Förslag TGOJ Signaler (Signaler/säkerhet)

av JohanS, Wednesday, August 26, 2015, 13:10 (3459 dagar sedan)

Hej!
Håller på att bygga ett antal fremo-moduler och skulle behöva
hjälp med vilka TGOJ-signaler som behövs på dessa.
Är det någon som har slag på detta?

[image]

Förslag

av Rasmus Axelsson, Wednesday, August 26, 2015, 17:05 (3459 dagar sedan) @ JohanS

Håller på att bygga ett antal fremo-moduler och skulle behöva
hjälp med vilka TGOJ-signaler som behövs på dessa.
Är det någon som har slag på detta?

[image]

Det första alternativet borde passa på Oppboga lastplats där växeln antingen förreglades i de närmaste utfartssignaler eller blocksignaler.

Alternativ två kanske kan studeras i Storå där sidospår från Stråssa anslöt. Infartssignal i varje ände, fyra utfartssignaler och kanske en dvärg för sidospåret.

Nummer tre vet jag inte om det funnits någon motsvarighet till. Kanske tre infartssignaler?

Förslag

av Leif B, Wednesday, August 26, 2015, 21:02 (3459 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Håller på att bygga ett antal fremo-moduler och skulle behöva
hjälp med vilka TGOJ-signaler som behövs på dessa.
Är det någon som har slag på detta?

[image]


Det första alternativet borde passa på Oppboga lastplats där växeln antingen förreglades i de närmaste utfartssignaler eller blocksignaler.

Alternativ två kanske kan studeras i Storå där sidospår från Stråssa anslöt. Infartssignal i varje ände, fyra utfartssignaler och kanske en dvärg för sidospåret.

Instämmer i två infartssignaler och fyra utfartssignaler. Utfartssignalerna på sidotågvägen ska ha gula TGOJ-vinklar, se Jan Bengtssons hemsida.

Jag tycker mig se en stoppbock inritad på sidospåret, så jag tolkar det som ett uppställningsspår, snarare än som en anslutande bibana.

Om växeln till sidospåret och spårspärren är motordrivna bör de skyddas av dvärgsignaler, men i så fall tre stycken - en från varje håll man kan närma sig växeln.

Men det förefaller mig osannolikt att en sådan småstation skulle ha kostats på motordriven stickspårsväxel och dvärgar på den tiden. Troligare är att det skulle varit en klotväxel och spårspärr med klot. I så fall inga signaler alls runt stickspårsväxeln I stället var dessa låsta med k-nyckel eller magnetlås. Vet tyvärr inte hur TGOJ brukade hantera klotväxlar sina ställverk. För att komma in på sstickspåret fick man alltså kontakta fjärrtågklareraren och begära tillstånd att växla på stationen och att få växeln och spårspärren frigivna.


Nummer tre vet jag inte om det funnits någon motsvarighet till. Kanske tre infartssignaler?

Bör det inte snarare varit tre utfartssignaler?

Osäker

av Rasmus Axelsson, Thursday, August 27, 2015, 08:23 (3458 dagar sedan) @ Leif B

Nummer tre vet jag inte om det funnits någon motsvarighet till. Kanske tre infartssignaler?


Bör det inte snarare varit tre utfartssignaler?

Om någon sådan station någonsin funnits på TGOJ, måste man ha kontrollerat rörelserna in mot stationen med åtminstone infartssignaler.

Samtidigt reglerade TGOJ, som jag har uppfattat det, rörelsen mellan en sidotågväg och linjen normalt enbart med innerplacerade utfartssignaler på mindre stationer, och utan utfartsblocksignal vid stationsgränsen mot linjen som på SJ. Dessa kallades åtminstone mot slutet för "utfartssignaler med blockfunktion".

I det tredje exemplet borde det alltså bara räcka med en infartssignal till varje linje för att reglera rörelsen från stationsgränsen och ut på linjen till närmaste blocksignal. Men eftersom jag bara är lokförare och inte signalteknik-er (i ordet ingår bokstäverna n i k e, vilket tydligen inte accepterades av forumet...) vore det på sin plats att höra sig för hos en person från den senare gruppen...

Tidigare inlägg om TGOJ signaler

av Rasmus Axelsson, Friday, August 28, 2015, 23:33 (3457 dagar sedan) @ JohanS

Håller på att bygga ett antal fremo-moduler och skulle behöva hjälp med vilka TGOJ-signaler som behövs på dessa. Är det någon som har slag på detta?

[image]

I detta inlägg finns en del skisser på TGOJ-stationer som kanske kan vara till viss hjälp. TGOJ-signalerna vid dessa platser var inte rundade i kanterna, det var nog bara ett enklare sätt att rita dem på!