Du nämner i din länkade tråd infarten till Södertälje S som kunde visa två gröna+grön blink+7. Jag vill minnas att den även kunde visa tre gröna+7. Kan det stämma?
Nej, tänd sjua förekom inte tillsammans med tre gröna sken, bara tillsammans med två gröna. Signalbild ’tre gröna’ innebar att tågvägen var en s.k. avkortad tågväg, eller att tågvägen var kort (den senare betydelsen har ’tre gröna’ fortfarande), och det ville man inte kombinera med högre hastighet än 40 km/h -- i alla fall inte vid den tiden när det inte fanns ATC.
Försignalering med blinkande försignalsken i en huvudljussignal visades (och visas) i princip bara tillsammans med ’kör’ (nu, sedan 2009: ’kör 80’), alltså antingen ’en grön och grön blink’ eller ’en grön och två gröna blinkar’ (till 1975: ’en grön, grön blink och gul fast’) eller ’en grön och vit blink’. Men: Fram till 1987 fanns följande formulering i trafikreglerna (säo): På försignal kombinerad med huvudsignal visas försignalbild i regel endast tillsammans med ’kör’ (’en grön’) i huvudsignalen. Andra kombinationer kan förekomma. (Min fetskrift.)
Ett känt fall med sådan ’annan kombination’ var signalbild ’två gröna och sjua och grön blink’ från en infartssignal i Södertälje södra. Kombinationen behövdes där för att kunna tillåta 70 km/h genom infartsväxlarna (vilket var mycket önskvärt av kapacitetsskäl), även när nästa huvudljussignal visade ’stopp’. Utan den extra gröna blinken hade infartssignalen inte fått visa "kör 70" mot nästa i "stopp", utan det hade då varit nödvändigt att begränsa hastigheten till 40 km/h genom att bara visa "kör 40" ('två gröna', utan sjua).
Kombinationen försvann i Södertälje S cirka 1980, efter eller i samband med att ATC införts där. Medelst ATC-besked blev det möjligt att tillsammans med bara 'två gröna' i infartssignalen både tillåta 70 km/h vid infarten och lämna försignalinformation om att nästa signal visar "stopp".
/up