Gagg till kaffet, del förtioörton: Rommehed och Grisen (Historiskt material)

av Bobo L, Tuesday, April 14, 2015, 12:26 (3596 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Åhå, lokf Rommehed? Jag var ibland växlarbas på Östra station, och en sådan dag i början-mitten av 80-talet var det brist på dragkrafter. Vid sådana tillfällen brukade Nasse Nöff få ge sig ut och röra på sig, ibland en 22-milatur rent av, så länge tågen gick till Rimbo.

Nasse Nöff är alltså Roslagsbanans lok Bap 3250, som betraktades som opålitligt och allmänt lite eljest. Två retursvängar till Rimbo, eller senare Kårsta, kunde väl dock anses som ett lämpligt dagsverke för Nasse. Avgången från Sthlm Östra i tåg 708 kl 9.27, åter som 709 kl 12.58, och tåg 712 kl 13.27, åter som tåg 713 kl 16.58 var då ett litet miniomlopp med lok och två pass (personvagnar) som kunde avdelas för tex Grisen eller kanske en större dragkraft men som av något skäl linkade fram med en avstängd motorgrupp.

När lokf Rommehed frågade mig vilken dagkraft han skulle klargöra för Rimbotåget och fick besked om att dagens nummer var 3250 blev han inte glad. Inte ett dugg glad någonstans alls, faktiskt. Irriterad och hörbart muttrande vandrade Rommehed ut på bangården för att klargöra "Grisen" och när min kollega på växlingen skulle växla ner tåget till plattformen var Rommehed rent ut skitsur!

3,5 timme senare när tåg 709 återvände till östra mötte jag en avlöst och strålande glad Rommehed ute på plattformen som glatt meddelade att körningen gått bra och att det varit riktigt roligt att köra gris! Ha! :-)

/Bobo L

Grislänkar:

Grisbild från Sthlm Ö

Grisen blir nesligen hemsläpad till verkstaden av hjälpande dragkraft (bild från Oldsmobile här på forumet)

Länk till tråden där ovanstående bild förekommer

Om grisen på Tydal

Oldsmobiles bild på Nöffe

En fem år gammal tråd om Grisen mm


Hela tråden: