Sv/v 70-tal: Nykvarn. (Bana)

av Jö L, Vallentuna, Wednesday, October 29, 2008, 18:10 (5970 dagar sedan)

[img]http://i245.photobucket.com/albums/gg46/LarsLars2/1293.jpg[/img]
Nykvarn.

Foto den 16 november 1975.

Sv/v 70-tal: Nykvarn.

av Baloo, Wednesday, October 29, 2008, 19:45 (5970 dagar sedan) @ Jö L

Ja jösses vad charmigt stället var på den tiden. Nuförtiden är det en trist, klinisk plats med lika mycket personlighet som en betongsugga! Tack för bilden!

av Lasse M, Wednesday, October 29, 2008, 22:41 (5969 dagar sedan) @ Baloo

Ja jösses vad charmigt stället var på den tiden. Nuförtiden är det en trist, klinisk plats med lika mycket personlighet som en betongsugga! Tack för bilden!

Tycker flertalet "ställen" på järnvägen hade klart högre charmfaktor på den tiden och även efter 1975, fram till den stora (men nödvändiga?) moderniseringsvågen började dra fram över järnvägsstationerna. Tycker dom flesta stationer (läs: resecentrum) numera är mer eller mindre kliniska och likartade och därmed helt befriade från personlighet.
Tackar också för bilden!

av Christer Malm, Thursday, October 30, 2008, 14:04 (5969 dagar sedan) @ Lasse M

Tack för bilden. Som elev vid Högre Allmänna Läroverket i Södertälje reste jag dagligen från Nykvarn till Södertälje mellan 1953 och 1961. Sen fortsatte jag med arbetspendling från 1964 fram till busstrafiken tog över vid bygget av Svealandsbanan. Jag tycker mig därför ha god kännedom om stationen!

När Grödingebanan byggdes fanns inte plats för Järnas stationshus. Protesterna mot rivningen var omfattande. För att förhindra en upprepning i Nykvarn ritades spåren så att staionshuset kunde bevaras. Men inte fanns det något lokalt intresse bland innevånarna där att behålla huset heller! Den därmed oundvikliga rivningen omnämndes inte ens i lokalpressen om jag minns rätt!

Den nuvarande stationen gör ju ingen glad! Det finns dock en sak som man kanske ska tänka på i sammanhanget. Svealandsbanans byggande öppnade för en revolution i det lokala tågresandet! När bilden togs brukade det vara kanske 10-15 personer som reste från Nykvarn med det mest frekventerade morgon- och eftermiddagståget. Övriga tåg stannade ofta utan att någon klev av eller på. I dag står det 75-100 personer och väntar på plattformen och inte bara vid en avgång utan vid kanske tre på morgonen. Dessutom kan det stå 30-40 personer och vänta på tåget mot Strängnäs. Övriga tåg under dagen har alltid av- och påstigande i varierande omfattning.

Nostalgi i all ära, men när jag ser bilden på den gamla staionen minns jag känslan av hopplöshet när man tänkte på hur framtiden skulle te sig. På den tiden trodde man att det bara var en tidsfråga innan tågen ersattes med bussar. Utan att gå in och kolla i tidtabellen tror jag mig veta att det gick fyra tågpar dagligen Stockholm - Eskilstuna under 70-talet. I dag går det uppemot tjugo tågpar under vanliga veckodagar.

Fast det är klart... nog hade det varit kul om man hade kunnat bevara staionshuset!

Sv/v 70-tal: Nykvarn. Cm!!

av Hans Wicklund, Thursday, October 30, 2008, 16:35 (5969 dagar sedan) @ Christer Malm

Christer!
Varför inte gå ut och ta ett kort i samma vinkel nu (när det slutat regna), så får vi se "då och nu"?
/HW

Orientering

av Rasmus Axelsson, Thursday, October 30, 2008, 16:05 (5969 dagar sedan) @ Jö L

[img]http://i245.photobucket.com/albums/gg46/LarsLars2/1293.jpg[/img]

Mycket söt bild! Jag har bara sett det nya Nykvarn och kan inte orientera mig åp bilden överhuvudtaget. I vilken rikting är bilden tagen och var låg stationshuset i förhållande till dagens situation?

Orientering

av kurt möller, Thursday, October 30, 2008, 19:40 (5969 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Stn-huset ligger ung. där pizzerian intill plattformarna är, eller ngt längre österut.. Bakom stn bredde "låglandet" ut sej, där bruket m m fanns (och på senare år ALCROs storlager). Spåranslutningen ner till denna nivå låg alltså en bra bit längre österut!! Det medelstora rappade huset (förr bm-expedition o ps-bostäder m m) t h om nya centrum ligger uppskattningsvis 50 m till vänster om bilden... Rätt, Christer?

Och dagens väg-underfart under bangården fanns väl inte alls förr?

Orientering

av Christer Malm, Friday, October 31, 2008, 14:39 (5968 dagar sedan) @ kurt möller

Har nu tillbringat två och en halv timme med att försöka lägga in en aktuell bild på Nykvarns station, tagen på samma plats som den ursprungliga. Hur jag än beter mig blir det fel!

Nåväl, Kurt talar om pizzerian som är den gamla pressbyråkiosken, ombyggd till oigenkännlighet.Den ligger på 1975 års bild dold av stationshuset.Där stationshuset finns på bilden är i dag pizzerians parkeringsplats. Står man på samma plats som fotografen är man på trottoaren utanför väntkuren och har en väg alldeles till vänster. Kurt har rätt i att växeln ner till industrierna låg i andra änden av bangården och han har också alldeles rätt när han konstaterar att de två underfarterna inte fanns innan Svealandsbanans tillkomst.

Få se om någon berättar för mig om hur jag ska bete mig för att få in en bild!