Webb-Thompsons stavsystem (Historiskt material)
På station A finns en apparat, ett blockinstrument, med ett magasin med ett antal tågstavar (tokens). Det är ihopkopplat med ett motsvarande blockinstrument med tågstavar på station B. För att trafikera sträckan A->B (eller B->A) måste föraren ha med sig en tågstav. Sedan en tågstav har tagits ut av tågklareraren ur blockinstrumentet på en av stationerna A eller B, är båda blockinstrumenten i A och B spärrade tills den tågstaven har lagts in igen i blockinstrumentet i A eller B. Genom att det finns ett magasin av stavar möjliggörs flera tåg efter varandra i samma riktning, trots att varje tåg på sträckan medför en tågstav, till skillnad från systemet med en fast tågstav av modell "stafettpinne" som har använts i Sverige på flera spårvägar.
Hur hanterade man det om det gick fler tåg i en riktning än den andra (exempelvis om två tåg gick efter varandra A-B och sedan kopplades ihop innan de gick B-A)? Stavarna tar ju förr eller senare slut i A då...
Hade man en tid på sig så det gick att ta ut dubbla stavar om man tog dem på en gång?