TGOJ Elrevisionsmotorvagn Q13 år1957 - die TVT55 kusine (Elektrifiering/elektrisk drift)
Hej
Jag försöker få till stånd en fungerande elrevisionsmotorvagn i H0 som ska efterlikna TGOJs Q13 i leveransutförande från 1957.
TGOJs upphöjda bokstäver på vagnar och lok har alltid varit trevliga att se. Men på de få bilder jag funnit av Q13 i ursprungsmålning verkar loggan redan från början bara vara påmålad i vitt.
Kan någon som klappade vagnen mellan 1957 och innan den målades orange ge mig säkrare underlag ?
Om det ska vara upphöjda metallbokstäver så letar jag ännu förgäves efter passande leverantör av lösa bokstäver i H0 skala.
Vilka dekaler som annars är bäst har jag heller ingen aning om (storlek, typsnitt mm.)
--------------------------------------------------------------
Idag använder man väl "tryckluftsvevuzuela" för att varna linjearbetarna när tåg kommer.
Som jag har fått mig berättas så varnades arbetare på linjen förr meddelst så att säga fotpumpsdrivet signalhorn när tåg närmade sig och de skulle gå ner i diket.
Stämmer det ?
Oavsett vilket, hur lät (och låter) signalen som avgavs (ges) av den vakthavande ?
Liknar den någon standard tyfon ?
Förekom det säkerhetsvakt och avgavs det sådana signaler även om personalen inte lämnade arbetsfordonet och bara arbetade på det spår som de disponerade?
Vilken forumstråd är bäst att läsa när det gäller den här typen av säkerhet, förr, respektive nu ?
/Curt