Vagnbjörnstrafik (Järnväg allmänt)
Fordonsvikter, marktryck, broar och vägar skulle jag kunna tjata länge om, men jag nöjer mig med ett par instämmande tankar.
Vad som är viktigt när det gäller fordon på "icke belagda vägar" (grusvägar i dagligt tal) är marktrycket, alltså hur mång kg per kvcm anliggningsyta not vägen har fordonet. Det är därför som du skall släppa ut det mesta av luften ur hjulen när du kör i lös sand (det finns bra illustrationer till detta på tuben)
Fordonets/fordonstågets totala vikt saknar betydelse så länge man inte ger sig ut på broar, speciellt broar med större avstånd mellan stöden än avståndet mellan första och sista axeln i fordonståget.
Och som påpekats tidigare, s.k. timmervägar är ofta byggda för betydligt större vikter än vad som tillåts på det allmänna vägnätet (60ton totalt vid fordonslängd över 21m 1a-sista axel)