + ett befäl vilket verkar rätt rimligt med storleken, men om det fanns en standard nå vara osagt.

det bör ha funnits ett ammunitionsförråd vilket kan ha varit "jordkällaren".
patrullerna hade också tillgång till dressiner eller cyklar att bevaka sträckan men de skjulen etc är nog sedan länge förintade.

husen var hastigt hoppsatta och blev nog inte långlivade då de inte hade någon funktion efter kriget, även om ett antal rustades upp under andra världskriget.

kan det vara så att det är ett av dessa som finns kvar.:-|

storleken verkar rimlig och det har ett separat rum för befälet, vanligtvis en löjtis eller sergeant, och som sagt jordkällaren verkar väl kraftig att förvara hjortronsylt i.

stolen tror jag inte är från den tiden däremot :-D

funderingar från det idag fredligt sinnade horndal;-)

beredskapsbarack?

av Baloo, Wednesday, October 22, 2008, 14:45 (5977 dagar sedan) @ Staffan Granath

Intressant! Dina spekulationer låter ju minst sagt rimliga!

PS. Stolen kändes förvisso gammal men jag kan hålla med om att den nog inte var av 1910-talsstuk... :-P DS.

Personalhus?

av Jöran Johansson, Thursday, October 23, 2008, 09:04 (5976 dagar sedan) @ Baloo

Källaren har säkerligen hört till den rivna banvaktsstugan. Den var ju en dubbelstuga och då var det vanligt att även källaren var dubbel, så att till varje lägenhet hörde en särskild del av källaren. Oftast hade varje del en särskild ingång, men klimatet här gjorde det förmodligen lämpligare med en enda ytterdörr.

/Jöran