Vägskydd mitten 1800 tal (Signaler/säkerhet)

av MaxKielland, Tuesday, June 09, 2015, 02:45 (3538 dagar sedan)

Användes överhuvudtaget någon form av vägskydd i mitten på 1800 talet i Sverige? Hur såg det isåfall ut?

Tacksam för en snabb historielektion fram till 1930 i ämnet :-D

Vägskydd mitten 1800 tal

av Sven Bårström, Tuesday, June 09, 2015, 05:50 (3538 dagar sedan) @ MaxKielland

Jo men visst hade man vägskydd också gammalt tillbaks! Åtminstone på allmänneligen befarna vägar.
I de teknisk-ekonomiska beskrivningar beskrivningarna av de första stambanorna som gavs ut av Statens Jernvägsbyggnader 1872 (och som är en viktig källa för SJVM bok "De första stambanorna - Nils Ericsons storverk) finns ganska noggranna beskrivningar av vägövergångar och skydd vid dessa.
Vid de större vägarna hade man grindar som kunde stänga antingen mot banan eller mot vägen. Normaltillståndet var att grindarna stängde mot banan. En stund (en kvart, vill jag minnas) före tågs beräknade ankomst skulle grindvakten svänga över grinden så att den stängde mot vägen i stället.
I SJ 50-årsminnesskrift 1906, band II, sid 217 kan man läsa:
"För att då bantåg skall passera kunna afstänga vägöfvergång i banans plan användas grindar eller bommar.
Järnvägsgrindar äro hufvudsakligen af två slag, dels sådana för mindre körvägar, såsom ägovägar och byvägar, hvilka grindar äro afsedda att stänga endast öfver vägen och som i allmänhet hafva en bredd af 3 meter, dels ock grindar för större landsvägar. Dessa senare hafva en större bredd, lämpad efter vägbredden, och äro i allmänhet så anordnade, att de kunna stänga ömsevis landsvägen eller järnvägen, i hvilket fall bevakning måste vara vid dem anordnad".
Fällbommar av enkelt slag synes ha införts under 1880-talets mitt, och något före sekelskiftet kom bommar med ringverk och lyktor i bruk. Om detta kan man läsa mera i 1906 års skrift.
Mer om stängsel, vägövergångar, grindar och bommar finns att läsa i 1:sta bandet av bokverket "Banlära", utgivet av Kungl. Järnvägsstyrelsen 1915. Där kan man frossa i detaljer.
Trevlig läsning!

Sven B

Vägskydd mitten 1800 tal

av MaxKielland, Tuesday, June 09, 2015, 13:59 (3537 dagar sedan) @ Sven Bårström

Tack Sven för den snabba historielektionen.

Jag antar att oövervakade övergångar alltid har funnits.
Var de alltid markerade med någon form av skylt?

Försöker hitta boken på biblioteket, men ingen tur där :-(

Vägskydd mitten 1800 tal

av Christer Fredriksson, Tuesday, June 09, 2015, 15:00 (3537 dagar sedan) @ MaxKielland

Nej det var inte alla som hade skylt och så inte i dagsläget heller, dvs de minsta med tidigare grindar.

Vägskydd mitten 1800 tal

av Klas Blomberg, Tuesday, June 09, 2015, 16:28 (3537 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Tidigare tråd

För några år sedan lade jag ut denna bild på en skylt som är utställd på Järnvägsmuseum.

Senare har jag hittat en notis i ett gammalt nummer av spår som hävdar att skylten kommer från KURJ

Vägskydd mitten 1800 tal

av MaxKielland, Tuesday, June 09, 2015, 17:49 (3537 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Tack för bilden, den fungerar bra som referens i min 3D Cad :-)

Vägskydd mitten 1800 tal. "Aktning för tåget"

av Leif B, Tuesday, June 09, 2015, 22:32 (3537 dagar sedan) @ Klas Blomberg

"Aktning för tåget" lär det ha stått på en skylt vid Lindfors Bosjö banan.

(Men den hjälpte inte, efter en kollision mellan tåg och bil hade bilisten en bättre advokat än järnvägen, vilket resulterade i ett skadestånd som knäckte järnvägsbolaget.)

Historien berättas i Staffans Mörlings bok om banan.

PS Men nu slog det mig att det svaret är OT. LBB byggdes först på 1900-talet.

Vägskydd mitten 1800 tal

av Christer Fredriksson, Tuesday, June 09, 2015, 17:58 (3537 dagar sedan) @ MaxKielland

Någon som vet hur de gamla vintervägarna utmärktes och skyddades vid korsning med järnväg, som regel ute på skogarna?
Fanns det plankor i spåren som vid senare vägkorsningar?

Dessa vintervägar användes främst för forsling av timmer, träkol, malm och tackjärn.

Vägskydd mitten 1800 tal. Lerviks grindar

av Klas Blomberg, Tuesday, June 09, 2015, 21:39 (3537 dagar sedan) @ MaxKielland

Det här verkar vara ett av de äldre fotona av en järnvägsövergång. Tyvärr syns ju inte så mycket av själva korsningen eftersom det är en massa folk i världen....

Det som faller mig i ögonen är den enarmade semaforen - skulle den kunna vara ett tecken till lokföraren för att visa om korsningen är fri att passera eller inte? Marma-Sandarne är ju mest känd för sina skivsignaler, så det känns lite udda att se en semafor här

Samlingsportalen KAAA00275 Lerviks grindar Marma Sandarne järnväg 1879
[image]

Bilden förekommer på andra ställen - vilken av varianterna som är spegelvänd kan jag inte avgöra.
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KAAA00275

Vägskydd mitten 1800 tal. Lerviks grindar

av Harald, Wednesday, June 10, 2015, 09:30 (3537 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Tittar man noga på bilderna så ser man att det inte är samma bild, men de två bilderna är nog tagna vid samma tillfälle. Det är mera folk på Samlingsportalens bild. På historiskt.nu finns samma bild som Samlingsportalens men vänd åt andra hållet: http://historiskt.nu/normalsp/masj/masj_historik.html

Jag hittade också en karta över MaSJ från 1899 hos Lantmäteriet: https://etjanster.lantmateriet.se/historiskakartor/s/show.html?archive=REG&showmap=...

På den ser man vägkorsningen och stugan med uthuset strax väster om Sandarne station. De ligger norr om banan och öster om vägen, vilket styrker att det är Samlingsportalens bild som är felvänd. Det är ju inte den enda felvända bilden där i så fall.