Signalreglering i Ludvika? (Signaler/säkerhet)
Smedjebackens Jernväg korsade BJ station i nästan rät vinkel i norra änden av Ludvika station. Detta under närmare 30 år tills banan nedlades. Hur signalreglerades denna korsning?/HK
Vid bankorsningen tycks det ha funnits en skivsignal som gällde för BJ-tåg i båda riktningarna. Signalen visade normalt "stopp" mot BJ. Detta framgår av ett [link=http://ekeving.se/b/gdg/regl_mm/BJ_Cirk_pass_broar_stnr_1885.pdf]BJ-cirkulär från 1885 [Sveriges Järnvägsmuseum] [/link]. Bestämmelserna om Ludvika finns på sidan 10.
Dessutom fanns det på vanligt sätt skivsignaler vid BJ-bangårdens yttersta växlar. BJ-tåg på väg norrut skulle alltid stanna minst 100 meter före bankorsningen. Sedan skulle lokföraren observera att stationsföreståndaren visade avgångssignal OCH att skivsignalen vid bankorsningen ställdes om från "stopp" till "varsamhet".
BJ-tåg på väg söderut skulle stanna minst 100 meter utanför yttersta växeln och blåsa i visslan. Därefter skulle föraren iakttaga att skivsignalen vid yttersta växeln ställdes om från "stopp" till "varsamhet". Skivsignalen vid bankorsningen skulle då ha ställts till "stopp" för Wessman - Barkens järnväg (Smedjebackens järnväg), men detta tycks BJ-föraren inte ha behövt observera.
Även vid växlingsrörelser (stationsrörelser) skulle skivsignalen vid bankorsningen vridas.