KHJ Courier/Kurir (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Wednesday, October 29, 2008, 14:04 (6031 dagar sedan)

Detta lok (som hade de största hjulen av alla (2147mm tror jag mig ha läst) var enligt uppgift tilverakt av LNWR verkstad i Crewe 1847 (det står under Geroge England på historiskt.nu vilket torde vara fel).
Ett liknande lok (kanske just just detta) var utställt på den Stora Brittiska utställningen 1851.
Någon som vet varför detta lok hamnade på en bana som KHJ? Över huvudtaget verkar KHJ i sin begynnelse satsat på persontågslok av spinnrockstyp trots att banan nog hade annan trafik och hastigheten torde varit låg varför loken inte verkar speciellt lämpliga. Det är svårt att se nyttan av ett expresstågslok av Crampton-typ på just denna bana.
Det första lok som verkar vara mer lämpligt var det Fairbairn-tillverkade lok som tämligen omgående såldes till SJ som Nr 20 Engelbrecht (litt L/Lb/Sl).
Ett lok torde ha förstörts av pannexplosion (Wasp 1855).

Vad hände med Courier/Kurir sedan?

KHJ Courier/Kurir avbildat på porslin??

av Roger Lundberg @, OFWJ-Werkstad, Wednesday, October 29, 2008, 17:12 (6031 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Då jag forskade kring detta lok för 15 år sedan, så grävde jag i NBJ-arkivet i Nora mm. Jag snubblade över ett porslin från Frövi jernvägshotell, som avbildade ett Cramptonlok.

jag tänkte då att det kunde vara just "Courier", men sedan så blev det inget mer "grävt" i detta.

Någon i detta forum kanske har sett detta porslin, eller kanske till och med har någon bild tillgänlig.

Jag skall gräva i mina anteckningar, och hitta jag någon bild på detta porslin så försöker jag fixa ut den på forumet.

Enklast är väl att besöka Frövi järnvägshotell och kontrollera på plats huruvida de har något gammalt porslin kvar!!

KHJ Courier/Kurir avbildat på porslin??

av Ola Almquist, Thursday, October 30, 2008, 23:55 (6030 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Någon i detta forum kanske har sett detta porslin, eller kanske till och med har någon bild tillgänlig.

Har det inte visats porslin från Frövi på någon utställning på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle? Eller varit avbildat i någon bok?

M.v.h.
Ola

KHJ Courier/Kurir

av Jan Frelin, Wednesday, October 29, 2008, 20:51 (6031 dagar sedan) @ Anders Sandgren

I Ulf Diehls artikel i senaste spår sägs att "Courier" inte är ett engelskt namn. Det är en formulering som jag inte förstår - "courier" är förvisso ett engelskt ord i alla fall.

Artikel i wikipedia

KHJ Courier/Kurir

av Anders ö, Wednesday, October 29, 2008, 21:51 (6031 dagar sedan) @ Jan Frelin

Tydligen finns/fanns det ett ånglok med just namnet Courier om än några år yngre.
Steam om Courier

KHJ Courier/Kurir...tillägg

av Anders ö, Wednesday, October 29, 2008, 22:05 (6031 dagar sedan) @ Anders ö

Dock att denna maskin väl är breeed spårig...
Gamla ånglok är inte riktig min grej men det är en kul gåta...

KHJ Courier/Kurir...Ny undring

av Anders ö, Thursday, October 30, 2008, 23:48 (6030 dagar sedan) @ Anders ö

Nedanastående bild från Historsikt, KHJs första tidtabell, har en lok inritat.
Tidtabellen
Vilket av KHJs lok kan det föreställa?
det borde väl vara ett av dem som tecknaren ritat av, så värst många förlagor fanns inte då.

KHJ Courier/Kurir

av Anders Sandgren, Wednesday, October 29, 2008, 22:35 (6031 dagar sedan) @ Jan Frelin

Ordet är iofs antagligen latin i sitt ursprung eller så. Ordet har flera betydelser men motsvarar det svenska kurir. På franska finns courrier vilket torde betyda post ungefär. E-post på franska blir Courriel vilket uttyds som courrier electrique. Vad det blir på isländska vet jag inte men dator heter vist tölva.

Vid denna tid byggdes ett flertal Crampton-lok även till Frankrike och Tyskland (Preussen tror jag). LNWR hade tre, Liverpool, London & Courier alla byggda av olika leverantörer och Liverpool dessutom axelf 6-2-0. Detta lok fick medalj på utställningen 1851 (men det är inte det som är på bild från utställnigen, det är ett mindre lok). LNWR's Cramptonpark verkar vara av type testa och se, och det blev inte mycket mer. Kanske därför de stod på utställningen 1851, de var till salu...

Om Courier gjorde mer nytta i Närke kan man diskutera. Hade det blivit kvar längre kanske det hade hamnat på ÖrSJ och fått SJ-nummer (litt Ac månne...), men så blev det inte.

KHJ Courier/Kurir

av Anders Ö/NJM, Wednesday, October 29, 2008, 23:18 (6031 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Intressant artikel om KHJ-loken.

Men man får många frågor och trådarna om de olika loken hänger ihop lite löst tycker jag (även om de så klart kan vara helt rätta slutledningar).

Om tillv.George England står det i boken att han hade ett lok "Little Engalnad" på utställning Hyde Park show 1851 men Wikipedia (som inte har all sanning) säger att han startade loktillverkningen 1857, främst smalspårslok tydligen.
Wikipedia om G. England
Fanns det fler tillverkare som hette G. England?

Om Courier står det att det enligt T. Munktell hade " tvenne par styrhjul och ett par drivhjul", då undrar jag om bilden i boken på sid. 129 verkligen visar rätt typ av lok?
Denna loktyp har väl mer "styrhjul" i så fall?

Men denna typ är inget tanklok som T.Munktells rapport lyder...

Courier verkar ha funnits på samtida lok;
"Carriage Print by Hamilton Ellis from the 'Travel In' series in a clear varnished pine, glazed frame with hanging wires attached. This one is 1850, LNWR Crampton 4-2-0 "COURIER" with 1st and 3rd Class 4 wheel coaches at Sandbach. Note period signals and attire of passengers, also the Guard with a bell and not a whistle."
Hittar jag på en sida om auktionsresultat.
Om jag nu läser texten i SPÅR igen så fattar jag den som att LNWR 176 hette Courier och var alltså troligen det enda loket i England med det namnet på normalspåret, rätt fattat?
En stor gåta detta :-D

KHJ Courier/Kurir

av Anders Sandgren, Wednesday, October 29, 2008, 23:50 (6031 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Jag tror att George E startade 1851. Enligt en artikel om de små GE-lokenm på FR i Festinog Ry Mag (Nr 100, våren -83) så räknar man tvnr så att lok byggda 1862 låg i serien 185-192 (Prince/Pricess från 1863 har 199-200) och en produktion på 8/år i snitt så når man 101 vid ca 1851 (GE startade med tvnr 101...). Så Wikipedia har nog fel. När Robert F tog över började han på nr 1 (FR Little Wonder).
Var det månne på den stora utställningen 1851 som GE hade sitt lok?. Kanske det var så att flera av loken för KHJ var utställningslok som inköptes efter denna. Det var nog ganska gott om jvg-mtrl på den utställningen.

Axelf för Cramptonlok är mormalt antingen 4-2-0 eller 6-2-0. Kännetecken är lågt placerad panna (flera hade oval panna) och stora drivhjul med axeln placerad bakom fyrboxen. Ofta utv cylindrar, men Stephensons Cramptonlok hade tydligen gärna invändiga cylindrar och överföring via blindaxel och utvändiga koppelstänger. Flera av loken byggdes om senare, något tror jag blev 4-2-2.

Särskilt bra vid för tåg med hastigheter på 100-130km/h. Sådana har vi haft gott om, speciellt KHJ.

KHJ Courier/Kurir

av Staffan Granath, Thursday, October 30, 2008, 00:16 (6031 dagar sedan) @ Jan Frelin

I Ulf Diehls artikel i senaste spår sägs att "Courier" inte är ett engelskt namn. Det är en formulering som jag inte förstår - "courier" är förvisso ett engelskt ord i alla fall.

Artikel i wikipedia

ordet är nog ett direktöversatt låneord från franskan, utan att ta några exempel finns det många sådan ord i engelskan :-)

jag såg ett engelskt program nyligen som behandlade b.la Crampton,s "lok-dragster":-D som man uttryckte det.

enligt programmet hade han störst framgång i just frankrike och belgien, hemma i england var den inte så populär eftersom personalen stod direkt ovanpå axeln och milt sagt fick veta var skarvarna låg.
(tog man hänsyn till människan i industrialismens england ? :-| :-( )

inslaget var inte på högsta tekniska nivå men gav en bra översikt på historien,
jag skall se om det går igen och lägga upp det på youtube under någon suspekt pseudonym om det blir problem med upphovsrätten (anjala-förbundaren, låter det bra!?)

från det hemlighetsfulla horndal;-)

KHJ Courier/Kurir

av Jan Frelin, Friday, October 31, 2008, 10:11 (6029 dagar sedan) @ Staffan Granath

Artikel i wikipedia

ordet är nog ett direktöversatt låneord från franskan, utan att ta några exempel finns det många sådan ord i engelskan :-)

Ett låneord är det nog, men knappast översatt. De flesta franska låneord i engelskan brukar härstamma från den normandiska dominansen, 1066 och framåt. Så de har några år på nacken.

KHJ Courier/Kurir

av Staffan Granath, Friday, October 31, 2008, 21:24 (6029 dagar sedan) @ Jan Frelin

Ett låneord är det nog, men knappast översatt. De flesta franska låneord i engelskan brukar härstamma från den normandiska dominansen, 1066 och framåt. Så de har några år på nacken.

nog så riktigt, låneord är ett bättre ord för det jag menade :-)

jmfr latinet corriertae , budbärare, överlämnare för att ta ytterligare ett språng i tiden.

för att nämna en spåranknytning så var jag på besök i heraclenum, pompejis grannort.
där fanns det i de stenbelagda gatorna spår inhuggna för vagnarna, således måste vagnarna ha haft en gemensam hjulbredd för att kunna köra in i staden.
det var f.ö knappt 1,5 m mellan spåren, nog så nära vår standard!?:-) ;-)

sägs från det latins-germanskt påverkade horndal :-| :-) :-D

KHJ Courier/Kurir

av Christer Fredriksson @, Thursday, October 30, 2008, 01:11 (6031 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Vad man måste komma ihåg när det gäller KHJ är att den byggdes för att snabba
upp transporterna mellan Göteborg och Stockholm och då i första hand för
persontransporterna, även om pengarna tog slut i förtid av olika orsaker.
Banan byggdes så rakt som det över huvud taget var möjligt med stor radie på
de flesta kurvorna. Dessutom planerades banan för dubbelspår, vilket än i dag
kan ses på kvarvarande brofundament.
Dessutom var vagnparken från början i huvudsak inriktad på persontrafik med
ett mindre antal godsvagnar, dvs man avsåg att trafikera banan med
"snabbgående" persontåg. Att KHJ ej lyckades sno passagerare och gods från
kanalbåtarna mellan Örebro och Stockholm berodde på de låga taxorna som
båtarna höll fast vid och som tågen ej kunde konkurera med. Det var först då
SWB öppnades som det blev kännbart för kanalbåtarna.
Godstrafiken på KHJ var ganska blygsam fram till dess att Statsbanan mellan
Örebro och Hallsberg öppnades som den ökade markant och tyngre dragkraft
började göra sig gällande och särskilda godståg började framföras som extratåg.
Den största godstrafiken under de första åren var Nora-Örebro och Frövi-Örebro.

På grund av brist på kapital för KHJ, så kunde man inte köpa nya lok, utan man
fick förlita sig på att skaffa begagnade lok. Detta kunde ske tack vare att
vissa enskilda engelska finansiärer, dvs delägare i KHJ, som regel bankmän,
på egen hand inköpte dessa begagnade lok från olika banor i England och
skeppades via Hull till KHJ i Örebro och Skebäck med omlastning i Göteborg
resp. Stockholm. Detta förhållande att det är privatpersoner som inköper
loken gör det mycket svårt att koppla ihop säljare och köpare, dvs en
enskild person inköper ett lok till sig och säljer det sedan via avräkning
eller kvittning till KHJ, på så sätt finns bara loken vid KHJ utan någon
ekonomisk redivisning i den svenska bokföringen.

Jag hoppas att Ulf Diehl och Lars Olov Karlsson kan gör stora framsteg när de
nu besöker England för vidare forskning i existerande arkiv, samt att flera
arkiv kan genomsökas för att lösa gåtan om KHJ äldsta lok. Jag tror mig ha
gått igenom vad som finns i de Svenska arkiven om dessa KHJ äldsta lok.

[x]
[*]