Webb-Thompsons stavsystem (Historiskt material)

av mormorsgruvan, Wednesday, September 16, 2015, 11:22 (3438 dagar sedan)

Fanns det fler järnvägar i Sverige än roslagsbanan som använde detta system?

Webb-Thompsons stavsystem

av Christer Fredriksson, Wednesday, September 16, 2015, 11:32 (3438 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Vilket system använde Lidingöbanorna?

Lidingöbanornas tågstavar

av Gunnar Ekeving, Wednesday, September 16, 2015, 20:51 (3438 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Vilket system använde Lidingöbanorna?

Vanlig oelektrisk trästav. På norra banans enda enkelspårssträcka utan några större konstigheter, men södra banan hade en egendomlig tillämpning av tågstavssystemet, där man på vissa sträckor ibland använde stav och ibland inte. Tidigare tråd om atavistiska tågstavar på Södra Lidingöbanan

SS tågstavar

av Anders Sandgren, Wednesday, September 16, 2015, 23:09 (3438 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

SS linje 17M via Svandammsvägen torde varit enkelspårssträcka med tågstav i reguljär trafik fram till nedläggningen 1950. Hur länge körde man tågstavar på Lidingö?

SS tågstavar

av Gunnar Ekeving, Thursday, September 17, 2015, 19:52 (3437 dagar sedan) @ Anders Sandgren

SS linje 17M via Svandammsvägen torde varit enkelspårssträcka med tågstav i reguljär trafik fram till nedläggningen 1950. Hur länge körde man tågstavar på Lidingö?

I varje fall till 1952 på södra banan. På norra lidingöbanans enkelspårssträcka kom automatiska signaler redan tidigare, men det har talats om att man även efter detta ibland måste använda tågstav pga signalfel.

På SL:s spårvägar används väl fortfarande tågstav vid tillfällig enkelspårsdrift? Det var i varje fall inte mer än 15 - 20 år sedan jag såg tågstav nyttjas på Nockebybanan.

SS tågstavar

av Stefan Isaksson, Saturday, September 19, 2015, 23:18 (3435 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Om jag förstått saken rätt, så använde SS INTE tågstavar på linje 17M. Istället lär man försökt reglera trafiken med små och stora turbrickor. Resultaten övertygade inte. Uppgiften har jag fått muntligen från AGR.

Hälsingborg ska inte heller använt tågstavar, enligt muntlig uppgift från en fd spårvagnsförare. Där räknade föraren mötande tåg, och körde sedan ut på enkelspåret om han mött alla. Och nej, det fungerade inte perfekt där heller.

SI

SS tågstavar

av Gunnar Ekeving, Sunday, September 20, 2015, 09:34 (3434 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Om jag förstått saken rätt, så använde SS INTE tågstavar på linje 17M. Istället lär man försökt reglera trafiken med små och stora turbrickor. Resultaten övertygade inte. Uppgiften har jag fått muntligen från AGR.

AGR har nog rätt; 1947 kolliderade två tåg på denna enkelspårssträcka, Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsens järnvägsinspektör skrev därför den 16 oktober till SS och ville veta "huruvida Ni nu avser att vidtaga någon åtgärd till förhindrande av ett upprepande....De i Eder skrivelse... den 11 januari 1947 och trafikorder litt A 68/1947 omnämnda åtgärderna beträffande s k turbricka mm synas icke vara tillfyllest för trafiksäkerheten" [VoV handlingar, Riksarkivet]

Hälsingborg ska inte heller använt tågstavar, enligt muntlig uppgift från en fd spårvagnsförare. Där räknade föraren mötande tåg, och körde sedan ut på enkelspåret om han mött alla. Och nej, det fungerade inte perfekt där heller.

I en instruktion från 1943 finns vad jag kan se inte något direkt nämnt om detta, däremot framgår av paragraf 23 att förarna på enkelspår skall anpassa hastigheten så, "att vagnarna icke behöva vänta på varandra i mötesspåren". Det framgår också att "då en vagn följer efter en annan" skulle den första vagnen ha den "på ena sidan gröna och å andra sidan röda signalskivan" fastsatt på främre plattformen.

Det finns också en "ordningsstadga för trafiken med Hälsingborgs elektriska spårvägar", ändrad senast 1942, där enkelspårstrafik överhuvudtaget inte omnämns.

1957 km ett nytt "Trafikreglemente för persontrafiken på HSS...samt HRRJ". Paragraf 12 "Tågs framförande" har i mom 9 en bestämmelse om att det vid tillfällig enkelspårsdrift på dubbelspår vid behov skall finnas "signalvakter eller andra betryggande åtgärder". Körning på ordinarie enkelspårssträckor tas däremot inte upp i detta reglemente.

Webb-Thompsons stavsystem

av Ulf Pålsson, Wednesday, September 16, 2015, 12:33 (3438 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Fanns det fler järnvägar i Sverige än roslagsbanan som använde detta system?

Webb-Thompson var en av flera tillverkare av det system som i Storbritannien går under benämningen Electric Token Block (ETB), som används på enkelspåriga linjer och fungerar enligt följande principer:

På station A finns en apparat, ett blockinstrument, med ett magasin med ett antal tågstavar (tokens). Det är ihopkopplat med ett motsvarande blockinstrument med tågstavar på station B. För att trafikera sträckan A->B (eller B->A) måste föraren ha med sig en tågstav. Sedan en tågstav har tagits ut av tågklareraren ur blockinstrumentet på en av stationerna A eller B, är båda blockinstrumenten i A och B spärrade tills den tågstaven har lagts in igen i blockinstrumentet i A eller B. Genom att det finns ett magasin av stavar möjliggörs flera tåg efter varandra i samma riktning, trots att varje tåg på sträckan medför en tågstav, till skillnad från systemet med en fast tågstav av modell "stafettpinne" som har använts i Sverige på flera spårvägar.

Svaret på mormorsgruvans fråga är: Nej, enligt vad som är känt är det i Sverige bara SRJ som har använt teknik-en med ETB, och leverantören var Webb-Thompson. Systemet användes 1909--1922 på sträckorna Ösby (nu: Djursholms Ösby) -- Danderyd (nu: Djursholms Ekeby), Danderyd -- Näsby (nu Roslags Näsby), Näsby -- Täby (nu: Täby kyrkby) och Ösby -- Djursholms Sveavägen. Det är oklart varför man slutade med det. Kanske ansåg man att det traditionella systemet med tåganmälan och tågpersonalens möteskontroll var tillräckligt och att systemet var onödigt dyrt och krångligt. Det var ju (och är på ETB-sträckor i Storbritannien) nödvändigt att sakta in på varje station för att hämta upp tågstaven och lämna tillbaka den.

Se bild och info på Gunnar Ekevings webbplats.


/up

Webb-Thompsons stavsystem

av Farbror Mossa, Wednesday, September 16, 2015, 15:21 (3438 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

På station A finns en apparat, ett blockinstrument, med ett magasin med ett antal tågstavar (tokens). Det är ihopkopplat med ett motsvarande blockinstrument med tågstavar på station B. För att trafikera sträckan A->B (eller B->A) måste föraren ha med sig en tågstav. Sedan en tågstav har tagits ut av tågklareraren ur blockinstrumentet på en av stationerna A eller B, är båda blockinstrumenten i A och B spärrade tills den tågstaven har lagts in igen i blockinstrumentet i A eller B. Genom att det finns ett magasin av stavar möjliggörs flera tåg efter varandra i samma riktning, trots att varje tåg på sträckan medför en tågstav, till skillnad från systemet med en fast tågstav av modell "stafettpinne" som har använts i Sverige på flera spårvägar.

Hur hanterade man det om det gick fler tåg i en riktning än den andra (exempelvis om två tåg gick efter varandra A-B och sedan kopplades ihop innan de gick B-A)? Stavarna tar ju förr eller senare slut i A då...

Hade man en tid på sig så det gick att ta ut dubbla stavar om man tog dem på en gång?

Webb-Thompsons stavsystem

av Christer Fredriksson, Wednesday, September 16, 2015, 15:25 (3438 dagar sedan) @ Farbror Mossa

Man fick väl ta två pinnar med sig om tågen gick kopplade!
Systemet byggde ju på att alla pinnar skulle sitta i någon stans för att någon/några pinne/ar sedan kunna tagas ur och få KÖR!
Att ta ut en pinne då någon saknades i något ställ gick ju ej.

Webb-Thompsons stavsystem. Balansera tågstavsmängden.

av Leif B, Wednesday, September 16, 2015, 21:49 (3438 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Man fick väl ta två pinnar med sig om tågen gick kopplade!

NEJ, det var just det som systemet förhindrade!

Systemet byggde ju på att alla pinnar skulle sitta i någon stans för att någon/några pinne/ar sedan kunna tagas ur och få KÖR!
Att ta ut en pinne då någon saknades i något ställ gick ju ej.

Ja, just så!

Dock fanns det ett sätt att förflytta en eller flera tågstavar till andra änden, se Jan Långströms inlägg.

Webb-Thompsons stavsystem

av Jan Langstrom, Wednesday, September 16, 2015, 15:35 (3438 dagar sedan) @ Farbror Mossa

Hur hanterade man det om det gick fler tåg i en riktning än den andra (exempelvis om två tåg gick efter varandra A-B och sedan kopplades ihop innan de gick B-A)? Stavarna tar ju förr eller senare slut i A då...

Hade man en tid på sig så det gick att ta ut dubbla stavar om man tog dem på en gång?

Det hade man tänkt på också:

An imbalance in train workings through a single line section can result in tokens accumulating in one instrument. The instruments may occasionally have to be balanced by maintenance staff who will remove excess tokens from the instrument at one end of the section and transfer them to the one at the opposite end. A magazine balancer, which can hold a number of tokens, may be provided to enable this procedure to be carried out in a secure manner. Tokens can be freely passed through an opening in the side of the instrument when the balancer is properly engaged. A token that is held in a balancer is not valid as authority for a train to occupy the single line section.

Kopierat från denna sida. Det måste ha varit en hel del mekanik inblandat.

Webb-Thompsons stavsystem

av Farbror Mossa, Thursday, September 17, 2015, 13:25 (3437 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Hur hanterade man det om det gick fler tåg i en riktning än den andra (exempelvis om två tåg gick efter varandra A-B och sedan kopplades ihop innan de gick B-A)? Stavarna tar ju förr eller senare slut i A då...

Hade man en tid på sig så det gick att ta ut dubbla stavar om man tog dem på en gång?


Det hade man tänkt på också:

An imbalance in train workings through a single line section can result in tokens accumulating in one instrument. The instruments may occasionally have to be balanced by maintenance staff who will remove excess tokens from the instrument at one end of the section and transfer them to the one at the opposite end. A magazine balancer, which can hold a number of tokens, may be provided to enable this procedure to be carried out in a secure manner. Tokens can be freely passed through an opening in the side of the instrument when the balancer is properly engaged. A token that is held in a balancer is not valid as authority for a train to occupy the single line section.


Kopierat från denna sida. Det måste ha varit en hel del mekanik inblandat.

Tack! En väldigt diggabel lösning, för att använda lite stulen terminologi.

Webb-Thompsons stavsystem

av Jan Langstrom, Wednesday, September 16, 2015, 15:27 (3438 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Det finns några beskrivningar av systemet på nätet. Här en som beskriver den elektriska kopplingen lite närmare.

Tydligen polvänder uttag av en stav (elektriska) linjen på ena stationen, vilket låser systemet och för att kunna ta ut en stav till (oavsett station) måste linjen polvändas igen genom insättning av den tidigare staven (på endera stationen).

Det skulle vara roligt att se ett schema på systemet.

På station A finns en apparat, ett blockinstrument, med ett magasin med ett antal tågstavar (tokens). Det är ihopkopplat med ett motsvarande blockinstrument med tågstavar på station B. För att trafikera sträckan A->B (eller B->A) måste föraren ha med sig en tågstav. Sedan en tågstav har tagits ut av tågklareraren ur blockinstrumentet på en av stationerna A eller B, är båda blockinstrumenten i A och B spärrade tills den tågstaven har lagts in igen i blockinstrumentet i A eller B. Genom att det finns ett magasin av stavar möjliggörs flera tåg efter varandra i samma riktning,

Men det är alltså inte möjligt att släppa iväg ett nytt tåg i samma riktning förrän det första kommit in.

trots att varje tåg på sträckan medför en tågstav, till skillnad från systemet med en fast tågstav av modell "stafettpinne" som har använts i Sverige på flera spårvägar.