Stor vändskiva skrotas i Halmstad? (Byggnad)

av nicke, Sunday, October 26, 2008, 17:15 (5892 dagar sedan)

Enligt uppgift ska vändskivan som ligger bredvid lokstallet i halmstad tas bort snart. Den är av modell större, ca 20 m. Är det någon förening som kan vara intresserad?

Stor vändskiva skrotas i Halmstad?

av J Hjelm, Sunday, October 26, 2008, 20:20 (5892 dagar sedan) @ nicke

Enligt uppgift ska vändskivan som ligger bredvid lokstallet i halmstad tas bort snart. Den är av modell större, ca 20 m. Är det någon förening som kan vara intresserad?

Varfrån kommer uppgiften. I dagsläget hyr bland andra Bv plats i lokstallet som skivan "betjänar".

Alldeles oavsett så är den bra för museiföreningarna som ibland behöver vända sina lok i Halmstad....

Förmedla gärna mer ingående info så jag kan undersöka saken.

av Ulf Bergqvist, Sunday, October 26, 2008, 22:06 (5892 dagar sedan) @ nicke

Då kanske det oxå är hög tid att någon räddar Tekla, som fortfarande står och väntar på sin vanliga plats från den aktiva tiden...

Vem huserar i Halmstads lokstall idag?

av Per-Åke Lampemo, Sunday, October 26, 2008, 23:46 (5892 dagar sedan) @ nicke

Gå in på www.gotlandstaget.se och fliken "Gästbok" så finns det mer där.

/nicke

Vem huserar i Halmstads lokstall i idag? Är det Banverket? Eller står det tomt? Om det står tomt vore det väl ett utmärkt tillfälle för någon museitågsförening att försöka hyra...LJM kanske?
Undrar P-Å Lampemo

av Timmy Brolin @, Monday, October 27, 2008, 00:29 (5892 dagar sedan) @ J Hjelm

Uppgiften om att det finns planer på att riva skivan fick jag på jobbet (HMS, som huserar i gamla "Bongo" precis bredvid skivan) där de berättade lite om de kortsiktiga byggnadsplanerna i området.
Bv har mycket riktigt använt det enda lokstall som vändskivan betjänar i dag. Men enligt den information jag fick så ska de inte använda det stallet längre.

Spåren är sedan länge borttagna ur de flesta lokstallarna i Halmstad. Det finns endast spår kvar i två av de fem portarna på det sista lokstallet i Halmstad. Och endast ett av dessa används av Bv. Den andra porten har någon som bilgarage.
Eftersom spåren redan till största delen är borta så vet jag inte hur pass användbara dessa stall är för järnvägsföreningsändamål längre? Hur som helst så verkar det vara lite andra planer på gång för dessa stall.
Se bilden på hur det ser ut: http://brolin.mine.nu/lego/misc/skiva.jpg
Bv har vad jag vet använt porten bredvid den vita bilen.

Någon nämnde "Tekla", är det elavtagarvagnen som står bredvid skivan?

av Sune Nylén @, Monday, October 27, 2008, 09:11 (5891 dagar sedan) @ Timmy Brolin

Hej! Nej, Tekla var,enkelt förklarat, en hög vagn försedd men en upp och nedfällbar bygel i ena ändan och ett kontaktdon ,som passade till lokens strömavtagare i andra. Den kunde köras fram till ett lok som stod i stall,anslutas till loket och när sedan strömavtagaren på Tekla släpptes upp mot kontaktledningen utanför stallet kunde loket för egen maskin ta sig ut.:-) Sune

av Ulf Bergqvist, Monday, October 27, 2008, 10:20 (5891 dagar sedan) @ Timmy Brolin

Någon nämnde "Tekla", är det elavtagarvagnen som står bredvid skivan?

Ja, den står utanför din bild till höger.

av Per-Åke Lampemo, Sunday, October 26, 2008, 23:11 (5892 dagar sedan) @ nicke

Det vore väl riktigt dumt och skrota en fullt användbar 20 meters vändskiva!? Allra helst på ett ställe som Halmstad där det då och då finns behov att vända lok eller andra BV-fordon.
Men man upphör aldrig att förvånas...:-(

// P-Å Lampemo

av Tuva, Monday, October 27, 2008, 08:07 (5892 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Vår förening i Lagan Norregårdsbanan som ligger ca 6 mil i från Halmstad är behov av en vändskiva men detta är till normalspår tyvärr. Vi kör endast på smalspår 600mm.

Annars hade den suttit fint tycker jag. En sådan måste bevaras sån får absolut inte gå i graven tycker jag. Tänkte på dom i Ängelholm museumet där kan väll bevara den till ett bättre tillfälle tills man hitta en förening som kan ta hand om den ???.

Kramis Tuva
www.mj-portalen.se

Skrotade vändskivor i NV Skåne

av Carl-Erik Olsson @, just nu Hb, Monday, October 27, 2008, 18:37 (5891 dagar sedan) @ Tuva

Det vore väl riktigt dumt och skrota en fullt användbar 20 meters vändskiva!? Allra helst på ett ställe som Halmstad där det då och då finns behov att vända lok eller andra BV-fordon.
Men man upphör aldrig att förvånas...:-(

// P-Å Lampemo

Annars hade den suttit fint tycker jag. En sådan måste bevaras sån får absolut inte gå i graven tycker jag. Tänkte på dom i Ängelholm museumet där kan väll bevara den till ett bättre tillfälle tills man hitta en förening som kan ta hand om den ???.

Kramis Tuva

I Ängelholm fanns det en ytterligare vändskiva, som togs bort innan man började göra museum där, kanske 15-20 år sedan. Jag har t o m för mig att den kördes till Veteranjärnvägen (dåvarande "KLJ"?) och lades upp nere i Ljungbyhed, där den sedan skrotades. Kanske Uno P kan ge mer fakta om denna?

I Klippan var man annars bra på att skrota vändskivor. Innan dåvarande HVJ/KLJ fick tillträde där i början av 1980-talet fanns där en täckt 15m-skiva. Sedan lokstationen hade upphört att betjäna lok användes lokstallet bl a till att husera bussar i på ett inte ovanligt sätt. Givetvis råkade en buss backa ut på vändskivans trädäck och braka igenom. Detta ledde till att man istället för det enklaste att bara fylla upp med grus så skrotade man vändskivan och lade ett nytt spår rakt över med 50kg/m räls på betongsliprar med "Fist"-befästning. Veteranjärnvägen hade då sådan tur att man hos ASEAs dåvarande fabrik i Helsingborg, gamla "Elektromekano", hade en 15m vändskiva, dock inte täckt, som inte längre användes. Denna kunde då istället läggas in ute i Klippan och kunde fås att fungera hjälpligt där. Utan den hade lokstallet varit oanvändbart för ursprungligt ändamål, dvs att husera järnvägsfordon och då framförallt lok.
/CEO

Dags att agera, Hjelm och Lampemo?

av Ulf Bergqvist, Monday, October 27, 2008, 12:05 (5891 dagar sedan) @ nicke

Jag har kollat runt lite i förmiddag bland Banverkare och kommunalråd. Bv verkar ha kvar sin plats i stallet så någon omedelbar fara verkar det inte vara. Kommunalrådet, som är mycket järnvägsintresserad, rekommenderar en skrivelse till kommunen. (Han åkte med ångloket på jubileet, och jag fixade sedan plats i 1:a klassvagnen;-) )
Hur som helst, en skrivelse till kommunen från några tunga föreningsgubbar där man påtalar vikten av att ha en vändskiva i Halmstad för kommande turistsatsningar med ånglok Landeryd - Halmstad behövs nog snarast för att försöka rädda skivan!
Fatta pennan Hjelm och Lampemo!

Dags att agera, Hjelm och Lampemo?

av Timmy Brolin, Monday, October 27, 2008, 14:52 (5891 dagar sedan) @ Ulf Bergqvist

Jag har som sagt bara fått höra om planerna via andrahandsinformation från fastighetsägaren.
Det vore nog bra om någon med kontakter inom Bv kan reda ut exakt vad som gäller. Om hotet mot skivan är verkligt, och vad som i så fall kan göras.

Dags att agera, Hjelm och Lampemo? - Bollen är så smått i rullning

av J Hjelm, Monday, October 27, 2008, 15:27 (5891 dagar sedan) @ Ulf Bergqvist

Jag har kollat runt lite i förmiddag bland Banverkare och kommunalråd. Bv verkar ha kvar sin plats i stallet så någon omedelbar fara verkar det inte vara. Kommunalrådet, som är mycket järnvägsintresserad, rekommenderar en skrivelse till kommunen. (Han åkte med ångloket på jubileet, och jag fixade sedan plats i 1:a klassvagnen;-) )
Hur som helst, en skrivelse till kommunen från några tunga föreningsgubbar där man påtalar vikten av att ha en vändskiva i Halmstad för kommande turistsatsningar med ånglok Landeryd - Halmstad behövs nog snarast för att försöka rädda skivan!

Pennan fattas *letar*

Ring mig Ulf... Eller maila.

Bollen är så smått i rullning

av Per-Åke Lampemo @, Monday, October 27, 2008, 16:42 (5891 dagar sedan) @ J Hjelm

Pennan fattas *letar*

Ring mig Ulf... Eller maila.

Det går även bra att skicka ett e-mail till mej om någon har frågor...;-)

Mvh P-Å Lampemo

av Timmy Brolin, Monday, October 27, 2008, 19:06 (5891 dagar sedan) @ J Hjelm

Man kanske borde bekräfta att skivan verkligen är hotad först? Den information jag har är som sagt andra eller tredjehands-information, och kan väl inte anses vara helt säker.

av J Hjelm, Tuesday, October 28, 2008, 16:41 (5890 dagar sedan) @ Timmy Brolin

Man kanske borde bekräfta att skivan verkligen är hotad först? Den information jag har är som sagt andra eller tredjehands-information, och kan väl inte anses vara helt säker.

Självfallet. Erfarenheten visar dock att såna här saker måste undersökas för att inte stå med byxorna nere när saker verkligen sker.

Det första är att undersöka, det andra är att om möjligt agera..

av Per Ljungberg, Tuesday, October 28, 2008, 19:50 (5890 dagar sedan) @ J Hjelm

Se också till att rädda "Tekla" om den finns kvar. I dagsläget skulle vi i NJ ha användning för en Tekla. Men man får kanske inte nyttja en sådan för Elsäkerhetsverket(?). Utan tvekan kan det hända olyckor om den inte hanteras på rätt sätt. Men en intressant "pryl" är det. Nässjö:s Tekla skrotades innan NJ flyttade till lokstallet.
PLj

av Timmy Brolin, Tuesday, October 28, 2008, 20:28 (5890 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Självfallet. Erfarenheten visar dock att såna här saker måste undersökas för att inte stå med byxorna nere när saker verkligen sker.

Absolut.
Sånt här skickas väl knappast runt på remiss till alla berörda innan grävmaskinen åker fram. :-)

Se också till att rädda "Tekla" om den finns kvar. I dagsläget skulle vi i NJ ha användning för en Tekla. Men man får kanske inte nyttja en sådan för Elsäkerhetsverket(?). Utan tvekan kan det hända olyckor om den inte hanteras på rätt sätt. Men en intressant "pryl" är det. Nässjö:s Tekla skrotades innan NJ flyttade till lokstallet.
PLj

Jodå, Tekla står kvar bredvid vändskivan.

av J Hjelm, Tuesday, October 28, 2008, 22:01 (5890 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Jag är tämligen övertygad om att Teklan i Halmstad kan bli NJ:s om intresse finns. Som det är nu kommer den ändå att ruttna bort så småningom...

av Timmy Brolin, Saturday, November 01, 2008, 23:47 (5886 dagar sedan) @ J Hjelm

Sökte och hittade faktiskt ett byggnadsplansförslag från 2006 för området där vändskivan nämns.
http://www.halmstad.se/prod/halmstad/byggnadskontoret/dalis2.nsf/vyFilArkiv/planhandlin...

Det framgår rätt så tydligt att skivan riskerar att försvinna då platsen föreslås bli "torgplats". Men det står även att skivan "bör om möjligt tas till vara".