Tågsamansättning till Eskilstuna på tidigt 80-tal (Fordon: allmänt)

av Niklas O, Wednesday, October 22, 2008, 21:05 (5878 dagar sedan)

Jag har en gång åkt tåg från Stockholm till Eskilstuna på början av 80-talet. Dragkraft var ett Rapid lok och jag undrar nu vad det kan ha varit för vagnar efter. Nu har ju det kommit i H0 60-tals vagnar från NMJ och jag undrar om det var 60-talare som användes i tågen, eller om det var modernare 80-talarna. Kan tänka mig att tiden för detta kan ha varit runt vår / höst 80-82 kanske. För från 82-83 hade vi hyrbil på somrarna då åkte vi bil istället.


Niklas :o)

Tilläggs fråga om Rapid

av Niklas O, Wednesday, October 22, 2008, 21:27 (5878 dagar sedan) @ Niklas O

När kom den målning som jag mins, den orange med vit rand. Och när försvann dom stora strålkastarna? Fanns dom strålkastarna även på loken som vart orange / vita.


Niklas :o)

Tilläggs fråga om Rapid

av Ola Almquist, Wednesday, October 22, 2008, 21:38 (5878 dagar sedan) @ Niklas O

Om jag inte minns fel levererades loken 990 - 994 i den orange/vita färgsättningen. När de övriga målades om vet jag inte. På [link=http://www.janlindahl.se/svel_sj/index0003.htm]Jan Lindahls[/link] sida kan man se lok med både gamla och nya strålkastare. Det borde ha varit omkring 1973 man bytte.

M.v.h.
Ola

Tilläggs fråga om Rapid

av Hans Broman, Wednesday, October 22, 2008, 22:28 (5878 dagar sedan) @ Ola Almquist

Om jag inte minns fel levererades loken 990 - 994 i den orange/vita färgsättningen. När de övriga målades om vet jag inte. På [link=http://www.janlindahl.se/svel_sj/index0003.htm]Jan Lindahls[/link] sida kan man se lok med både gamla och nya strålkastare. Det borde ha varit omkring 1973 man bytte.

M.v.h.
Ola

Jag har för mig att det omkring 1965 bara fanns ett eller möjligen två Ra-lok som hade den ursprungliga färgsättningen kvar.

Tilläggs fråga om Rapid

av Sid, Wednesday, October 22, 2008, 23:24 (5878 dagar sedan) @ Hans Broman

Om jag inte minns fel levererades loken 990 - 994 i den orange/vita färgsättningen. När de övriga målades om vet jag inte. På [link=http://www.janlindahl.se/svel_sj/index0003.htm]Jan Lindahls[/link] sida kan man se lok med både gamla och nya strålkastare. Det borde ha varit omkring 1973 man bytte.

M.v.h.
Ola


Jag har för mig att det omkring 1965 bara fanns ett eller möjligen två Ra-lok som hade den ursprungliga färgsättningen kvar.

Ra 846 ommålades 1964
Ra 847 ommålades 1961
Ra 987 ommålades före 1968
Ra 988 ommålades 1967
Övriga Ra levererades i nya målningen.

Marchalljus började monteras 1972.

Mvh/Sid

Tilläggs fråga om Rapid

av Ola Almquist, Wednesday, October 22, 2008, 23:26 (5878 dagar sedan) @ Sid

Visst ja, 989 - 994 menade jag.

M.v.h.
Ola

Tågsammansättning till Eskilstuna på tidigt 80-tal

av Hans Broman, Wednesday, October 22, 2008, 22:42 (5878 dagar sedan) @ Niklas O

Jag har en gång åkt tåg från Stockholm till Eskilstuna på början av 80-talet. Dragkraft var ett Rapid lok och jag undrar nu vad det kan ha varit för vagnar efter. Nu har ju det kommit i H0 60-tals vagnar från NMJ och jag undrar om det var 60-talare som användes i tågen, eller om det var modernare 80-talarna. Kan tänka mig att tiden för detta kan ha varit runt vår / höst 80-82 kanske. För från 82-83 hade vi hyrbil på somrarna då åkte vi bil istället.

Niklas :o)

Jag har nu tagit mig en titt på mina foton av Ra-dragna tåg på Eskilstunabanan under de år du frågar om, och de bekräftar min minnesbild: För det mesta fyra (ibland fem) vagnar, varav ingen med resgods (BF, F). Bara tre vagnar på en bild, å andra sidan hela sju vagnar på en annan bild (från en söndagskväll).

På en bild från 1980 ingick nästan bara 40-talsvagnar i tåget (däribland B3 som ju var kraftigt moderniserad), men på bilderna från 1981-83 var tågen blandade av 40-talsvagnar (oftast B15) och 60-talsvagnar. I några av fallen förekom dessutom enstaka nitade 30-talsvagnar bland de 4-5 vagnarna. Med andra ord var det inte några epokmässigt enhetliga tåg. 80-talare såg jag aldrig i dessa tåg - de gick på huvudlinjerna när de var nya.

Tågsammansättning till Eskilstuna på tidigt 80-tal

av Niklas O, Wednesday, October 22, 2008, 22:47 (5878 dagar sedan) @ Hans Broman

Tack för svaren.

Riktig blandning på tågen då uppenbart. Då känns det ganska fritt val om vad man vill dra efter ett Ra för att motsvara ett Eskilstuna tåg. Så det kanske blir ett tåg med tre 60-talare och ett Ra kanske på nästa modulkörning. Bara man hittar ett Ra med rätt målning som går bra.


Niklas :o)

Tågsammansättning till Eskilstuna på tidigt 80-tal

av Rolf Segelström, Wednesday, October 22, 2008, 23:15 (5878 dagar sedan) @ Hans Broman

Javisst gick det nitade 30-tals vagnar. Det glömde jag!
/Roffe

Tågsamansättning till Eskilstuna på tidigt 80-tal

av Rolf Segelström @, Wednesday, October 22, 2008, 22:50 (5878 dagar sedan) @ Niklas O

Jag har en gång åkt tåg från Stockholm till Eskilstuna på början av 80-talet. Dragkraft var ett Rapid lok och jag undrar nu vad det kan ha varit för vagnar efter. Nu har ju det kommit i H0 60-tals vagnar från NMJ och jag undrar om det var 60-talare som användes i tågen, eller om det var modernare 80-talarna. Kan tänka mig att tiden för detta kan ha varit runt vår / höst 80-82 kanske. För från 82-83 hade vi hyrbil på somrarna då åkte vi bil istället.


Niklas :o)

Hej Niklas!
Jag körde några tåg till "Smedstan" de åren. Loket var Ra och någon gång F. Vagnarna är knepigare eftersom jag är dålig på littera men jag gör ett försök.
Oftast medföljde en resgodsvagn av stål och veranda i ena enden. Den hade rundat tak och var ofta märkt TGOJ. Sj hade lika dan som följde med ibland. Det finns/fanns dieselfinkor med samma utseende. Vagnarna var B8 eller snarlikt (40 och 50-talsvagnar). En udda som gick var TGOJ vagn från 50-talet(?). 60-talsvagnar förekom men ganska sällan. Någon enstaka stor salongsvagn. Vagnarna var äldre än 60-talet som jag minns dem.
/Roffe

Tåg från Eskilstuna i mitten på 60-talet

av Borhell, Thursday, October 23, 2008, 01:08 (5878 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Apropå Eskilstuna - Stockholm undrar jag om någon kan vara vänlig och kolla vad den vanligaste restiden var mellan dessa orter i mitten på 60-talet.
Tack på förhand!
Borhell.

Tåg från Eskilstuna i mitten på 60-talet

av Hans Broman, Thursday, October 23, 2008, 21:53 (5877 dagar sedan) @ Borhell

Apropå Eskilstuna - Stockholm undrar jag om någon kan vara vänlig och kolla vad den vanligaste restiden var mellan dessa orter i mitten på 60-talet.
Tack på förhand!
Borhell.

Under tidtabellsperioden 1964/65 låg restiden mellan 1.42 och 1.48 för de tre tågpar som bestod av TGOJ fyrdelade motorvagnssätt, senare kända som X20. För de tre loktågsparen Eskilstuna - Stockholm låg restiden mellan 1.52 och 2.25. (Dessutom fanns ett loktågspar Stockholm - Strängnäs med anslutning i Åkers styckebruk till elrälsbuss till Eskilstuna och vice versa.)

Tågsamansättning till Eskilstuna på tidigt 80-tal

av Hans Broman, Thursday, October 23, 2008, 22:23 (5877 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Jag har en gång åkt tåg från Stockholm till Eskilstuna på början av 80-talet. Dragkraft var ett Rapid lok och jag undrar nu vad det kan ha varit för vagnar efter. Nu har ju det kommit i H0 60-tals vagnar från NMJ och jag undrar om det var 60-talare som användes i tågen, eller om det var modernare 80-talarna. Kan tänka mig att tiden för detta kan ha varit runt vår / höst 80-82 kanske. För från 82-83 hade vi hyrbil på somrarna då åkte vi bil istället.

Niklas :o)


Hej Niklas!
Jag körde några tåg till "Smedstan" de åren. Loket var Ra och någon gång F. Vagnarna är knepigare eftersom jag är dålig på littera men jag gör ett försök.
Oftast medföljde en resgodsvagn av stål och veranda i ena enden. Den hade rundat tak och var ofta märkt TGOJ. Sj hade lika dan som följde med ibland. Det finns/fanns dieselfinkor med samma utseende. Vagnarna var B8 eller snarlikt (40 och 50-talsvagnar). En udda som gick var TGOJ vagn från 50-talet(?). 60-talsvagnar förekom men ganska sällan. Någon enstaka stor salongsvagn. Vagnarna var äldre än 60-talet som jag minns dem.
/Roffe

Jag är rädd att du (Roffe) tänker på sammansättningen i de tåg som gick Stockholm - Eskilstuna ungefär 1968-77. Vartannat av dessa persontåg drogs av D-lok, vartannat av TGOJ Bt. Även konduktörspersonalen tillhandahölls alternerande av SJ och TGOJ. Samma gällde också vagnsätten. Grundsammansättningen för dem var i båda fallen tvåaxlig resgodsvagn, boggivagn AB och två andraklass boggivagnar. Det var sällsynt att 60-talsvagnar ingick i dessa tåg under denna period.

Omkring 1977 (osäker på exakt år) lades trafikeringen om helt och kopplades ihop med snälltågen Stockholm - Köping - Hallsberg, alltså genomgående tåg på Stockholm C. De första åren drog F-lok, därefter Ra och längre fram Rc. Under denna period var det för det mesta två 60-talsvagnar i tågen. Nästan alltid fanns då förstaklassutrymmet i en A2-vagn.

Tågsamansättning till Eskilstuna på tidigt 80-tal

av Fredrik Lundström, Thursday, October 23, 2008, 23:10 (5877 dagar sedan) @ Hans Broman

Jag har en gång åkt tåg från Stockholm till Eskilstuna på början av 80-talet. Dragkraft var ett Rapid lok och jag undrar nu vad det kan ha varit för vagnar efter. Nu har ju det kommit i H0 60-tals vagnar från NMJ och jag undrar om det var 60-talare som användes i tågen, eller om det var modernare 80-talarna. Kan tänka mig att tiden för detta kan ha varit runt vår / höst 80-82 kanske. För från 82-83 hade vi hyrbil på somrarna då åkte vi bil istället.

Niklas :o)


Hej Niklas!
Jag körde några tåg till "Smedstan" de åren. Loket var Ra och någon gång F. Vagnarna är knepigare eftersom jag är dålig på littera men jag gör ett försök.
Oftast medföljde en resgodsvagn av stål och veranda i ena enden. Den hade rundat tak och var ofta märkt TGOJ. Sj hade lika dan som följde med ibland. Det finns/fanns dieselfinkor med samma utseende. Vagnarna var B8 eller snarlikt (40 och 50-talsvagnar). En udda som gick var TGOJ vagn från 50-talet(?). 60-talsvagnar förekom men ganska sällan. Någon enstaka stor salongsvagn. Vagnarna var äldre än 60-talet som jag minns dem.
/Roffe


Jag är rädd att du (Roffe) tänker på sammansättningen i de tåg som gick Stockholm - Eskilstuna ungefär 1968-77. Vartannat av dessa persontåg drogs av D-lok, vartannat av TGOJ Bt. Även konduktörspersonalen tillhandahölls alternerande av SJ och TGOJ. Samma gällde också vagnsätten. Grundsammansättningen för dem var i båda fallen tvåaxlig resgodsvagn, boggivagn AB och två andraklass boggivagnar. Det var sällsynt att 60-talsvagnar ingick i dessa tåg under denna period.

Omkring 1977 (osäker på exakt år) lades trafikeringen om helt och kopplades ihop med snälltågen Stockholm - Köping - Hallsberg, alltså genomgående tåg på Stockholm C. De första åren drog F-lok, därefter Ra och längre fram Rc. Under denna period var det för det mesta två 60-talsvagnar i tågen. Nästan alltid fanns då förstaklassutrymmet i en A2-vagn.

Äldre kollegor som jobbat på dåvarande LLC (lokledningscentralen) i Tomteboda pratade om att en av anledningarna till att Ra gick på Eskilstunabanan var att de då alltid var i närheten av Hagalund, då de ofta gick sönder. :-)

Tågsamansättning till Eskilstuna på tidigt 80-tal

av Rolf Segelström, Friday, October 24, 2008, 01:16 (5877 dagar sedan) @ Hans Broman

Det är väl bara att hålla med. Jag blandar ihop som vanligt. Men nog har jag varit med om Du, F och Ra till Et. Bt kördes ju av TGOJ+motorvagnstågen.
Jag försökte minnas vagnar och det var ännu svårare. Allt går ju att ställa till rätta.
Mvh: Roffe