Skånska drömmar - hjälp önskas... (Bana)

av JavelinX, Thursday, November 06, 2008, 19:39 (5962 dagar sedan)

Sitter med en lös idé att konstruera en "Ticket to ride"-karta över skåne, baserat på verkliga järnvägar. För spelbarhetens skull behövs en del banor till, men historicitet önskas. Alltså - planerade banor, kanske också med beviljade koncessioner.

De jag känner till på rak arm är
Genarp-Ystad (fanns i tankarna för Genarpsbolaget)
Bjärsjölagård - Everöd (För att binda samman Malmö järnvägar med Östra Skånes Järnvägar).

Sedan tar det dock stopp. Alltså - skånska järnvägsförslag från forno tages tacksamt emot!

OT/förklaring:
Ticket To Ride är ett familjespel som för några år sedan vann tyska "årets spel"-priset. Det handlar om att på en karta muta in järnvägsdelsträckor för att lösa längre uppdrag. Spelet är en gediget bra julklapp - finns i tre versioner, skandinavien, Europa och USA. USA är bäst sett till spelbarheten, men de andra funkar också.

/Jx

Skånska drömmar - hjälp önskas...

av Borhell, Thursday, November 06, 2008, 23:31 (5962 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Vilket underbart program. Finns det inte för resten av landet?
Om inte kan ingen med kunskap fixa det;-)

av Gunnar Lilienberg, Friday, November 07, 2008, 08:06 (5961 dagar sedan) @ JavelinX

Jag vill minnas att det har givits ut en bok på temat, jag har för mig att det var på Frank Stenvalls förlag. Jag minns inte titeln men ring förlaget och kolla!

Boken Skånska "tankebanor". Järnvägsprojekteringar 1850-1913

av ernst, Friday, November 07, 2008, 12:27 (5961 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Skånska "tankebanor". Järnvägsprojekteringar 1850-1913 skriven av Karl-Gösta Alvfors och utgiven av Museiföreningen Skånska Järnvägar behandlar samtliga (byggda och) icke byggda järnvägar i Skåne sydöst om Södra stambanan. Finns till salu www.skanskajarnvagar.se

av Olof W, Friday, November 07, 2008, 21:43 (5961 dagar sedan) @ JavelinX

Ticket to Ride för Skåne är en kanonbra idé. Helst om man använder reglerna för USA spelet. Familjen har provat samtliga men föredrar USA eftersom det är mer spelbart.

Förutom boken som nämns på annan plats kan jag bara komma på Helsingborg-Helsingör (tunnel) och Helsingborg-Höganäs (längs kusten. I princip alla "järnvägsrutor" i västra Skåne fylldes i. Om man tittar på kartan så är det svårt att hitta orter utan direkt förbindelse. Men har du inte så det räcker? Biljetten Klagshamn - Älmhult borde väll vara en tjugopoängare.

Hör gärna av dig när Du har en karta färdig för provspelning. Jag lovar att min familj ställer upp.

/Olof

av Olof W, Saturday, November 08, 2008, 14:56 (5960 dagar sedan) @ Olof W

Det dök faktiskt upp ytterligare en drömbana. I boken om järnvägen i Eslövs nämns Eslöv-Kävlinge direkt med fortsättning till Köpenhamn över tänkt färjelinje Barsebäck-Köpenhamn.

/Olof

av Uno P ⌂ @, Saturday, November 08, 2008, 18:31 (5960 dagar sedan) @ Olof W

Det dök faktiskt upp ytterligare en drömbana. I boken om järnvägen i Eslövs nämns Eslöv-Kävlinge direkt med fortsättning till Köpenhamn över tänkt färjelinje Barsebäck-Köpenhamn.

/Olof

[image]
I samma bok återfinns även landshövding von Troils förslag med olika alternativ till järnvägslinjer i skåne 1853. Drömmen här är en knutpunkt väster om Ringsjön med stationsnamnet Hassle! Då hade jag haft tåget inpå knuten. Men det går bra på en spelplan också.

Uno P

av Anders Ö, Saturday, November 08, 2008, 18:53 (5960 dagar sedan) @ Uno P

Facinerande...
Stavningen på Simrishamn förefaller gammal.