Rommehed (Historiskt material)

av Silo, Wednesday, April 08, 2015, 17:37 (3605 dagar sedan)

Var till Romme(hed) f.d. militäranläggning igår och såg då ett hus som arkitekturiskt påminde om en järnvägsstation. Det verkade även ha suttit en stationsnamnskylt på byggnaen och man kunde ana rester av en banvall. Finns det någon som känner till fakta kring detta?

Rommehed

av BM, Thursday, April 09, 2015, 08:55 (3605 dagar sedan) @ Silo

De flesta husen på Rommehed är byggda i tidstypisk sekelskiftsarkitektur, med en nertonad tidstypisk touch. Lite Zetterlwallskt liksom.

Så vitt jag känner till fanns aldrig någon spårsnknytning.
Det skulle i så fall varit till Stora Tuna, men någon sådan är inte känd (av mej) och kan inte heller återfinnas i terrängen

Rommehed

av Hans Broman, Thursday, April 09, 2015, 09:02 (3605 dagar sedan) @ Silo

Var till Romme(hed) f.d. militäranläggning igår och såg då ett hus som arkitekturiskt påminde om en järnvägsstation. Det verkade även ha suttit en stationsnamnskylt på byggnaen och man kunde ana rester av en banvall. Finns det någon som känner till fakta kring detta?

Kan du precisera var huset står?

Rommehed

av Silo, Friday, April 10, 2015, 14:56 (3603 dagar sedan) @ Hans Broman

Vid hörnet av Rommevägen och Nybrovägen.

Rommehed

av Ante Svensson, Friday, April 10, 2015, 16:54 (3603 dagar sedan) @ Harald

Den byggnaden är kopplad till regementet och byggd i samma stil som många av de andra byggnaderna där. Den är enklare än officersmässen mm men stilen är densamma.

Någon spåranslutning till Stora Tuna station har inte funnits från regementet. De lossade tågen vid stationen och marcherade till regementet genom Romme. När officerarna lossade sina hästar och sedan red i formation upp var en ståtlig syn som många gick ut för att beskåda.

Ante Svensson
bördig från Rommehed

Rommehed - Lustigt...

av Kurt G Möller, Friday, April 10, 2015, 20:01 (3603 dagar sedan) @ Ante Svensson

...på Roslagsbanan hade vi en förare som hette Rommehed - men jag TROR att han var infödd gute. Många GJ-gubbar flyttade ju till fastlandet hösten 1960...

Rommehed - Lustigt...

av Stefan Isaksson, Friday, April 10, 2015, 20:38 (3603 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Jag är inte helt säker på att H Rommehed var infödd gute. Han kan ha hamnat på Gotland när han gjorde lumpen. (Jag vet med bestämdhet att han gjorde lumpen på Gotlands Regemente, men jag kommer inte ihåg den dåtida regementsbeteckningen: E18 eller E27 borde det varit. E betydde cykelregemente, tydligtvis en unik regementsform för Sverige).

Och även om han var infödd, så var det säkert någon en eller två generationer före honom som tog namnet.

SI

Rommehed - Lustigt...

av jhje, Friday, April 10, 2015, 21:05 (3603 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

I sin tid hette Gotlands infanteriregemente I 18 som senare blev pansarburet med P 18 som beteckning

Rommehed - Lustigt...

av Granis, Friday, April 10, 2015, 22:16 (3603 dagar sedan) @ jhje

Gotlands regemente övertog beteckningen I 18 från Västmanlands regemente när det sistnämnda lades ned 1927. Pansarregemente, och därmed P 18, blev det 1963. Innan 1927 betecknades gotlänningarna som I 27. Jag har inte koll på när dessa sifferbeteckningar kom till; men troligen i samband med värnpliktsystemet och "kasernbyggandet" (= inflyttandet av regementena från diverse exercisfält) strax efter förra sekelskiftet?

/ L G

... som alltså fortsätter med den militärhistoriska utvikningen :-)

Rommehed - Lustigt...

av Kjell Aghult, Saturday, April 11, 2015, 11:25 (3602 dagar sedan) @ Granis

Gotlands regemente övertog beteckningen I 18 från Västmanlands regemente när det sistnämnda lades ned 1927. Pansarregemente, och därmed P 18, blev det 1963. Innan 1927 betecknades gotlänningarna som I 27. Jag har inte koll på när dessa sifferbeteckningar kom till; men troligen i samband med värnpliktsystemet och "kasernbyggandet" (= inflyttandet av regementena från diverse exercisfält) strax efter förra sekelskiftet?

Enligt brevsvar från Armémuseum 2011 användes dagens skrivsätt (T 2, P 2 etc)
första gången i 1914 års rulla. Numreringsordning hade dock införts redan 1816 av blivande kung Karl XIV Johan. T ex "Nr 3. Kungl. Livregementets husarkår". Ordningsföljden regementena emellan härstammar delvis ända från
Gustav Vasas tid och fastställdes i 1634 års regeringsform. Den förändrades dock flera gånger.

Rommehed - Lustigt...

av John T, Friday, April 10, 2015, 21:09 (3603 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Jag är inte helt säker på att H Rommehed var infödd gute. Han kan ha hamnat på Gotland när han gjorde lumpen. (Jag vet med bestämdhet att han gjorde lumpen på Gotlands Regemente, men jag kommer inte ihåg den dåtida regementsbeteckningen: E18 eller E27 borde det varit. E betydde cykelregemente, tydligtvis en unik regementsform för Sverige).

Det var märkligt det där med "E", det känner i alla fall jag inte igen någonstans ifrån. Gotlands regemente har mig veterligen inte betecknats med något annat än I27, sedan I18 och slutligen P18. (Ska man vara petig hette det väl MekB18 några år också.)

Gotlands regemente blev väl förvisso ett sådant där "cykelregemente" en tid, men något annat än de uppräknade beteckningarna lär det ju inte ha haft?

Nåväl, en inte så järnvägshistorisk utvikning, förvisso.

Rommehed - Lustigt...

av NerdBoy, Friday, April 10, 2015, 23:27 (3603 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Jag är inte helt säker på att H Rommehed var infödd gute. Han kan ha hamnat på Gotland när han gjorde lumpen. (Jag vet med bestämdhet att han gjorde lumpen på Gotlands Regemente, men jag kommer inte ihåg den dåtida regementsbeteckningen: E18 eller E27 borde det varit. E betydde cykelregemente, tydligtvis en unik regementsform för Sverige).

Och även om han var infödd, så var det säkert någon en eller två generationer före honom som tog namnet.

SI

Får man gissa ett ni pratar om Karl Harry Romehed (med ett m), född 1925? I så fall var han sörmlänning, Helgesta socken, men hans hustru var född i Valls socken på Gotland.

1970 bodde de i Grindtorp i Täby, men när de gick bort 1999 resp 2009 var de skrivna i Visby.

Rommehed - Lustigt...

av Kurt G Möller, Saturday, April 11, 2015, 00:44 (3603 dagar sedan) @ NerdBoy

Tack! Harry R. måste ha gått i pension ca 1980-81 - rätt??

Rommehed - Lustigt...

av Stefan Isaksson, Saturday, April 11, 2015, 17:37 (3602 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Tack! Harry R. måste ha gått i pension ca 1980-81 - rätt??

Då skulle Harry Romehed gått i pension tre-fyra år i förtid, om han var född 25 (något jag inte kommer ihåg).
Det tror jag inte att han gjorde. Pension kring 85 låter helt rimligt.

SI

Gagg till kaffet, del förtioörton: Rommehed och Grisen

av Bobo L, Tuesday, April 14, 2015, 12:26 (3599 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Åhå, lokf Rommehed? Jag var ibland växlarbas på Östra station, och en sådan dag i början-mitten av 80-talet var det brist på dragkrafter. Vid sådana tillfällen brukade Nasse Nöff få ge sig ut och röra på sig, ibland en 22-milatur rent av, så länge tågen gick till Rimbo.

Nasse Nöff är alltså Roslagsbanans lok Bap 3250, som betraktades som opålitligt och allmänt lite eljest. Två retursvängar till Rimbo, eller senare Kårsta, kunde väl dock anses som ett lämpligt dagsverke för Nasse. Avgången från Sthlm Östra i tåg 708 kl 9.27, åter som 709 kl 12.58, och tåg 712 kl 13.27, åter som tåg 713 kl 16.58 var då ett litet miniomlopp med lok och två pass (personvagnar) som kunde avdelas för tex Grisen eller kanske en större dragkraft men som av något skäl linkade fram med en avstängd motorgrupp.

När lokf Rommehed frågade mig vilken dagkraft han skulle klargöra för Rimbotåget och fick besked om att dagens nummer var 3250 blev han inte glad. Inte ett dugg glad någonstans alls, faktiskt. Irriterad och hörbart muttrande vandrade Rommehed ut på bangården för att klargöra "Grisen" och när min kollega på växlingen skulle växla ner tåget till plattformen var Rommehed rent ut skitsur!

3,5 timme senare när tåg 709 återvände till östra mötte jag en avlöst och strålande glad Rommehed ute på plattformen som glatt meddelade att körningen gått bra och att det varit riktigt roligt att köra gris! Ha! :-)

/Bobo L

Grislänkar:

Grisbild från Sthlm Ö

Grisen blir nesligen hemsläpad till verkstaden av hjälpande dragkraft (bild från Oldsmobile här på forumet)

Länk till tråden där ovanstående bild förekommer

Om grisen på Tydal

Oldsmobiles bild på Nöffe

En fem år gammal tråd om Grisen mm

Gagg till kaffet, del förtioörton: Rommehed och Grisen

av MAWJ1, Tuesday, April 14, 2015, 15:48 (3599 dagar sedan) @ Bobo L

Lokförare Harry Rommehed kom som konduktör från Gotland till Roslagsbanan i samband med nedläggningen av järnvägen på ön, blev tågmästare på RB 1972, gick lokförarkursen 1973 och fick pension som lokförare 1985.

Grisens ordinarie omloppsplan vardagar 1974-81 följande:
Pt 708 Stockholm Östra-Rimbo, Avg.09:27
709 Rimbo-Stockholm Östra, Ank.12:58

712 Östra-Rimbo, Avg.13:27
713 Rimbo-Östra, Ank.16:58

720 Östra-Rimbo, Avg.19:27
723 Rimbo-Östra, Ank.22:58

Körde grisen många gånger, aldrig något som helst problem med honom, han gick hur bra som helst i spåret, rolig att köra, gav man bara f:n i att pressa honom med P-kvappen vilken förbkopplade stegringsrelät så funkade allt.

Gagg till kaffet, del förtioörton: Rommehed och Grisen

av Kurt G Möller, Tuesday, April 14, 2015, 17:14 (3599 dagar sedan) @ MAWJ1

Gustaf glömde nämna att lok 3250 även vissa år gick en tidig morgonsväng i 302-303 ToR Östra - Hägernäs - Östra.

Gagg till kaffet, del förtioörton: Rommehed och Grisen

av Christer Göransson, Tuesday, April 14, 2015, 19:07 (3599 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Gustaf glömde nämna att lok 3250 även vissa år gick en tidig morgonsväng i 302-303 ToR Östra - Hägernäs - Östra.

Det var väl när den gick i "Griståget", 302-303, 380-381 och 384-385 på morgonen samt 390-391, 394-395 på eftermiddagen?

/Christer

Gagg till kaffet, del förtioörton: Rommehed och Grisen

av Kurt G Möller, Wednesday, April 15, 2015, 02:10 (3599 dagar sedan) @ Christer Göransson

Griståget hade lite olika upplägg - tidvis i kombination med ett par vändor till Rimbo, tidvis bara Hägernäspendel...!

Gagg till kaffet, del förtioörton: Rommehed och Grisen

av MAWJ1, Wednesday, April 15, 2015, 06:14 (3599 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Griståget hade lite olika upplägg - tidvis i kombination med ett par vändor till Rimbo, tidvis bara Hägernäspendel...!

Den s.k "Vedhögen", ett morgonrusningståg från Viggbyholm till Östra bestående av Gris(Bap 3250), en träpassvagn och Xoa2p 33 i tågets norra ände.
Tåget gick att cykla ikapp i backen mellan Roslags näsby och Enebyberg.:-D

Gagg till kaffet, del förtioörton: Rommehed och Grisen

av Bobo L, Friday, April 17, 2015, 00:15 (3597 dagar sedan) @ MAWJ1

Griståget hade lite olika upplägg - tidvis i kombination med ett par vändor till Rimbo, tidvis bara Hägernäspendel...!


Den s.k "Vedhögen", ett morgonrusningståg från Viggbyholm till Östra bestående av Gris(Bap 3250), en träpassvagn och Xoa2p 33 i tågets norra ände.
Tåget gick att cykla ikapp i backen mellan Roslags näsby och Enebyberg.:-D

Växlingspersonalen (och säkert andra också!) benämnde tåget ifråga som "Stora brädgår´n" eller "Lilla brädgår´n" beroende på mängden virke i tåget! :-D

Stor var brädgården om alla ingående fordon hade teakklädsel, om något eller flera fordon, tex en passvagn eller en passvagn hade plåtklädsel reducerades genast statusen till "liten" :-P