GHJ: Tvåtågstrafik med gäster från ULJ och ÖSlJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Ante Svensson, Friday, July 31, 2015, 00:25 (3493 dagar sedan)

[image]

Torsdagens första tåg mot Roma passerar Kambshagtorp

[image]

Tågmöte i Tule och tkl Ljung står redo med rödflaggan

[image]

Tåg 3 rullar in på spår 2

Helgens trafik har ombesörjts av personal från tre föreningar: GHJ, ULJ och ÖSlJ. Antalet resande har varit stort och onsdagen såg den högsta resandesiffran i GHJ:s historia för en vanlig trafikdag: Drygt 680 personer. Överlag har 2015 varit en bra tågsommar på Gotland.

GHJ:s hemsida

GHJ på Facebook

Ante Svensson GHJ

GHJ: Tvåtågstrafik med gäster från ULJ och ÖSlJ

av 53 Wadsten, Friday, July 31, 2015, 05:11 (3493 dagar sedan) @ Ante Svensson

Trevligt och Lycka till:-) :-) !!

GHJ: Tvåtågstrafik med gäster från ULJ och ÖSlJ

av Rogga, Friday, July 31, 2015, 09:12 (3493 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Instämmer i lovsången..;-)

GHJ: Tvåtågstrafik med gäster från ULJ och ÖSlJ

av Rikard Johanson, Friday, July 31, 2015, 12:03 (3493 dagar sedan) @ Ante Svensson

Mycket glädjande att tågen fylls med så många resenärer, ett kvitto på att förlängningen till Roma är en riktig satsning.

SIGBJÖRN hälsar!

Rikard, JTJ

GHJ: Tvåtågstrafik med gäster från ULJ och ÖSlJ

av Kurt G Möller, Friday, July 31, 2015, 13:37 (3493 dagar sedan) @ Rikard Johanson

Hoppas Sigbjörn får vara kvar på den nya banan ett tag. Dom driftiga gutarna borde passa på och köra ihop så mckt slantar dom kan medan nya banan ännu har nyhetens behag på "Öjn"...!!!

GHJ: Tvåtågstrafik med gäster från ULJ och ÖSlJ

av Rikard Johanson, Friday, July 31, 2015, 16:38 (3492 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Hoppas Sigbjörn får vara kvar på den nya banan ett tag. Dom driftiga gutarna borde passa på och köra ihop så mckt slantar dom kan medan nya banan ännu har nyhetens behag på "Öjn"...!!!

SIGBJÖRN är hemma i Jädraås sedan länge nu, men han ville bara framföra en hälsning!

GHJ: Tvåtågstrafik med gäster från ULJ och ÖSlJ

av Kurt G Möller, Friday, July 31, 2015, 20:52 (3492 dagar sedan) @ Rikard Johanson

Tack. Kanske borde man ha satsat lite hårdare på GHJ - jag antar att man har ett rätt stöddigt nybyggnads-stödlån att betala av nu...

GHJ: Tvåtågstrafik med gäster från ULJ och ÖSlJ

av Staffan Myrenberg, Saturday, August 01, 2015, 01:05 (3492 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Det är ju läge att satsa pengar på renoveringen av KlRJ 1. Loket är rätt i storlek och borde inte vara helt omöjligt. Det skulle också fungera bra som ångloksreserv. GHJ har ju visat att de klarar av stora projekt.
Norra infarten till Hesselby borde också bli förläng mot Slite.

GHJ: Tvåtågstrafik med gäster från ULJ och ÖSlJ

av Granis, Saturday, August 01, 2015, 08:25 (3492 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg

Det är ju läge att satsa pengar på renoveringen av KlRJ 1. Loket är rätt i storlek och borde inte vara helt omöjligt. Det skulle också fungera bra som ångloksreserv. GHJ har ju visat att de klarar av stora projekt.
Norra infarten till Hesselby borde också bli förläng mot Slite.

Helt rätt. Men först måste det nuvarande avslutas: Stationen i Roma göras klar, inkl vändskiva, spår till denna och i o m det flytt av växel och förlängning av rundgångsspår, hållplatserna Munkebos, Nygårds och stickspåret till Tule grusgrop göras klara. Plus diverse andra "småsaker". Allt detta kräver resurser innan Nåt Nytt kan sättas igång (jag pratar "bara" om fasta anläggningar här). Men det kommer säkert att gå bra.

/ L G

GHJ: Lite om framtiden och trafiken i stort

av Ante Svensson, Monday, August 10, 2015, 12:57 (3483 dagar sedan) @ Granis

Det är ju läge att satsa pengar på renoveringen av KlRJ 1. Loket är rätt i storlek och borde inte vara helt omöjligt. Det skulle också fungera bra som ångloksreserv. GHJ har ju visat att de klarar av stora projekt.
Norra infarten till Hesselby borde också bli förläng mot Slite.


Helt rätt. Men först måste det nuvarande avslutas: Stationen i Roma göras klar, inkl vändskiva, spår till denna och i o m det flytt av växel och förlängning av rundgångsspår, hållplatserna Munkebos, Nygårds och stickspåret till Tule grusgrop göras klara. Plus diverse andra "småsaker". Allt detta kräver resurser innan Nåt Nytt kan sättas igång (jag pratar "bara" om fasta anläggningar här). Men det kommer säkert att gå bra.

/ L G

Södra växeln i Roma bör flyttas ett tiotal meter söderut. Vi har inte pratat färdigt med regionen om hur detta ska kunna göras. Sen ska som sagt vändskivan byggas, liksom signalanläggningen med huvudljussignal mm. Återstår gör också vattentorn med anläggning för vattentagning. Vi ska koppla in oss på GJ:s gamla lokvattenbrunn här.

Annars är det en del signaltavlor som ska upp, plus plåtstins vid Nygårds, namnskyltar vid Roma, Kambshagtorp, Nygårds och Munkebos nya. Samt bantelefon Tule - Roma. Signalanläggningen vid Roma kungsgård ska färdigställas.

Men listan av kommande projekt är lång och vi ligger i startgroparna för en del: Pannan på KlRJ 1 Klintehamn ska besiktas och en åtgärdsplan upprättas. Arbetet med MÅJ XC 10 ska sättas igång. Vi ska färdigställa KlRJ F 307 och börja jobba med en passvagn till. Plus att vi ska bygga ett nytt ramverk till GJ C 46 så att renoveringen av den korgen kan avslutas.

Men större projekt som planeras är ny verkstad i Hesselby samt förlängning av banan ett stycke norrut över vägen Visby - Kräklingbo. Med tillhörande lindrivet vägskydd.

Vi har haft en fantastisk säsong hittills. Vi har en stor chans att i år spränga förra årets helårsresultat på 10 000 resande redan under sommaren. Detta med årets största trafikdag Tomtetåget kvar att genomföra. Vi kommer också att köra ett antal trafikdagar under september - december så Museijärnvägens dag har tappat sin roll som säsongsavslutning. Misstänker också att vi även nästa år har vår första trafikdag i februari så även vintern/våren 2016 går det tåg på Gotland. Vi har alltså hamnat i ett läge där helårstrafik är ett faktum.

Ante

GHJ: Lite om framtiden och trafiken i stort

av Mattias Jansson, Monday, August 10, 2015, 13:21 (3483 dagar sedan) @ Ante Svensson

Vi har haft en fantastisk säsong hittills. Vi har en stor chans att i år spränga förra årets helårsresultat på 10 000 resande redan under sommaren. Detta med årets största trafikdag Tomtetåget kvar att genomföra. Vi kommer också att köra ett antal trafikdagar under september - december så Museijärnvägens dag har tappat sin roll som säsongsavslutning. Misstänker också att vi även nästa år har vår första trafikdag i februari så även vintern/våren 2016 går det tåg på Gotland. Vi har alltså hamnat i ett läge där helårstrafik är ett faktum.

Ante

Jag förstår om du i ett forum av den här typen inte kan eller vill gå in på detaljer om ekonomin, men jag antar att hela detta projekt har kostat en del, inte bara i arbete utan även i pengar? Med femsiffrigt antal besökare kan det väl dock ha blivit ett ganska trevligt säsongsresultat rent ekonomiskt?

Räknar ni med att finansieringen av de projekt du nämner ovan ska klaras enbart med trafikintäkter eller kommer annan finansiering också in, bidrag, privata donationer etc?

Det låter mycket ambitiöst och spännande i alla fall!

GHJ: Lite om framtiden och trafiken i stort

av Kurt G Möller, Monday, August 10, 2015, 14:35 (3483 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Och vem ska göra allt jobbet?

V E M ???

Ta inte i så att ni kräks.

GHJ: Lite om framtiden och trafiken i stort

av Ante Svensson, Monday, August 10, 2015, 15:54 (3482 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Och vem ska göra allt jobbet?

V E M ???

Ta inte i så att ni kräks.

Givetvis bygger alla prioriteringar på avvägningar av resurser, såväl lokalmässiga, personella och ekonomiska.

Som svar på Mattias fråga kan jag säga att det finns hål att fylla ekonomiskt och att den pågående säsongen innebär att vi kan se ljust på saker och ting. Vi räknar med att våra kommande projekt måste finansieras utifrån på olika sätt, men att ökade trafikintäkter ger oss större svängrum...

Vad gäller de projekt som listats i ett tidigare inlägg är tidsaspekten väldigt varierad. Roma kommer att utgöra prio ett i många avseenden och jobb som signaler och vändskiva siktar mot sommaren 2016. Annat har senare slutdatum. Vattentornet till Roma byggs hemma hos en medlem som har en stor hall där vi tidigare byggde avträdet. Det sistnämnda tog en dryg vecka... Vattentornet är avsevärt större men ska byggas i delar och transporteras till platsen. I Roma gjuts en grund på vilken en vattentank byggs in i en stålkonstruktion. Denna kläs sen in i träbyggnadens väggar. Byggnadens fasad bygger på originalritningen av det vattentorn som stod på platsen före 1920. Vad gäller hus och anläggning har vi knutit till oss en professionell byggnadsantikvarie/snickarproffs som gör stora arbeten semiprofessionellt. Han uträttade underverk med Roma stationshus och funkar som jättebra arbetsledare på plats. Mannens kunskaper om att återuppväcka gamla hus är otroliga liksom hans förmåga att kombinera de museala önskemålen med nutidens krav.

Loket Klintehamn måste få sin panna besiktad för att vi ska kunna göra en projektplan och jaga medel. Med största sannolikhet kommer vi att få skicka iväg pannan, alternativt tillverka en ny panna. Resten klarar vi. MÅJ XC 10 måste vi jaga delar till, en helt ny drivlina måste byggas. Där kommer vi att ägna en del tid åt att rita, klura, ringa på annonser etc. Återuppbyggnaden av motorvagnen kommer att ta tid. KlRJ F 307 har alla delar uppsågade men kräver fortfarande montering, GJ C 46 är något i samma stil. C 46 är utlagd på en medlem som gör det hemma i sin snickeriverkstad. Ramverket är enkelt och består av en ram av fyra U-balkar men det måste tillverkas innan korgen kan monteras eftersom korgens hörnstolpar är tappade i buffertbalkarna av ek. Buffert- och innerbalkar av ek tillverkas av renoveraren. Orignalbeslag etc. återanvänds. Axlar etc. monteras när vagnskorg +underrede återkommer till Hesselby.

Återstår verkstad och förlängning norrut som nämnts. Verkstaden är ett stort projekt som vi planerar att försöka genomföra i samma form som banutbyggnaden. Vi håller på att rita på verkstad och håller på att bryta ner önskelistan till en fungerande verkstad. Stora delar av det projektet måste göras av externa entreprenörer så där kommer det att kosta. Förlängningen norrut omfattar ett större anläggningsarbete, nämligen vägövergången norr om godsmagasinet. I övrigt lär den kunna genomföras av nuvarande organisation.


Ante

GHJ: Lite om framtiden och trafiken i stort

av Granis, Wednesday, August 12, 2015, 12:57 (3481 dagar sedan) @ Ante Svensson

Oh yeah (som fransmännen o s v). Vad som kan tilläggas till Mattias Janssons frågor är väl svårigheten med att man behöver ligga ute med mycket pengar. Man måste alltså ha bra bankkontakter och kreditvärdighet, eller nåt sånt. EU-bidragen bygger väl på att s a s få betalt för utlägg, och sedan ska byråkratin mala innan man får/ återfår pengarna. Och det kan ta tid... Således en väldig massa "pappersjobb" med åtföljande krav på kunskaper och förmågor att kämpa med dylika frågor. Och såna som vill/ kan/ orkar syssla med detta kan vara lika svåra att hitta som de som ska "skruva och muttra" på anläggningen. Men funkar det och alla drar åt samma håll kan det som framgått bli Riktigt Bra!

/ L G :-)

GHJ: Tvåtågstrafik med gäster från ULJ och ÖSlJ

av H Lundén, Sunday, August 02, 2015, 16:48 (3490 dagar sedan) @ Ante Svensson

Helgens trafik har ombesörjts av personal från tre föreningar: GHJ, ULJ och ÖSlJ. Antalet resande har varit stort och onsdagen såg den högsta resandesiffran i GHJ:s historia för en vanlig trafikdag: Drygt 680 personer. Överlag har 2015 varit en bra tågsommar på Gotland.

Med så många resenärer, blev det väl nästan ont om parkeringsplatser i Hässelby. Bara inte regionen får nys om det och kommer släpande med de parkeringsautomater, de tycks tycka så mycket om.