Ringstorpsbanan blir...Rimstorpsbana (Bana)

av Anders L, Linköping, Friday, October 31, 2008, 01:15 (5968 dagar sedan)

Inte så långt kvar till jul. Kanske dags att börja handla julklappar, och kanske då också dags att rimma. En promenad längs en gammal bansträckning kan erbjuda ett trevligt tillfälle att öva upp den förmågan.:-) Jag älskar i alla fall att följa gamla sträckningar, uppleva resterna och kanske till och med själva känna mig som ett tåg. Nej, jag är inte dum som tåget, men snäll som ett snälltåg.

Vandrar fram i österled,
där tågen en gång foro
Att allt är väck, var sliper med,
är här min dystra oro.

[image]

Hoppet lever ännu dock,
visst finns det lite glatt än:
ett fundament av gråa block
i Stångåns kalla vatten.

[image]

Tågar över öppna fält
och genom trånga snår,
och här och där jag jublar gällt,
och fäller glädjetår:

[image]

SJ, våran vän, was here,
och anden vilar kvar!
Törs jag tro att något mer
att visa turen har?

[image]

Ja, halleluja! Glädjen känn!
Du sovande, bli pigger!
Ty ännu lever Rälsaren!
Vid
Meö han ligger!
[image]

Lite längre österut
synes åter annat.
Av denna byggnad länge njut
när vi vid
Våg har stannat.
[image]

Denna bro, du järnvägsvän,
har ock en charmarfaktor.
Hon rälsen mist men används än
av en och annan traktor.

[image]

Jag visslar strax ett ånglokstjut
och har sen dess den vanan.
Nu tar promenaden slut;
ej följas mer kan banan.

[image]

BONUSMATERIAL:
Viadukten över Norrköpingsvägen. Vet någon om den vänstra delen, som cykelvägen idag går på är en senare tillbyggnad? Innebär det i så fall att järnvägen och cykelvägen gått på bron samtidigt? Eller var det dubbla spår på den här platsen?
[image]
Liten f.d. järnägsbro över bäcken mellan Köpetorp och Metsjö:
[image]
Slutligen - BU! - ett spöktåg!
[image]

Ringstorpsbanan blir...Rimstorpsbana

av Granis, Friday, October 31, 2008, 08:45 (5968 dagar sedan) @ Anders L

Kul! Själv har jag ju haft förmånen (?) att vidarebefordra skön poesi från Mogapoeten N Pärlemo, men han är ju mer ute för att underdånigt och besinningslöst hylla Dynamiska Föregångsmän ur museibanerörelsen. Här handlar det mer om mindre kontroversiella naturbetraktelser. Fast med lite inspiration av Runeberg emellanåt kanske? :-)

Ty ännu lever Rälsaren!

Jättekul! Exakt var är detta? Meö...? Åkte linjen 2004 men missade detta, vilket i o f s inte är så konstigt om man försöker klämma in hela MÖJ (inkl FWÖJ) och VSBJ på en helg!

Viadukten över Norrköpingsvägen.

Norrköpingsvägen i Linköping va? Exakt var är vi då?

Undrar

/ L G

av Anders L, Lp, Friday, October 31, 2008, 10:16 (5968 dagar sedan) @ Granis

"Meö" är signaturen för Metsjö, som varit ett ställe längs banan (kommer inte ihåg exakt status) väster om Vårdsberg ("Våg").

Viadukten över Norrköpingsvägen i Linköping finns mellan stambanans viadukt över samma väg och korsningen med Gumpekullavägen, kanske 500 m öster om centralstationen.

av Ville, Friday, October 31, 2008, 19:19 (5968 dagar sedan) @ Anders L

"Meö" är signaturen för Metsjö, som varit ett ställe längs banan (kommer inte ihåg exakt status) väster om Vårdsberg ("Våg").

Viadukten över Norrköpingsvägen i Linköping finns mellan stambanans viadukt över samma väg och korsningen med Gumpekullavägen, kanske 500 m öster om centralstationen.

Bild Linköping - har en fin bild.
:-)
Hoppas det fungerar att länka, annars gå in och sök på Linköpings stadsbibliotek med 'järnvägsbro'.

av Anders Ö/NJM, Friday, October 31, 2008, 21:02 (5967 dagar sedan) @ Ville

Får bara träff på denna bild men det är väl fel ? ;o))
Men ser det icke ut som något ångar på bron??
[image]

En stund senare kanske? (ja en annan dag alltså)
[image]

Men denna bild menade du? (får jag skäll av webmaster nu?)
[image]

av Daniel N, Friday, October 31, 2008, 21:12 (5967 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

[image]

Observera att man tydligt ser de öppningsbara svängspannen för båttrafiken på Kinda Kanal. Broarna var öppningsbara in på 1950-talet.

MÖJ förde långtgående försök att få leda trafiken på treskensspår över SJ:s bro, men av detta blev intet. Ett alternativ var att bygga en station utan spårförbindelse med Linköping C på "fel" sida av ån. Av detta blev heller ingenting.

För den som vill orientera sig syns monumentet tydligt. Mellan spåren ligger också banvaktstugan Stångåbro som hörde till MÖJ.

Daniel

av Anders Ö/NJM, Friday, October 31, 2008, 21:13 (5967 dagar sedan) @ Daniel N

Gamla normalspårbron är "tarmen" i mitten?

av Daniel N, Friday, October 31, 2008, 21:24 (5967 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Gamla normalspårbron är "tarmen" i mitten?

Japp, det måste det vara.

av Ville, Friday, October 31, 2008, 22:00 (5967 dagar sedan) @ Anders L

Provar bilden här då. [image]
;-)
Skriv järnvägsbro bara på ämnesraden och sök - Bilddatabasen.

av Baloo, Friday, October 31, 2008, 09:51 (5968 dagar sedan) @ Anders L

Tack för reportaget! De 1964 nedlagda banorna sydost om Linköping har verkligen sanerats bort effektivt på de flesta platserna men det är kul att se lite av resterna som trots allt blev kvar! Inte för att vara en glädjedödare men är inte gamla bropelaren inne i Linköping från gamla Stambanans bro snarare än från Ringstorpsbanan? ;-)

av Anders L, Lp, Friday, October 31, 2008, 10:26 (5968 dagar sedan) @ Baloo

Det skulle väl kanske ha varit en gemensam bro då. Men i parken öster om ån finns rester av banvallen som ligger i linje med bropelaren å ena sidan och med viadukten över Norrköpingsvägen å den andra. Jag tittar på en gammal karta från 60-talet (Vore det lagligt att ladda upp ett foto av den?). Vad man ser där är dock bara att banorna har korsat Stångån ganska tätt intill varandra, men det syns inte huruvida det är samma bro eller parallella broar.

av Baloo, Friday, October 31, 2008, 10:54 (5968 dagar sedan) @ Anders L

Nja, så nära varandra låg de inte, det är nog snarare gamla sträckningen av stambanan du sett i så fall. Smalspåret hade en mycket smalare bro på helt egna plintar. Ringstorpsbanans banvall syns först en bit bort ifrån strandkanten och en bit längre norrut. Om man kollar på Eniros flygbilder framgår det ganska tydligt, framförallt av några träd i rad öster om ån men även en öppning i träden på västra sidan om ån. Generellt sett får man väl säga att Linköping är en stad som har genomgått stora förändringar de senaste 40 åren, iaf i trakterna där MÖJ gick.

av Ville, Friday, October 31, 2008, 19:19 (5968 dagar sedan) @ Anders L

Det skulle väl kanske ha varit en gemensam bro då. Men i parken öster om ån finns rester av banvallen som ligger i linje med bropelaren å ena sidan och med viadukten över Norrköpingsvägen å den andra. Jag tittar på en gammal karta från 60-talet (Vore det lagligt att ladda upp ett foto av den?). Vad man ser där är dock bara att banorna har korsat Stångån ganska tätt intill varandra, men det syns inte huruvida det är samma bro eller parallella broar.

Hittade en bild på alla tre broarna. - Bilden - Från Linköpings stadsbibliotek.

av Krister P, Friday, October 31, 2008, 10:49 (5968 dagar sedan) @ Baloo

Brofundamentet över Stångån i Linköping är mycket riktigt från stambanan när den var enkelspårig.
Ringstorpsbanans bro gick ytterligare en bit vid sidan om denna.
Tittar man på bilder så ser man också att Ringstorpsbanans fundament var vänt på andra hållet, i brons längdriktning.

av Anders L, Lp, Friday, October 31, 2008, 11:19 (5968 dagar sedan) @ Krister P

Där ser man. Kan någon ändå upplysa mig om hur förbjudet det är att ladda upp ett foto på ett avsnitt av en karta på Internet (rekogniserad 1961, partiellt reviderad 1973 och tryckt 1980)? Jag vet inte hur sträng lagstiftningen är. Det kan vara bra att veta för framtida uppladdningar. Är det för övrigt tillåtet att fota och ladda upp bilder på gamla stationshus och banvaktstugor utan att fråga ägaren om de idag används som privatbostäder?

Svartåbron

av Anders L, Lp, Saturday, November 01, 2008, 20:45 (5966 dagar sedan) @ Krister P

Här ska vi i alla fall ha äkta östgötska smalspårsbrofundament! Det är MÖJ:s bro över Svartån vid Bränninge. Idag går det där någon vattenledning med en spångaktig gångbro ovanpå.
[image]

Jag har även spanat efter järnvägslämningar i Ledberg men där var det svårt att se att det gått en järnväg.

av Patrik, Skåne, Friday, October 31, 2008, 11:08 (5968 dagar sedan) @ Baloo

Går man in på Linköpings kommuns hemsida och använder deras karttjänst så kan man se fatighetsgränser. Dessa avslöjar fint hur banan en gång i tiden gått.
Det går även att använda norr om stan osv.

av JakobE, Saturday, November 01, 2008, 00:56 (5967 dagar sedan) @ Baloo

Linköping 1953.

[image]

Som skrivits så gick smalspåret på en smal bro med egna fundament. Det finns någon bildlänk någonstans med en underbar bild med HC-bussar över denna.

av Anders L, Lp, Saturday, November 01, 2008, 01:11 (5967 dagar sedan) @ JakobE

Var låg Linköping norra då på den där kartan, dess stationsbyggnad alltså?

Vårdsberg är värt ett besök

av Christer Andersson, E-län, Saturday, November 01, 2008, 00:09 (5967 dagar sedan) @ Anders L

Jag var i Vårdsberg för ca 1 år sen och spanade. Visste inte exakt hur jag skulle hitta till banvallen, minns att jag parkerade vid Vårdsbergs kyrka och sen släntrade ner vid kyrkogården genom snåren och bort mot järnvägsbron. Just vid Vårdsbergs stn och upp mot kyrkan kändes det som jag befann mig på privat mark, så jag uppehöll mig inte så länge där. Folk undrade säkert vad jag höll på med. Promenerade hela sträckan Vårdsbergs stn till avbrottet vid vägen mot Linghem, där banvallen upphör.

Iaf uppskattade jag banvallen, järnvägsbron och Vårdsbergs station. Jag blev positivt överraskad av att de tydliga tecknen på att en järnväg gått där.

Just viadukten över Norrköpingsvägen har jag inte tänkt på, ska kolla upp den nästa gång jag är i närheten.

Vårdsberg är verkligen värt ett besök (OT)

av Kjell Friberg, Saturday, November 01, 2008, 08:28 (5967 dagar sedan) @ Christer Andersson

Den verkliga sevärdheten i Vårdsberg är inte stationen utan kyrkan. Inte många tänker på detta när de passerar på väg någonstans, exempelvis till den nedlagda järnvägen, men den centrala delen i Vårdsbergs kyrka är en mycket gammal rundkyrka. Den har när församlingen "växt ur" den kompletterats med kor i öster och tornförsett vapenhus i väster. Det räcker med att stanna till utanför och begrunda väggarna för att förstå hur den är byggd, ingen sidovägg är nämligen rak och när man träder in i kyrkorummet ser man tydligt dess cirkulära form. Vårdsberg är förmodligen vår nordligaste kvarvarande rundkyrka, fler har funnits i dessa tidigt kristnade trakter men dessa revs när de blev för små med tiden då det inte låter sig göras så lätt att förstora golvytan i en cirkulär byggnad utan att göra våld på den.

Ringstorpsbanan sträckan Vårdsberg-Askeby

av Christer A, E-län, Thursday, August 20, 2009, 12:05 (5675 dagar sedan) @ Anders L

Efter Linghemsvägen försvinner banvallen tvärt, om fortsätter på vägen mot Askeby och tar in på en grusväg till vänster (fr Linköping sett) kan man åter skönja konjukturen efter en banvall, eller är det bara önsketänkande ?

[image][image]

Ytterligare några km närmare Askeby. Körde in på en grusväg till vänster som slutade med en rödmålad skylt där det stod "privat"
[image][image]