Bild på dressinbod i Pålsboda (Byggnad)

av Rasmus Axelsson, Wednesday, October 29, 2008, 08:59 (5889 dagar sedan)

[image]

Angående Peter Sjöquists inlägg om dressinbodsritningar kommer här en bild på dressinboden i Pålsboda som jag antar tillhörde banmästaravdelning 124. Bilden togs 2003 eller 2004 och huset var rivet senast 2006. Det rörde sig om en enkel regelbyggand i trä med papptak, betonggolv och två räler inne. Vid bakre väggen fanns en träbänk och ett fönster med sex rutor ovanför. Tyvärr tog jag ingen interiörbild...

Bild på dressinbod i Pålsboda

av kurt möller, Wednesday, October 29, 2008, 10:47 (5889 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Det här med dressiner är oxå intressant. Ang. underhållet: Var det ngn annan huvudverkstad än Bollnäs som befattade sej med dom?

Räknades även plattformstruckar underhållsmässigt hit? Där var det annars utspritt lite, beroende på praktiska faktorer, antar jag. Till exempel driftverkstan i Hagalunds lokstn hade en massa delar till Hystertruckarna inne på Cst...

Hystertruckar?

av Rasmus Axelsson, Wednesday, October 29, 2008, 13:04 (5889 dagar sedan) @ kurt möller

Räknades även plattformstruckar underhållsmässigt hit? Där var det annars utspritt lite, beroende på praktiska faktorer, antar jag. Till exempel driftverkstan i Hagalunds lokstn hade en massa delar till Hystertruckarna inne på Cst...

Hur pass stora var dessa truckar? I Fjugesta finns en större truck av detta märke som ser ut att vara av 1950-talssnitt men jag misstänker att den är för stor för att få plats på Stockholm C.

Hystertruckar !

av kurt möller, Wednesday, October 29, 2008, 17:15 (5889 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Jag är inte expert på tockna däringa, men Cst hade en smärre armé av små händiga minitraktorer med motorer på sådär 20 kusar, som drog omkring bagage o cyklar mellan magasinen och plattformarna... Även ngn gaffeltruck ingick.

Jag råkar känna till namnet Hyster väl, bara därför att det stod på sådär femhundra kladdiga registerkort över delar till dom, som hr Möller satt och skrev rent en sommar inne i B-förrådet (verkstans) i Hgl. Jag TROR det fanns lite pryttlar till gamla Berg-traktorer oxå.

Tillsammans med några tusen lokdetaljer. Vet alla vad en "fjäderstjärna" är??

Hystertruckar !

av Sune Nylén @, Wednesday, October 29, 2008, 18:01 (5889 dagar sedan) @ kurt möller

Fjäderstjärna, är inte det benämningen t.ex på det stjärnformade fjäderpaket som satt emellan kuggkransen och drivmotorn t,ex på ett D lok för att starten skulle bli mjukare:-) Sune

Hystertruckar?

av Anders Jansson, Göteborg, Wednesday, October 29, 2008, 17:52 (5889 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Studera den härliga bilden från ett omlastningsmagasin som finns på sidorna 156-157 i bilderboken "Efter hundra år". Där finns bland annat en typisk Hyster gaffeltruck. Amerikanska Hyster tillverkar lyftredskap och deras gaffeltruckar var vanliga vid SJ. Några traktorer av deras tillverkning har jag aldrig sett eller hört talas om.

Hystertruckar?

av Anders Svensson, Kalmar, Wednesday, October 29, 2008, 20:07 (5889 dagar sedan) @ Anders Jansson

En fundering som jag får när ni nämner plattformstruckar är de som tillverkades på Kalmar verkstad.
KVAB övertog tillverkning av dessa 1959 från Bergbolagen och vidarutvecklade dessa till typerna 752/802.
752:an hade en B16 motor på ca 50 hk och 802:an en B18 motor på ca 75 hk.
Är det dessa plattformstruckar ni tänker på?
Det finns en bild på s 113 längst ner till höger i boken "100 år på spår - Kalmar"

Mvh
Anders S, Kalmar

Hystertruckar?

av kurt möller, Wednesday, October 29, 2008, 20:10 (5889 dagar sedan) @ Anders Jansson

Anders har säkert rätt - jag kollade aldrig sånt här nånting närmare...

Hystertruckar?

av Micke Carlsson., Wednesday, October 29, 2008, 21:58 (5889 dagar sedan) @ kurt möller

Sst och Nst bör ju i vart fall haft hysteriskt mycket truckar.