Skrotade vändskivor i NV Skåne (Byggnad)
Enligt uppgift ska vändskivan som ligger bredvid lokstallet i halmstad tas bort snart. Den är av modell större, ca 20 m. Är det någon förening som kan vara intresserad?
Det vore väl riktigt dumt och skrota en fullt användbar 20 meters vändskiva!? Allra helst på ett ställe som Halmstad där det då och då finns behov att vända lok eller andra BV-fordon.
Men man upphör aldrig att förvånas...:-(// P-Å Lampemo
Annars hade den suttit fint tycker jag. En sådan måste bevaras sån får absolut inte gå i graven tycker jag. Tänkte på dom i Ängelholm museumet där kan väll bevara den till ett bättre tillfälle tills man hitta en förening som kan ta hand om den ???.Kramis Tuva
I Ängelholm fanns det en ytterligare vändskiva, som togs bort innan man började göra museum där, kanske 15-20 år sedan. Jag har t o m för mig att den kördes till Veteranjärnvägen (dåvarande "KLJ"?) och lades upp nere i Ljungbyhed, där den sedan skrotades. Kanske Uno P kan ge mer fakta om denna?
I Klippan var man annars bra på att skrota vändskivor. Innan dåvarande HVJ/KLJ fick tillträde där i början av 1980-talet fanns där en täckt 15m-skiva. Sedan lokstationen hade upphört att betjäna lok användes lokstallet bl a till att husera bussar i på ett inte ovanligt sätt. Givetvis råkade en buss backa ut på vändskivans trädäck och braka igenom. Detta ledde till att man istället för det enklaste att bara fylla upp med grus så skrotade man vändskivan och lade ett nytt spår rakt över med 50kg/m räls på betongsliprar med "Fist"-befästning. Veteranjärnvägen hade då sådan tur att man hos ASEAs dåvarande fabrik i Helsingborg, gamla "Elektromekano", hade en 15m vändskiva, dock inte täckt, som inte längre användes. Denna kunde då istället läggas in ute i Klippan och kunde fås att fungera hjälpligt där. Utan den hade lokstallet varit oanvändbart för ursprungligt ändamål, dvs att husera järnvägsfordon och då framförallt lok.
/CEO