Sv/v 70-tal: Taxinge-Näsby (Byggnad)

av Jö L, Vallentuna, Friday, October 31, 2008, 23:43 (6011 dagar sedan)

[image]
Taxinge-Näsby.

Foto den 16 november 1975.

Sv/v 70-tal: Taxinge-Näsby och 2008

av Hans Wicklund, Saturday, November 01, 2008, 01:05 (6011 dagar sedan) @ Jö L

[image]
Taxinge-Näsby.

Foto den 16 november 1975.

[image]
Den 8 oktober 2008, då Y7:an fraktades till Nora.

Om denna transport

Sv/v 70-tal: Taxinge-Näsby

av Baloo, Saturday, November 01, 2008, 08:03 (6011 dagar sedan) @ Jö L

Ytterligare en charmig miljö som decimerats, sanerats och nu skall renoveras! Tackar återigen för alla härliga bilder du bjuder på JöL! Hur länge var förresten Taxinge station och när revs sidospåret upp?

Sv/v 70-tal: Taxinge-Näsby

av Eric Henriksson, Saturday, November 01, 2008, 22:30 (6010 dagar sedan) @ Baloo

Lite om Taxinge-Näsby som jag har hittat

12,0 möh. Station på högra sidan. N 6569160.9 E 631228.1
Trafik;
1895=Namnet under banbyggnadstiden var Näsby,
18951001=Öppnades som station med namnet Taxinge Näsby,
191x=Stavningsändrades till Taxinge-Näsby.
19310701=S.J. övertog trafikeringen i och med förstatligandet.
19620901=Vagnslastgodstrafiken drogs in.
19740617=Persontrafiken upphörde och skulle därmed vara helt nedlagd.
19780920=Taxinge-Näsby blev reviterad från station till att vara lastageplats, läs Oljeberget/Taxinge-Näsby.
1999=Så kommer året 1999 och det blir en midsommardag och en Y6 kommer återigen med persontrafik, nu som museitrafik.
Byggnad;
1899=Stationshuset byggdes om samt lastkajer och planer samt plattform.
1918=Banvaktstugan vid stationen byggdes 1918 intill stationshuset.
19800710=S.J. sålde fastigheten.
1999=Stationshuset, ett en- och enhalvvånings byggnad i tegel, har förklarats som statligt byggnadsminne under året.
20040428=ÖSlJ är ägare till fastigheten till priset av 500 000 SEK.
Status;
1898=Trafikens omfattning var antalet försålda biljetter för personbefordran 3 822 stycken till det sammanlagda försäljningsvärdet av 2 236:69 kronor, under samma år uppgick den sammanlagda vikten av ankommande/avgående gods till 2 340 140 kg.
1900=Station med lastkaj4. Anhalten ligger 33 kilometer från södertälje uthamn.
1921=Taxinge s:n. Poststationen är förenad med järnvägsstationen. Å bangården finns frilastspår för 17 vagnar och 1 lastkaj för 2 vagnar samt 1 lastmall som är flyttbar. Även 1 vattenkastare för ånglok finns. Belysningsystemet är överallt av elektriskt typ.
1926=Taxinge kommun. 65 km från Stockholm över Södertälje S. Stationsföreståndare E.F.E. Palmqvist. Poststationen är förenad med järnvägsstationen. Stationen ligger i en åkerbrukstrakt med c:a 610 invånare i kommunen. I samhället finns kyrka, skola, telefonstation, handlande och hantverkare.
1946=Var antalet försålda personbiljetter 5 890 stycken, 1 692 res- och expressgodsexpeditioner samt 4 540 il- och fraktgodsexpeditioner.
Posten;
1895=Posten förenades med järnvägsstationen.
1944=Posten skiljdes från järnvägen under året. I Källa finns angivet att stationen är postställe 19500801

mvh eric henriksson

Sv/v 70-tal: Taxinge-Näsby

av Baloo, Sunday, November 02, 2008, 10:54 (6010 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Det var ju en del frågetecken som rätades ut där, tackar för det! Sidospårens vara eller icke vara verkar det vara lurigare med. Hade Oljeberget rundgångsmöjlighet eller använde man gamla sidotågvägen vid stationshuset? När slutade i så fall Oljeberget att brukas?

Sv/v 70-tal: Taxinge-Näsby

av Eric Henriksson, Sunday, November 02, 2008, 21:50 (6009 dagar sedan) @ Baloo

Tyvärr så har jag inte funnit något än i arkiven om Oljeberget men jag letar vidare hela tiden så om jag finner något så återkommer jag

mvh eric henriksson

[x]
[*]