Några av de senaste inläggen diskuterar dragfordon som har varit i tjänst på banorna Landeryd - Falköping och (Falköping) - Vartofta - Tidaholm under 1950-talet. Bilden är något suddig. Jag kan inte göra mycket för att öka dess skärpa, bara konsultera mitt (också det något suddiga!) minne och ta fram några icke dokumenterade fragment i ljuset. Jag befann mig ganska ofta i Limmared under 50-talets mitt, alltså då dieselloken och YB06 kom in i bilden. Jag reste också mellan Limmared och Halmstad då och då vid denna tid.
I början såg jag XF1+C05 i tågen 2622, 2623, 2624 och 2625, möjligen avlösta av ånglok ibland. Från 1956 kunde man se T4 i 2624 och följaktligen i andra tåg enligt omloppsplanen. Och jag håller med om det lätt bisarra intrycket av T4 + 6 axlars tåg. Loket var dubbelt så tungt som vagnarna, så energianvändningen kan man ha synpunkter på...
Jag vill bestämt hävda att jag sett L26 eller L27 i tåg 2626 i Limmared, men det kan ju vara en undantagsföreteelse, och jag kan inte avgöra tidpunkten. Under 1956 och 1957 reste jag några gånger Limmared - Landeryd - Halmstad med tågen 2621 - 2501. 2621 hade då T2-lok, 2501 T4 eller möjligen T1.
Snälltågen 51/52 Falköping - Halmstad kördes med ensam Y03 (de hade väl inga koppel vid den tiden?) såvitt jag minns, inte den något mindre Y02 från HNJ, vilket man kan förvånas något över. Jag inbillar mig att resandet var i snabbvagnstågen Nässjö - Halmstad än i dem på Falköpingslinjen.
Omkring årsskiftet 1957-58 reste jag och en likasinnad kompis Halmstad - Kinnared - Ullared - Axelfors - Hillared - Borås i en sammanhängande tågkedja under en eftermiddag/kväll. Mellan Halmstad och Ullared bestod tåget av en ensam Y02 av TRJ-typen.
Det sägs i ett inlägg att DEVA-vagnarna nr 1 och 2 skulle ha dragit betor i Skåne. Är det verkligen möjligt? Dessa vagnar hade ju bara en motoreffekt av 90 hk (66kW), och det tycks mig vara för lite för att ta några vagnar på släp.
För klarhetens skull vill jag också nämna att de f d HNJ-banorna till och med 1957 hörde till SJ VI distrikt i Borås, och fordonen hörde till 25 maskinsektionen, vanligen med placering vid lokstationen i Halmstad.
Såvitt jag förstår har X05 nr 20, som denna tråd ursprungligen handlade om, aldrig ha varit aktuell på f d HNJ-banorna.
Sven B