Semaforer med vingen rakt nedåt, Brunsberg (Signaler/säkerhet)
Det finns två bilder på Samlingsportalen som visar semaforer med vingen rakt nedåt; och de är från en helt annan tidsålder än det tjänstgöringsreglemente Gunnar Ekeving lade upp här i gårkväll.
Bägge bilderna är från SJ under 1930-talet, och jag har absolut ingen förklaring till fenomenet.
=================
Bilden från Brunsberg skall enligt uppgift vara tagen 1935 i samband med förberedelserna för elektrifieringen av Nordvästra Stambanan. Bla ändrades spåren på bangården och banken över Värmeln förstärktes samtidigt som svängbron i banken byttes ut mot fast bro i högre läge. Sten togs i ett nytt stenbrott söder om gamla Brunsbergstunnelns västra mynning. På denna plats mynnar nu den nya tunneln. I bildens mitt syns också det korta lastspåret ned till Värmeln med timmerlastbryggan. Till vänster syns bvstu 399 Brunsberg som tyvärr revs för drygt ett år sedan.
Frågan är om den ur bruk tagna semaforen signalreglerade den ovannämnda fd rörliga bron som alltså 1935 var borttagen? Denna rörliga bro hade ursprungligen legat i WSB bank vid Liljeholmen, och ersatts av en dubbelspårig svängbro i samband med byggandet av Sammanbindningsbanan./HK